henke-arvidsson 0 Postad 29 Augusti , 2006 Vilken mätare ska jag använda för att kunna se när batteriet börjar bli dåligt, alltså behöver laddas,voltmätare eller amperemätare? och hur ska den kopplas in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 29 Augusti , 2006 Voltmeter, som kopplas till plus och minus. Nedan ser du ungefärliga värden på laddningsgrad/spänning för ett obelastat batteri som vilat minst tre timmar. 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henke-arvidsson 0 Postad 29 Augusti , 2006 ok, men då är de ju i princip omöjligt att se på en analog mätare hur mycket som är kvar av batteriet, eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 29 Augusti , 2006 Ja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henke-arvidsson 0 Postad 29 Augusti , 2006 och en amperemätare som då mäter förbrukning antar jag, hur kopplas den in?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 30 Augusti , 2006 Kolla här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=107079 /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Augusti , 2006 Yep, man behöver en digital voltmeter med två decimaler för att kunna uttala sig. En amperemeter är mera för underhållningsvärdet; oj vad mycket min startmotor drar respektive Hm, något drar 2 A? släckte jag inte lamporna på toaletten, nejvisstja. Lite tveksamt med annan praktisk nytta, man ser på voltmetern vad som är på gång och hur batteriet mår. En analog voltmeter är i och för sig inte oanvändbar, man kan se att rätt saker händer vid motorstart: 1. Mätaren på drygt 12V 2. Vrid om nyckeln, start, mätaren sjunker ordentligt de sekunder när startmotorn går. 3. motorn startar och laddning börjar; mätaren stiger upp mot 13.5V, 14 V upp till 14.4V Om inte punkt 3 uppträder så fungerar inte laddningen. Går mätaren till nästan 0 när man vrider på nyckeln är batteriet dött så man slipper leta efter andra felorsaker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Augusti , 2006 Det finns också ganska dyra manicker som läser av spänning och ström in/ut ur batteriet, räknar och funderar lite och visar upp en tankmätare för vad den tror finns kvar i batteriet. Men batterier åldras och får sämre kapacitet vilket manicken inte kan veta något om och börjar visa fel, så jag tycker de där tusenlapparna är bättre investerade i fräscha batterier. Och en digital voltmeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henke-arvidsson 0 Postad 30 Augusti , 2006 Tack för hjälpen! Nu har de klarnat ordentligt vad voltmätaren har för funktion, men är det möjligtvis någon som vet hur man kopplar in en vanlig analog Amperemätare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Augusti , 2006 har du inte batterivakt och voltlarm i ditt lod??? använd det isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henke-arvidsson 0 Postad 30 Augusti , 2006 nej, har tyvär inte det...men har lite funderingar på att skaffa ett sådant men de får isåfall bli till våren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 30 Augusti , 2006 En vanlig analog Amperemätare kopplas in i serie mellan batteriet och resten av elsystemet, förutom matningen till startmotorn, då mätaren (förmodligen) inte är gjord för så hög ström. Då ser du hela tiden hur mycket som går in resp. ut ur batteriet, (bortsett då från startmotorn.) Men du ser inte hur mycket som finns kvar i batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henke-arvidsson 0 Postad 30 Augusti , 2006 ok, men hur gör jag då för att undgå startmotorn, eftersom de bara går en grov kabel från batteriet till motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 30 Augusti , 2006 Det är så här min vän, att du köper dig en syramätare för några tior och kollar batteriernas funktion med att mäta syravikten. Där får du omtalat för dig om någon cell är slut, eller sämre än dom andra. Batteriet, om det är friskt tar empt laddning på alla celler. Förvisso så är det möjligt att kolla batterispänningen efter tid och egenurladdning, men då måste du ändå veta, eller ha kläm på cellerna och det gör du med syraprovare. Vanlig Amp. mätare sätter du i serie med kabeln från generatorn till batteriet och då får du reda på hur mycket det laddas. För att få reda på hur mycket du plockar ur, så kan du om du vill sätta en Amp. mätare på utgående spänning (ej startmotor). Den grova kabeln som går från batteriet till startmotorn har spänning på sig hela tiden och startmotorn kopplas först in, när celonoiden drar. Har du problem, eller är orolig för att du ska stå utan el, så använd två batterier. Ett för start och ett för annan förbrukning. Obs. Om du använder syraprovare, så var noga med att det inte droppar från denne på kläder eller annat tyg. Det är så att nästa gång du får vatten på detta ställe (ex. tvättar)så försvinner tyget och du kommer att se maläten ut. Ps. Harald Nyborg har billiga batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 30 Augusti , 2006 Går det en enda grov kabel från batteriet till motorn så antar jag att den går till startmotorn. Från startmotorn bör det sen gå en ganska grov kabel, eller två, eller flera, från samma pol på startmotorn som den grova. En går till generatorn och en eller fler matar övriga elsystemet. Mätaren ska då kopplas in i serie mellan startmotorn, där batterikabeln sitter, och alla dom övriga kablarna. Dom får alltså lossas, och ena polen på mätaren ska sitta mot startmotorn och på den andra ska alla andra kablar sitta. Var dock uppmärksam på att det kår en kabel till selenoiden på startmotorn, sitter alltså inte på samma ställe som den grova till batteriet. Rör inte den! Den ska sitta kvar som den gör. När du nu säger analog amperemätare, så antar jag att du menar en där mätaren står i mitten normalt, sen finns det en plus och en minus sida. Då kommer den att visa båte om batteriet laddas eller laddas ur. Skulle den gå åt fel håll, dvs. visa plus när motorn är avstängd och en massa förbrukare på, skifta då plats på kablarna på mätaren. Är det något annan variant av mätare är det lite annorlunda, titta då lite på ovanstående (orvens) inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henke-arvidsson 0 Postad 30 Augusti , 2006 Man får tacka fö hjälpen, ska nog kunna koppla in den där mätaren nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Augusti , 2006 Om du tycker du ska ha en amperemeter så kolla på den här. Notera den listiga lösningen med att mäta strömmen med hjälp av en kalibrerad batterikabel, 2 m lång. Alla strömmätare ger ett extra motstånd när man kopplar in dom. Båtteknik har varit listiga och gjort en kabel, som man ändå behöver, som samtidigt är mätgivare, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser