Sahlback 0 Postad 29 Augusti , 2006 Funderar på att köpa en Finnmaster 5700wa som väger ca 850 kg. Rek. motor är 60 till 115 Hk. Verkar som alla(?) köper största möjliga motor som båtarna är typade för. I det här fallet väljer jag mellan 100 och 115 Hk Yamaha. 115 hästarn väger 24 kg mer, är ca 10000 dyrare och hos många försäkringa bolag MYCKET dyrare (verkar va en gräns där). Tror ni att dom extra 15 hästarna gör mycket? I siffror skiljer 2-3 knop på toppfarten. Är det nåt annat som gör skillnad. Får båten mycket bättre egenskaper med maxmotorn? Åsikter? Vad hade ni valt? http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/finnmaster/5700_wa.jsp?view=overview Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 29 Augusti , 2006 Frågan består nog av två delar: 1. Vad försäkrar försäkringsbolagen?? Ring och kolla med dem. Det kan mycket väl vara så att de inte försäkrar akterspegelskador över en viss vikt eller effekt. 2. Om motorn är bra eller inte, får Du säkert svar av någon mera motorkunnig än mig. Bossee är en jä..l på såna frågor, får se om han läser tråden. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 29 Augusti , 2006 Frågan består nog av två delar: 1. Vad försäkrar försäkringsbolagen?? Ring och kolla med dem. Det kan mycket väl vara så att de inte försäkrar akterspegelskador över en viss vikt eller effekt. 2. Om motorn är bra eller inte, får Du säkert svar av någon mera motorkunnig än mig. Bossee är en jä..l på såna frågor, får se om han läser tråden. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 29 Augusti , 2006 Japp. Bossee verkar kunna det mesta om sånthär. Men även andras helt subjektiva åsikter är intressanta. Bara så här... Väljer man helst största typgodkända motor till sin båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Augusti , 2006 Hej, Har själv en Yamaha F115 (2003) så jag är hyfsat bekant med hur den går. Min båt väger 720 kg (torrvikt), en Yamarin 5820 (numera 58BR). Motsvarande vikt för Finnmaster 5700 WA är 850 kg. Så har du möjlighet att fylla 140 liter bensin i tanken på 5700 WA, jag får bara i 80 liter i min tank. Skrovet på 5700 WA gissar jag är samma som 5700 Open (bowridern). Den har testats i svensk båtpress med Yamaha F115. Testet finns även på norska här, inga problem att fatta vad de skriver tycker jag: http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2c2c125626700321711/4229135dc47085a7c1257083002c43d1?OpenDocument De skriver att 115 hk (Yamaha F115 i detta fall) passar perfekt till båten. Där skriver de även att det faktiskt är samma skrov på 5700 WA och 5700 Open. I testet skriver de att 5700 WA har 90 liters tank, men på Yamaha Scandinavias hemsida och Finnmasters hemsida står 140 liter så jag antar de har större tank i båten nuförtiden (bra). Visst kommer en Yamaha F100 att funka men det beror på hur mycket last/antal personer du vanligtvis du skall åka med som nog bör avgöra om du behöver 115 hk (om nu den extra kostnaden i inköp inte är nåt större problem). Lite mer hk än man kanske egentligen behöver är aldrig fel tycker jag. Snabbare upp i planing, lägre varv på marshfart och därmed tystare (och kanske bränslesnålare då motorn inte behöver varva så). Det där med försäkring är ett kapitel för sig. Min båt går 38 knop (enl Yamaha Körfakta och enl mina egna mätningar stämmer detta på knopen precis även i mitt fall). En del försäkringsbolag har en gräns vid 35 knop och går det fortare än så sticker premien iväg. Svenska Sjö har förr i alla fall haft den gränsen. Själv har jag Atlantica som blev billigast av alla bolag när jag ringde runt och skulle försäkra min båt första gången 2003. Har sen