chrona 0 Postad 29 Augusti , 2006 Hej När man går på vår durk så knarrar den på vissa ställen. Är det någon som har en smart lösning på hur man kan få bort knarrandet ?? /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lotten418 0 Postad 29 Augusti , 2006 Hej.är det en träbåt eller plastbåt? Bå träbåtar är det inte helt ovanligt att ddurken inte riktigt ligger ordentligt mot reglarna. Alternativt så gnider durk kanten mot något. I vår gamle Folkbåt kunde durkarna ändra form under säsongen. På våren var det glipor mellan dem - på hösten gick de knappt att få ut för att de vuxit. I en plast båt är problemet formodligen detsamma - durken ligger inte helt plant mot kanten. Prova med att tepa upplagsytan och se om knarrandet försvinner. Det funkade i vår nya båt av plast./Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 29 Augusti , 2006 Förr i tiden så linoljade dom trägolven i husen och så slutade det knarra. Kolla varifrån ljudet kommer och om det är ändträ eller sidträ. Prova med olja eller typ teipa. På min båt knarrade det infernaliskt vid ruffdörren och det berodde på att en list som durken låg på inte satt fast riktigt. Skruvskallarna hade under åren liksom gnagt (torkat) sig in i trät och därmed glappis på någon mm. och det räckte. Nya stjärnskruv i rostfritt och ett hårt dragande, så var det tyst. Lycka till med spårningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 30 Augusti , 2006 Har sett att man på någon ny båt hade fäst den taggiga sidan av ett kadborreband på balkarna. där durkskivorna vilar. Smart, tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrona 0 Postad 30 Augusti , 2006 Hej Det är en plastbåt jag har av nyare modell !! vilken sorts tejp har ni använt ?? /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 30 Augusti , 2006 Tja du min vän. Du får inprovisera för det är bästa lösningen. Har använt och provat det mesta, men det hänger liksom inte kvar. Försök att finna ut varför det knarrar. Lyssna dig fram, genom att få tanten att gå fram och tillbaka över det misstänkta stället samtidigt som du har järnkoll på durken. Det kanske räcker med att stadga upp någon mm. eller liknande. Väcker knarret din fru när du smyger dig ut . Min vaknade i alla fall varje gång som jag var uppe för att p..ka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lotten418 0 Postad 31 Augusti , 2006 Hej Björn, jag har använt helt vanlig maskeringstejp. Det funkar utmärkt. Behöver du lite tjockare så finns det foamtejper men jag vet inte hur de fungerar. Jag har en kämnsla av att de kan smeta ut sig och klibba. /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser