Pentafreak 1 Postad 14 September , 2006 Hej svejs Har du gnista på stiften?? Hade liknande problem på min Penta i somras.Jag gjorde en jämförande ohm-mätning på alla 3 spolarna och fick då fram ett avvikande värde på en av spolarna och när jag sedan flyttade den till en annan cylinder så flyttade sig felet också. Satte dit en annan spole och vips så gick den bra i 3 veckor.Då började den gå på 2 cylindrar igen . Hade fin gnista på alla 3 stiften???!!! MEN, efter konstaterande vilken cylinder som strulade så plockade jag av den förgasaren och gjorde rent i ALLA kanaler och munstycken. Den var ganska pluggad med nån vit/grå sörja som troligen är gammal bensin avlagring. Efter monteringen så går den som en DRÖM igen. Ska göra ren alla förgasarna till våren...... Hoppas det funkar för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per62 0 Postad 14 September , 2006 Hej Faktum är att om de bilder som jag lägger ut (3 st) föreställer tändningsplatta så kan jag säga att den inte ser speciellt fräsch ut...... Kan kanske påverka strömmen till tändspolarna. Tyvärr har jag ingen mätare för att mäta strömstyrkan så jag måste köra på känn . Skämt å sido så ska jag kolla med en kompis som jag tror har en. Ska även ringa Bengt Ahl idag igen. Om de är övertygade om att det är tändspolarna som är kass så beställer jag 2 från dem på en gång. De hade begagnade hemma, vilket ligger i en mycket mer humant prisnivå. Tack så länge! Återkommer //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per62 0 Postad 14 September , 2006 Bild 2 (kablarna är uppmärkta av tidigare ägare med tejp och färger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per62 0 Postad 14 September , 2006 Bild 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentafreak 1 Postad 14 September , 2006 Tycker att bild nr 3 ser lite konstig ut.Ser ut att vara 3 kondingar som är ihoptejpade????.Dom ska ju sitta under svänghjulet. Kan det vara så att man tidigare inte haft rätt kondingar å sätta i. Du borde nog lyfta på svänghjulet och kolla upp alla anslutningar samt se till att få rätt kondingar. //Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentafreak 1 Postad 14 September , 2006 Om inte kondingarna funkar riktigt så kommer brytarna att brännas sönder. Det kan ju också vara problemet..Brytarna alltså. //Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
subjoni 0 Postad 14 September , 2006 Kondingarna utanför tändplatta/svänghjul är helt klart hemmapul, håller med PentaFreak, för övrigt ser all el på bilderna ofräsch ut. Är nog ett bra tips att lyfta svänghjul och gå igenom alltihop. Risk finnas för problem med både dålig kontakt och taskig isolation. Kondingarna är viktiga för brytarlivslängd och kraftig gnista, men även för timingen. Kanske en utsvävning men kolla skillnad på gnista (HT-waveform) med och utan konding. //jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
subjoni 0 Postad 14 September , 2006 Utan konding! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per62 0 Postad 14 September , 2006 Ja, som du ser på bild 3 så är kondensatorerna ihoptejpade med varandra och fastkilade under en av tändspolarna. Jag kan inte säga om det är bra eller dåligt, men min intiution säger mig att det kanske inte är det mest optimala. I alla fall så var jag ute vid båten nyss och testade att byta plats på 2 tändspolar och resultatet blev i alla fall att igår fungerade cylinder 1 och inte 2 och 3. Idag bytte jag plats på tändspolarna på cylinder 1 och 2. Då fungerade cylinder 2 men inte 1 och 3. Då borde det ju rimligtvis vara tändspolarna som är slut? Rätta mig om jag tänker fel. Men gör det snabbt för jag tänker beställa tändspolar i morgon från Bengt Ahl i Stockholm. (pratade med honom idag igen, en fantastikst trevlig och hjälpsam kis ) Jag tackar för informationen om att läsa av strömstyrka etc, med det övergår mina kunskaper. Är det så att de nya tändspolarna inte fungerar så blir det nog till att lämna in motorn till Emilsson i GBG. //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 14 September , 2006 Låter som du räknar rätt! Men kolla all övrig el i tändsystemet på en gång. Kanske är så att tändspolarna inte gillar de kopplingar du visat, vore synd att paja fler! Tillförlitligheten kanske ökar på samma gång. