Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
sant

Powertrim orkar ej 290 DP

Rekommendera Poster


Har en daycruiser med VP 271C och 290 DuoProp drev. Näst sista gången jag var ut såg jag på trimmätaren att det gick segt att trimma ut drevet om jag låg i ungefär 30 knop. Sista gången jag var ut gick det inte att trimma ut alls i marshfart. Jag fick istället trimma ut stillastående (vilket gick nog tungt) och sedan sega upp i plan.

 

Någon som har någon aning vad som är fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Årmodell?

 

Finns det hydraulolja i tanken?

Har du sett om det ev läcker olja från kolvarna, oljefilm i vattnet?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som föregående. Dåligt med olja. Låter som ett typiskt hydralolje problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årsmodell -89. Ingen oljefilm i vattnet. Enda hydraloljetanken jag hittar är till trimplanen. Det sitter en svart pumla i metall på aktern med slangar som verkar gå mot skölden. Antog att detta var hydraloljepumpen. Finns det ingen oljetank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joda, det finns en liten tank i pumpen.

Kika pa denna lank om du vill se hur den ser ut.

 

Sen kan du ga till www.VolvoPenta.com och ladda ner instruktionsboken for din motor/drev kombo. Da ser du ocksa hur du kan fylla pa (och fa ut eventuell luft).

 

Hjalper inte detta sa har du daliga packningar i dina lyft/trim cylindrar (olja lacker forbi). www.Drevia.se har just nu en host special pa nya cylindrar (OBS, de ar dyra, aven pa rea).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Wellcraft 19

 

Oljenivån var ~2 cm för låg. Skall fylla och hoppas att det funkar. Måste dock lokalisera läckaget. Hoppas att det inte är en trimcylinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fyllt på olja och kollat lite mer. Oljepåfyllningen gjorde ingen skillnad. Det går nu inte ens stillastående att trimma ut drevet. Motorn låter att gå mycket tungt.

 

Funderar på olika möjligheter. Är motorn slut? Kan pumpen kärva så att det går tungt? Kan någon tätning eller O-ring vara trasig som kortsluter systemet så att det inte längre finns någon krets och pumpen pumpar stumt?

 

Pumpen är nr 1 i länken nedan.

 

http://www.dougrussell.com/partscatalog/volvo_omc/index.cfm?fuseaction=comp&group=2293&GroupList=2273,2272,2274,2275,2276,2277,2278,2279,2280,2281,2282,2283,2284,2285,2287,2288,2289,2290,2291,2292,2293,2294,2295,2296,2297,2298,2299,2300,2301,2302,2303,2304,2305,2306,2307,2308,2309,2310,2311,2312,2313

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning ar att du har en backventil som hangt sig i slutet lage, dvs later ingen olja passera. Jag skulle motnera loss pumpen och ta hem den, ta isar den och gora rent den. Troligtvis allt som behovs.

 

Annars kan du leta efter begagnade pumpar. Behover inte se likadan ut. De nyare har en mera prominent oljebehallare, dvs ett storre plasttrag som pumpmotorn sen sitter i. Latt att bade kontrollera och fylla pa olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pinsamt. För lite stret i batteriet. Läste att powertrimmen tar ~45 A och provade därför ladda batteriet. Det märkliga är att inget märktes på startmotorn, d v s gick lätt att starta. Ska kolla så det är god kontakt och inga oxideringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med det enkla...

Grattis till lyckad felsökning! Ofta bra att mäta spänningen vid förbrukaren under belastning, undviker många felbedömningar.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...