Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
lotten418

Kylvattenintag och utlopp för septitank på samma sida.

Rekommendera Poster


Skulle vilja ha lite synpunkter på följande problem:
Kylvattenintag till motorn och utlopp för septitank sitter på samma sida.
Vänlig själ på bryggan har påpekat att det kan bli problem om man tömmer tanken samtidigt som man kör för motor.
Rimligt....? 
 
/Jim 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem.

 

Din båt lär gå skit bra med denna lösning..smiley-cool.gif\

 

 

 

Ursäkta dumt svar, men jag kunde inte hålla mig... (nu var jag där igen) 14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmmm..det låter vettigt....


Du tror inte man får urinal korrosion då....

 


Nog skämtat - ett seriöst svar hade varit trevligt.

 


/Jim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om utloppet är på sidan om intaget så är det nog inga problem. Man tömmer sällan tanken när båten står stilla så skiten åker snabbt bakåt och påverkar inte kylintaget. Däremot är det inte bra om intaget ligger strax akter om avloppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Enkelt, töm tanken när du seglar. Man måste ju inte göra det när man går för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade nog ändrat lite på konstruktionen och satt anslutning på avgaserna istället, tänk en septitömning på fullvarv framför någon Räkbåt.

 

För en massa år sen jävlades en tull med mig och när jag rullade ut bussen en dubbeldäckare så slant visst handen över till brytaren för septitömningen (flera hundra liter), en veckas jäst skit flöt runt som en sjö runt tullarna som hoppade runt och skrek.14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du har helt rätt. Problemet är inte så stort, men det kan vara bra att tänka på, att inte tömma tanken under motorgång. Jag har tidigare bara haft utombordare och porta-potti så inombordare och WC är ju en helt ny erfarenhet.

Skall villigt erkänna att jag förmodligen inte hade kommit på tanken om min båtgranne inte hade sagt något.

 

/Jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ligger du stilla med motorn igång finns viss risk för att lite av skiten ska komma in i kylvattnet. Men det går ut igen om det är så litet att det kan passera igenom kylvattenintagets galler.

 

Jag tror att det är vanligare att ett impellerblad sätter sig i kylvattnet än skräp utifrån. Fekalier från en toatank innehåller sällan hårda partiklar som kan sätta sig fast.

 

Kolla om du har kylvattenfilter efter intaget. Det är ett finmaskigt nät i en burk som lätt kan göras ren. Om inte så är det en bra försäkring mot skräp i kylvattnet.

 

Nu på hösten kan kylintaget ha växt igen med snäckor och annat jox. Om motorn klarar lägre och lägre effekt så kan det vara intaget som är boven. Eventuellt kombinerat med en av ålder försvagad sjövattenpump. Ett bra sätt att testa detta är att koppla in sjövattenpumpen till pentryts sjövattenintag. Detta kan rädda sensommarens motorgång. Har räddat mig en höst då motorn till slut inte ens gick på tomgång och jag var tvungen att ha motor för att komma hem då vinden helt blekt ur.

 

Fick klara resten av säsongen utan sjövatten till pentryt vilket inte är så stor skada för oss i salthavet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner om kompisen på ÅBY.

Han var kaaaannnnooon och stod och pinkade vid entren (vid hemgång).

En polis som ser honom, går fram och knackar försynt på axeln.

Han som pinkar vänder sig om och under hela varvet så fortsätter han att pinka och polisen som står där hoppar som dom gör när det hoppas rep.

Turligt nog så kom dom andra och släpade in honom i bilen.

 

Solskenshistorier 26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det polisen eller kompisen dom släpade in i bilen? Och vem var dom andra poliser eller kompisar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...