Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Per62

Archimedes 55hk tappar farten

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Har nylige inhandlat en båt som det hängde en 55hk Arhimedes på från tidigt 70-tal. Jag är fantastiskt nöjd med båt och motor,men i går hände en lite förbryllande sak när jag var ute en sväng. Jag låg i lagom marchfart (precis planande) när motorn helt plötsligt tappade farten. Man hörde tydligt hur motorns varvtal sjönk och båten saktade in något. Jag gasade på men båten ökade bar farten markant.

Det första jag tänkte var att bensinslangen kommit i kläm så att bensintillförseln strypts men så var inte fallet. Motorn går jämnt och bra annars, även i låga hastigheter, Men jag fick den inte riktigt at vakna till liv igen under gårdagens tripp. Är det någon som känner igen fenometet och kan komma med lite goa förslag på vad jag ska kolla?

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först av allt att kylningen fungerar, titta på skvallerstrålen. Det kan vara så att impellern är dålig så att kylningen inte räcker till vid full belastning. I så fall kan motorn gå varm och börja värmenypa. Det är kanske långsökt att det är problemet men bäst att kolla innan man gör något annat. Troligast är att motorn inte får tillräckligt med bränsle. Be någon pumpa på bränsleslangens blåsa medan du kör, om det hjälper är det förmodligen bränslepumpens membran som är dåligt. Det kan också sitta smuts i bränslepumpens sil eller i förgasarna. Ett slangfilter alldeles före bränslepumpen är inte fel att ha. Hittar du inget fel i bränsleförsörjningen får du kolla upp tändsystemet och kanske även göra ett kompressionsprov.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ett snabbt svar!

 

Skvallerstrålen finns där så kylningen fungerar förhoppningsvis som den ska, men däremot de andra tipsen ska jag testa ikväll. Återkommer med resultat! Finns det något medel man kan hälla i tanken som rengör förgasare med munstycken? Ungefär som det finns till bilar (om det nu hjälper....)

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mirakelmedel att hälla i bensinen tror jag inte på, det kan dessutom vara lite lurigt i kombination med tvåtaktsolja. Hittar du skit i bränslesil och förgasare så gör rent och sätt sen ett filter på slangen före bränslepumpen innanför motorkåpan. Det är lättare att byta filter ibland än att skruva isär tre förgasare och rensa munstyckena i dem. Berätta gärna hur det går, det är kul att dessa gamla klenoder hålls vid liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Den tidigare båt (och motor) ägaren varnade mig för att pilla med förgasarinställningarna. -Rör inga skruvar! sa han..... Med dessa ord i bakhuvudet så undersöker jag helst andra saker på motorn smiley-laughing.gif\

 

Jag återkommer så fort jag testat dina tips!

 

Mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att den bara går på två av tre cylindrar? Hände mig en gång och upplevdes då som du beskriver. Motorn bölar mest, men ingen kraft.

 

//jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tror också att den kanske bara går på 2 av 3 cylindrar. En tändsple kan ha gjort sitt, eller brytarspettsarna under svänghjulet (om det är en äldre modell).

 

Gummipackningarna vid tändstiften kan också börja läcka vatten och kortsluta tändstiftet -en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhmmm.. Tidigare ägaren sa nåt om att den läckte

lite runt nåt tändstift. Det var inte vid själva stiftet

utan vid någon skarv några milimeter utan för stiftet. Han

hade lagt i någon silikon för att stoppa läckaget. Kan det vara

det som spökar kanske??? För att testa om alla cylindrar är igång

så misstänker jag att det är enklast att, med motorn igång, lossa

en och en tändhatt och höra om motorn reagerar..eller??

 

Tack för alla tips, allt välkomnas och tas i beaktning!

 

Ser fram emot ett bättre båtväder i september än augusti.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, du måste nog försöka stoppa läkaget.

 

Om man lyfter på översta kåpan, den runt tändstiften så sitter det O- ringar där som ger upp med tiden, måste bytas mot nya.

 

Det går att pröva genom att ta bort en tändkabel i taget, om det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kollar.21.gif\

 

Vet du vad de heter, så jag vet vad jag ska fråga efter

när jag ringer marinbutiken?

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte vad de heter med det är värmetåliga o-ringar av standardstorlek. Vad jag vet så är det bara den motortypen som har den konstruktionen (50 - 60 hk archimedes/volvo/crescent). Det är bara några få företag idag som har reservdelar till dessa motorer, återkommer om var du kan hitta dessa, tror möjligtvis att Bengt Ahl marin i sthlm eller något företag i Göteborg (som jag inte kommer ihåg namnet på) kan ha dessa o-ringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Precis som erikeriksson skrev så tror även jag att Bengt Ahls Marin kan hjälpa dig! Tel: 08-640 48 90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar!

 

Jag ska ringa runt i em när det lite lugnare på jobbet smiley-wink.gif\

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag vill bara säga att jag inte hunnit testa alla

tips än på grund av den JÄ...LA BLÅSTEN smiley-yell.gif\!

 

Förhoppningsvis så ska det bli bättre till helgen så

man äntligen kan ta sig ut igen !

 

I´ ll be back!

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen

 

Jag kollade tändstift och de såg helt ok ut. Men som om det inte varit nog med bekymmer så hände följande när jag var ute på en fin-tur i söndags.

Jag låg i lagom marchfart och njöt av det efterlängtade lugnet på havet när motorn plötsligt utan förvarning tappade farten totalt! Nåja, inte totalt men nästan inpå. Den gick ner i promenadfart och hur när jag försökte ge gas så sövde den sig och nästan dog. Den gick helt plötsligt bara att köra med jättelite gas.

 

Det var bara att vända skutan mot hamnen igen och njuta av vädret, men med lite mindre fart. När jag gjort fast vid bryggan igen så tog jag av kåpan för att syna motorn och upptäckte till min glädje (man blir ju alltid glad när man upptäcker ett konkret fel) att en av de tre bensinslangarna som gå till en av förgasarna var kraftigt sprucken, på gränsen till helt av! Jag tog loss den och åkte till OK och inhandlade 50 cm ny slang då jag tänkte att det var lika bra att byta allihopa. Dessvärre hade de inte exakt samma mått på slangens innerdiameter, men det passade fint på motorns munstycken.

 

Glad i hågen så tänkte jag att det var dags att ta en sväng för att testa motorn med de nya slangarna. Men säg den glädje som varar... Motorn var nu svårstartad, ville inte gå på tomgång.. Jag tog en tur ändå för se om den kanske kommer igång. Men det ville den inte. Den går nu fantastiskt ojämt och bara bölar vid gaspådrag. Kommer upp i max 4-5 knop smiley-cry.gif\.

Har även kollat tändstiften och tändhattar, men de ser ut som de ska.

 

Vad göra! Jag vet att det är en gammal motor och även att Archimedes verkar ha ett kass rykte, men den gick ju bra när jag köpte den för 6 veckor sedan! Tips någon?? Hade jag haft råd så skulle jag investerat i en nyare motor, men jag hade hoppats vänta med det i alla fall något år till.

 

//Per

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer info...

 

Kan även säga att när man har friläge i så varvar den hur högt som helst (fast ojämt). Vid belastning så bara den bööööölar vid gaspådrag. på tomgång vill den helst bara dööö. Det påminner om när man på moppen skruvade ut luftnippeln för långt så at motorn fick för mycket luft.

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit ute och bytt tändstift i tron om att det skulle hjälpa, men icke. Pratade även med tidigare ägaren som inte varit ute för detta problem tidigare. Han sa dock att bensinpumpen var ny och även brytarna, så de kan uteslutas. Vad han sa jag kunde kolla var om bensinblåsan vid tanken hängde rätt. Tydligen så är det någon kula i pumpen som kan, om den hänger fel, stoppa bensintillförseln, så att säga felvänd backventil. Jag ska kolla det i morgon men jag tror inte riktigt att det kan vara det då motorn går såpass ojämt och bensin finns i blåsan när motorn är i gång. Men i brist på andra idéer så ska jag givtevis kolla detta oxå. Fler tipp mottages gärna!

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat om det hjälper att pumpa på bensinslangens blåsa när du kör? Även en ny bränslepump kan ju gå sönder. Annars kan det vara så att dina gamla bränsleslangar vittrat sönder invändigt så att det sitter rester av dem i förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tänkte att jag ikväll ska ta med grabben ut som förste pumpare och se hur motorn uppför sig. Men det som jag funderar på är, om det skulle vara så att motorn får för lite bensin så förstår jag att den söver sig vid gaspådrag, men skulle den även gå ojämnt på tomgång? Då kräver den såpass lite bensin så den borde kunna gå jämnt tycker jag. Men mystiskare saker har väl hänt så det är bara att ge sig ut och testa!

Jag återkommer senare i kväll med status!

Tack för svaret så länge smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, är det någon son vet om dessa gamla Bing-förgasare har något/några munstycken någonstans som man kan prova att göra rent. Om det är så att det fastnat någon skit någontans????

 

//Per 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt hur dina förgasare ser ut men du får börja med att lossa flottörhusen och tömma och torka rent dem. Om det är lösa flottörer med nål som stänger flottörventilen går det att blåsa/suga rent flottörventilen genom bränsleslangen. Om det är flottörer upphängda i gångjärn kan det gå att blåsa rent ventilen när flottören hänger ned. Hittar du inget skräp i flottörventilerna har det förmodligen tagit sig in i huvudmunstyckena eller någon kanal för bränslet. Då kan det bli svårt att göra rent med förgasarna på motorn, speciellt med båten i sjön.

