Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Jonnie

Räddnings- eller seglarväst?

Rekommendera Poster

Ursäkta en landkrabba men använder man som vuxen och något simkunnig räddnings- eller seglarväst vid färd med liten, 6 meters motorbåt inomskärs i lugna vatten? Eller kanske ingen väst alls? Vad förväntas i detta fall vid praktikpasset under kursen Förarintyg? Väst eller ej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog du kan ha vilket som. Barn ska ha räddningsvästar. Vuxna simkunniga får välja själva. Dom uppblåsbara verkar smidiga. Har inte provat men dom verkar smarta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Själv har jag alltid flytväst el uppblåsbar väst när jag åker båt.

Finns ju även västar som ser ut som en jacka utan ärmar (t ex Baltic Surf & Turf) fast de kan nog kanske bli lite varma att ha på sig mitt i sommaren.

Växlar själv mellan en Offshore väst Baltic och en Rivö Pro 150N automatsik uppblåsbar väst med sele. Rivön har jag använt i 6 år och den har varit bekväm att använda och håller bra än (den är grå så smuts syns inte så mycket på den).

De testade ett gäng uppblåsbara västar i ett nr av Praktiskt Båtägande för ett tag sen. De gav högsta betyg åt Plastimo IOR (1590 kr, www.plastimo.se) och Viking RescYou Conquest (1290 kr, www.viking-life.com), bästa budget val Crewsaver 150N Automatic (798 kr, www.dinmarina.se). Vissa har fleecefodrad krage i nacken och det är ett litet plus.

 

Bland vanliga traditionella flytvästar har Baltic ganska många att välja på, från de billigare Aqua och Spray till de lite dyrare GT, Genua och Acapulco m fl.

 

Besök nån butik och prova lite olika västar vad som kan passa dig bäst.

Köp nåt du verkligen trivs med, annars finns risken att du inte kommer att använda den.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väst, ja alltid!

Jag hörde från vanligtvis välunderrättad källa att ingen någonsin har räddats av en räddningsväst. Dess förmåga att vända en medvetslös person i vattnet är klart överskattad för om så sker så kommer ofta översköljande vatten och dränker den nödställde.

För barn så vill man dock ha så säkert som möjligt och det är troligt att en räddningsväst har större chans att rädda ett barn än vad en seglarväst har trots allt.

Det finns också bevis på att västar räddar liv i alla sorters väder.

 

Men, vad man aldrig ska göra är att dra ner gylfen när man är på sjön. 8.gif\ 

Merparten av dödsolyckorna är medelålders män med nerdragen gylf, och för all del, ofta lite berusade. Och det gäller oavsett väder.

 

Vid praktikpasset har nog läraren en väst att låna ut om det skulle behövas. Jag håller med föregående talare att det är viktigt att välja en väst som man trivs i som gör att man använder den också. Se inte på pengarna i det fallet!

 

Så spring inte åstad och köp en väst bara för att du ska ha ett praktikpass! Eller köp en billigare seglarväst som du sen har som reserv i båten och en som du trivs ordentligt i lite senare.

 

Bra fråga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väst, japp!!!

 

Men......jag förordar fiskeväst. Inte världens vackraste men himla så praktisk med fickor, rekordeliga kardborre lock med mera.

Barnen har räddningsvästar, utom tonåringen som har en fräckare seglarväst.

Men till praktikpasset så lånar Du en väst så kan Du kolla på olika firmor vilken som passar sedan. De snyggare västarna är ofta dyrare.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmässorna är bra ställen att prova och testa olika västar i olika prislägen.

Själv kör jag med Baltic winner 150 uppblåsbar till vardags och en seglarväst när vi ska ut och leka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...