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per62 0 Postad 14 September , 2006 Klokt tänkt och sagt. Blir nog en båt-motor-mekar-helg Ska ju bli kalasväder så det kan vara gott att dingal med fötterna i vattnet och meka med motorn samtidigt. Jag menar att det finns ju en viss njutning av att sitta i båten och dricka sitt kaffe trots att man ligger förtöjd vid bryggan! Det skumma är att ens fru inte förstår skönheten i det där.... //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 14 September , 2006 Berätta hur mycket bensinpengar ni spar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per62 0 Postad 15 September , 2006 2 nya tändspolar beställt av Bengt Ahl i Stockholm, kommer på måndag! Detta kommer att bli världshistoriens längsta helg.... //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentafreak 1 Postad 15 September , 2006 Hittade denna bild i ett annat inlägg där du kan se hur kondingarna skall sitta. Lite bra att veta kanske. Good luck!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentafreak 1 Postad 15 September , 2006 Har gjort en skiss på avdragare som funkade bra för mig. Hoppas det går att se min fina teckning.. Kan vara bra å ha om du behöver lyfta på svänghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per62 0 Postad 15 September , 2006 Fantastiskt! Va bra!! Jag tackar för engagemanget och sparar dessa bilder i min hårddisk. Ska ge mig på att försöka tillverka en sådan avdragare. Beträffande din tecknartalang så kan jag säga att den vida överskrider min egen. Så jag är mer än nöjd! //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per62 0 Postad 19 September , 2006 Snackade med Bengt Ahl igår, han hade inte haft möjlighet att posta mina tändspolar i fredags så de gick iväg igår istället. Jag fick postens kollinummer av honom så jag har rå-koll på vart de befinner sig, och just nu har de anlänt mitt postkontor! Med andra ord så blir det till båten och skruva ikväll, om vädret håller upp. Återkommer i morgon med status! //Pre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per62 0 Postad 20 September , 2006 Kan nu rapportera att mitt problem (för denna gång) äntligen verkar vara löst! När jag hade bytt tändspolarna så kan jag säga att spänningen var hög (!) när jag skulle vrida om startnyckeln! Men motorn startade galant och gick fantastiskt piggt. Tomgången var på tok för hög, men antagligen beror det på att tomgången tidigare var justerad med för få fungerande cylindrar... Jag har inte hunnit ta någon sväng med den än men hoppas att det fina väder de lovat till helgen ska komma. Då ska det bli åka av ! Tack alla som bidragit med synpunkter och tips på mitt problem! Och jag kan inte mer än hänvisa till Bengt Ahls Marin. Snacka om kille med servicesinne! //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 20 September , 2006 chansar på att den bara går på 2 cylindrar, skicka in den till en verkstad är mitt tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 20 September , 2006 Kan vara bra att läsa tråden innan man svarar........... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 25 Januari , 2007 hej ! läste lite om din äventyr med din archimedes ! jag har väl gått igenom det mesta med min motor med ! typ bytt varenda skruv i hela motorn. jag kan en del om dom där motorerna om det är nått.. likriktren til exempel är ju omedern om den slutar ladda. hag har en likriktare från clas olsson för 20 kr. funkar bara fint när spolarna bara laddar några Ampere. /johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 6 Mars , 2007 hej per !jag har svarat på hur man byter impeller... jag tycker den här sidan är krånglig. hade skickat ett svar privat till dej. vart tog det vägen ??? hittar du det inte skriver jag ett nytt här inom nån dag. //johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 7 Mars , 2007 hej ! om nån ska byta impeller så gör man på följande sätt på en archimedes 550 ! 1 ta bort luckan på riggen. 2 skruvar 2 skruva ut den lilla 5 mm skruven som sitter i delningen på växelföraren 3 ta bort dom 8 mm insektsskruvarna och ta bort växelhuset. kanske kärvar lite men det är bara lirka ut det. 4 du kommer då se impller huset och under där finns impellern. se till att gummimuffen är hel och inte sprucken där kylröret ska passa in. och att det inte hoppat ur upptill. 5 kan vara lite svårt få ihop det men det brukar gå med lite tålamod. se till så att du inte kylröret hamnar utanför gummimuffen vid ihopsättning. lycka till ! /johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser