Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
kallekanin

Styrreglage? Hur funkar det?

Rekommendera Poster

Min fråga är hur styrreglage fungerar? Och finns det alternativ?

Har sett att det säljs reglage för en tusing och då behövs väl styrvajer också för en tusing till. Använder dessa ström eller är de mekaniska. Har inte lyckats lista ut det.

Finns något annat sett att fixa styrningen på utan att köpa dessa i mina ögon dyra prylar.

Jag har idag en konstig pryl bakom ratten som tydligen har fungerat. Men nu ska jag byta ratt och halva båten så då får fundera på detta med styrningsprylarna, om de ska moderniseras. Men över 2000 spänn känns lite för mycket.

Finns det andra fungerande sätt som blir billigare. Motorn jag har är en 15 hästars Johnson från 1974 så belastningen blir inte enorm.

Tacksam för svar.

Mvh. Mårten.

post-16788-1394234773,9139_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att du har en gammal lådbilskonstruktion som styrning. Att det sitter som en trådrulle på rattstången som en vajer är lindad runt några varv och som sedan löper via block (trissor) på varsin sida av båten. Vrider du på ratten så lindas vajer upp åt ena hållet och löper ut åt andra hållet och motorn vrider sig. Enkelt och smart!

Om styrningen funkar och du inte vill renovera båten för en massa pengar så tycker jag att du ska behålla det du har. Kanske putsa och smörja lite. Spänna vajern om det behövs. Kanske byta nåt som är dåligt.

Men om du ska byta till moderna grejjer så kostar det nog nämnda summor tyvärr!

Lycka till!

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Nya vajerstyrningar är mekaniska, ingen eldragning m a o. Ett alternativ till detta är att skaffa hydrulisk styrning men det blir ännu dyrare och behövs nog inte för att tämja 15hk.

Men du kan ju alltid försöka hitta någon begagnad vajerstyrning på blocket eller dylikt.

Lycka till med båten

MVH/ Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag bytte ut ett liknande system på våran båt.

rattnav teleflexvajer~1500:-

visst inte gratis men vilken skilnad det blev.1.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...