inte brytt mig om att göra en runda igen och se om nån är billigare (borde göra det). Du kan parera en del genom att ha bra stöldskydd (klass 3 lås förstås, nåt söksystem, startspärr) skadefrihet osv. Visst är Yamaha F115 en bra motor som är sådär lagom maffig. Bra bränsleekonomi, bra grunddrag, relativt tyst på låga till medelvarvtal men ganska högljudd på fullgas (inte så det direkt stör men ju närmare motorkåpan man har öronen desto mer tjut på fullgas). På tomgång hörs den inte. En av de mest beprövade 115 hk 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning. Yamaha F115 kom ut första gången 1999 och har egentligen inte ändrats nåt genom åren annat än att den numera är CARB 3-stars godkänd och den har fått lite ny dekor (tror det kom 2002) och 2006 blev den även CommandLink kompatibel. Har väl nåt test på Yamaha F115 om du är intresserad. Yamaha F100 vet jag inte så mycket om annat än att det är samma motor i grunden som Yamaha F80. Den hade de första åren förgasare (F100 kom år 2000) men har sen 2004 elektronisk bränsleinsprutning vilket är en fördelel i de flesta fall (pålitligare kallstarter och bättre förutsättning att gå lite snålare). Yamaha F80 är en väldigt bra motor, det har test i svensk båtpress visat, och jag ser ingen anledning att F100 inte skulle vara lika bra fast lite mer drag förstås. Jag antar du kollat på Yamaha Körfakta 2006 på Finnmaster 5700 WA? Som du skrev så skiljer det inte mycket i toppfart mellan F100 och F115. Men bättre acceleration och lite lägre varv på marshfart för du. Frågan är om det är värt de extra 10 000 kronorna. Om du skall åka säg 4-5 personer ofta och med hänsyn till att båten väger 850 kg i torrvikt samt att tanken är på 140 liter kommer den att väga ganska mycket med allt ombord. 115 hk är nog bäst då. Skall du mest åka 1-3 personer kan kanske 100 hk vara OK. Tänk även på att det finns en hel del extra tillbehör till en 5700 WA man kan köpa till som kommer att tynga ner båten ytterliggare. Om du håller till i havet och även om du bottenmålar så kan det bli lite beväxtning ändå och det kommer att bromsa ju längre säsongen lider, då är det bra att ha några extra hk också så du fortfarande har bra ork. Även om jag inte åkt i en 5700 WA själv säger min magkänsla att den båten kommer att må bäst med 115 hk på akterspegeln. De egenskaper som blir bättre med 115 hk är bl a: * Snabbare upp i planing. * Lägre ljudnivå om du kan köra på lägre varv på marshfart. * Lägre bensinförbrukning om du kan dra ner varvet mer med 115 hk vid marshfart. * Skall du åka vattenskidor el wakeboard rycker du upp åkaren lite snabbare. Svårt val, men plånboken kanske får avgöra till sist. Man skall ju inte behöva känna att man försakar alltför mycket annat viktigt här i livet och snåla in på bara för man köpt en båt med motor. Det är lätt att förköpa sig ekonomiskt när det gäller båtar eftersom allt är så dyrt som har med båtar att göra. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 30 Augusti , 2006 Stort tack Bo, du är en klippa! Oftast åker nog bara jag och tjejen (50kg på rätta ställena ), men vi kommer nog att bo över en del och det drar ju med sig massa extra vikt. Jag skrev lite fel, det skiljer 30 kg på motorerna. Inköpsprisskillnaden spelar ingen roll, då stör det mer om premien blir tredubbel (svenskasjö). Egentligen verkar 100 hästarn helt ok men känner jag mig själv så blir det nog 115 ändå. Blir lätt så när jag väljer motor till bil iaf. Gärna lite mer kraft. Finnarna är bra på att bygga båtar. Har varit väldigt nöjd med min lilla Yamarin 4500 med Yamaha 50Hk. Återigen tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser