Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
mlagerstedt

vad är skillnaden?

Rekommendera Poster

Sötvattenkylning och färskvattenkylning är nog 2 ord för samma sak.

Sjövattenkylning och färsk/söt vattenskylning är däremot olika saker.

Sjövattenkylning innebär att man pumpar vatten direkt utifrån skrovet, igenom motorn och sedan släpper ut det igen.

Färskvattenkylning innebär att motorn kyls av glykolblandat vatten och det vattnet kyls i sin tur av vattnet som finns utanför skrovet.

Färskvattenkylning är lite mer avancerat och har fler komponenter som kan gå sönder m.m. men å andra sidan så rostar aldrig motorn sönder innifrån som den kan göra vid sjövattenskylning.

Om du skall byta motor, köpa båt eller liknande så rekomenderas färskvattenskylning tycker jag. Särskillt om du bor på västkusten (inte lika viktigt om du bara skall ha båten i t.ex. en sjö).

Men om du tänkt konvertera en gammal sjövattenskyld motor så tycker jag inte att det är någon större vitts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom sa tillater sotvattenkylningen att motorn far ga pa lite hogre temperatur och darmed mera effektivt (normalt ca 85C mot ca 65C for en sjovattenskyld motor).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färskvattenkylning är väl samma sorts vattenkylning som på bilar... om jag inte tar fel. Och den sortens kylning föredrar jag på inombordare. på utombordare fungerar det väl med intag och runtforsling (hittade inget bättre ord) via impellern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...