 

Lycka till och tappa inga delar i sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He, he, he. Det där med att tappa delar i sjön är nåt som jag är livrädd för. Men det är jä...ligt lätt hänt.

Tyvärr har jag ingen bild, men det är ju tre Bing-förgasare med flottörhusen sittande bredvid själva förgasarhuset. Givetvis sitter flottörhuset mellan förgasarhuset och motorblocket så att komma åt dem är ju inte det lättaste. Men jag ska prova att blåsa/suga rent via bensinslangen så vi se om det hjälper.

 

Tack för tipset så länge!

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, men för att kunna blåsa/suga rent via bensinslangarna måste flottörhusen bort så att ventilen är öppen. Det kanske är enklast att ta loss förgasarna hela och jobba med dem på landbacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är sant. Jag är dock lite skraj för att komma åt inställningarna för /luft/bensinblandningen på förgasarna. Den förra ägaren säger hela tiden så fort jag pratar med honom, - Vad du än gör, rör inte inställningarna!.

Med dessa ord klingande i bakhuvudet så tar jag helst det säkra före det osäkra och är lite försiktig. Vad han menar säger han är att båtmotorer är så pass mycket mer känsliga för rätt bränsle/oljeblandning. Får de för lite bensin och därmed olja så kan cylindrarna få för liten smörjning och skära ihop.......

 

Men jag ska göra en koll i kväll igen. Man får ju passa på nu när sommaren kommit tillbaka! Hade ju i och för sig helst varit ute på havet......

 

Tack så länge!

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ringde på er inrådan till Bengt Ahls marin i Stockholm. Fantastikt bra att ha att göra med. Kan verkligen rekommenderas. Erbjöd sig till och med att faxa sprängskisser till mig trots att jag började samtalet med att fråga om han kunde ge telefonsupport då det var lite krångligt för mig att komma in med motorn (avståmdet!). Trots detta så hjälpte han gladeligen upp med svar på mina bekymmer! Heder åt dem! Till er som bor i närheten av Bengt Ahls marin kan jag bara gratulera till ett bra marinföretag! 21.gif\21.gif\21.gif\21.gif\21.gif\

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen!

 

Har nu varit till båten och konstaterat att den enbart går på 1 (!) av de 3 cylindrarna. Jag märkte det genom att jag drog bort en tändhatt i taget och upptäckte då att den fortfarande gick knackigt med 2 olika av de 3 hattarna borttagna. Men jag provade att ta bort den sista och körde på de första två så startade den inte alls. Jag satte då i den sista igen och tog bort bägge andra samtidigt. Då startade och gick på samma sätt som när alla var ipluggade. Jag kollade även på tändstiften (som jag satte dit nya igår) och det är bara tändstiftet på den fungerande cylindern som är lite sotigt på stiftet. De andra två är enbart fuktiga av bensin och förvörigt som nya fortfarande. Men andra ord så kommer ingen gnista till dessa två stift som jag förstår det.

 

Frågan är hur man ska veta om det är tändspolarna eller något annat innan dem som krånglar????

(Det är ingen som har 2 tändspolar liggande till en Archimedes 55hk -72 smiley-wink.gif\)

 

Någon som har tips om hur man kollar tändspolarna??? smiley-undecided.gif\

 

//Per


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en multimeter eller en ohm-meter så kan du mäta resistansen på primärsidan (den sida som är ansluten mot spetsen eller CDI om du har det, men det tror jag inte) Resistansen bör vara ca 2-3,5 ohm och om du mäter på sekundärsidan (den sida som är ansluten mot stiftet)så bör resistansen var ca 6,5-7,5 kohm. Kolla även spetsarna om din motor har sådana.

Resistansmätningen av spolarna säger dock inte att de är justa om värdena är som ovan. När du mäter med ett instrument så skickar du bara på max 9 volt beroende på vilken typ av batteri som sitter i instrumentet. När motorn jobbar så är det helt andra spänningsnivåer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om du som jag har tre sladdar i samma färg (svarta?!), som går från motor till tändningslås? I så fall används dessa för att stoppa motorn genom att alla tre kortsluts när nyckel är i läge off. Om två av dessa ligger samman någonstans i systemet dödas två cylindrar. Detta kan förstås ske på flera sätt, men dålig isolation i sladdhärvan från motor till lås eller felaktigt tändningslås kan ju vara två orsaker. Följer med spänning felsökningen och hoppas det löser sig innan isen ligger decimetertjock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhmmm.... Du omkullkastar du mina planer på att inhandla 2 nya (begagnade) tändspolar idag..... Kanske ska kolla upp detta med kablarna först! Tack för tipset!

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Per

Hade samma problem för något år sedan.

Bengt Ahl fixade det och felet var att tändningplattan

satt lös, då bussningen vid fästet var slut.

Hade också problem med bränslepumpen, som hade en liten spricka i membranet. Mycket enkelt att byta membranet.

Denna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...