sant 0 Postad 29 Augusti , 2006 Har en daycruiser med VP 271C och 290 DuoProp drev. Näst sista gången jag var ut såg jag på trimmätaren att det gick segt att trimma ut drevet om jag låg i ungefär 30 knop. Sista gången jag var ut gick det inte att trimma ut alls i marshfart. Jag fick istället trimma ut stillastående (vilket gick nog tungt) och sedan sega upp i plan. Någon som har någon aning vad som är fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkan 0 Postad 29 Augusti , 2006 Årmodell? Finns det hydraulolja i tanken? Har du sett om det ev läcker olja från kolvarna, oljefilm i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 29 Augusti , 2006 Tror som föregående. Dåligt med olja. Låter som ett typiskt hydralolje problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sant 0 Postad 30 Augusti , 2006 Årsmodell -89. Ingen oljefilm i vattnet. Enda hydraloljetanken jag hittar är till trimplanen. Det sitter en svart pumla i metall på aktern med slangar som verkar gå mot skölden. Antog att detta var hydraloljepumpen. Finns det ingen oljetank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 30 Augusti , 2006 Joda, det finns en liten tank i pumpen. Kika pa denna lank om du vill se hur den ser ut. Sen kan du ga till www.VolvoPenta.com och ladda ner instruktionsboken for din motor/drev kombo. Da ser du ocksa hur du kan fylla pa (och fa ut eventuell luft). Hjalper inte detta sa har du daliga packningar i dina lyft/trim cylindrar (olja lacker forbi). www.Drevia.se har just nu en host special pa nya cylindrar (OBS, de ar dyra, aven pa rea). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sant 0 Postad 1 September , 2006 Tack Wellcraft 19 Oljenivån var ~2 cm för låg. Skall fylla och hoppas att det funkar. Måste dock lokalisera läckaget. Hoppas att det inte är en trimcylinder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sant 0 Postad 2 September , 2006 Har nu fyllt på olja och kollat lite mer. Oljepåfyllningen gjorde ingen skillnad. Det går nu inte ens stillastående att trimma ut drevet. Motorn låter att gå mycket tungt. Funderar på olika möjligheter. Är motorn slut? Kan pumpen kärva så att det går tungt? Kan någon tätning eller O-ring vara trasig som kortsluter systemet så att det inte längre finns någon krets och pumpen pumpar stumt? Pumpen är nr 1 i länken nedan. http://www.dougrussell.com/partscatalog/volvo_omc/index.cfm?fuseaction=comp&group=2293&GroupList=2273,2272,2274,2275,2276,2277,2278,2279,2280,2281,2282,2283,2284,2285,2287,2288,2289,2290,2291,2292,2293,2294,2295,2296,2297,2298,2299,2300,2301,2302,2303,2304,2305,2306,2307,2308,2309,2310,2311,2312,2313 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 2 September , 2006 Min gissning ar att du har en backventil som hangt sig i slutet lage, dvs later ingen olja passera. Jag skulle motnera loss pumpen och ta hem den, ta isar den och gora rent den. Troligtvis allt som behovs. Annars kan du leta efter begagnade pumpar. Behover inte se likadan ut. De nyare har en mera prominent oljebehallare, dvs ett storre plasttrag som pumpmotorn sen sitter i. Latt att bade kontrollera och fylla pa olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sant 0 Postad 19 September , 2006 Pinsamt. För lite stret i batteriet. Läste att powertrimmen tar ~45 A och provade därför ladda batteriet. Det märkliga är att inget märktes på startmotorn, d v s gick lätt att starta. Ska kolla så det är god kontakt och inga oxideringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 19 September , 2006 Börja med det enkla... Grattis till lyckad felsökning! Ofta bra att mäta spänningen vid förbrukaren under belastning, undviker många felbedömningar. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser