Johan_M 0 Postad 29 Augusti , 2006 Hej på er! Jag är nykomling inom båtområdet och går i tankar om att köpa båt till våren 2007. Har tittat runt en del på båtar nu under sommaren som gått och funnit Ryds 520 Gtx som ett mkt intressant exemplar runt 150 000 kr. Vore jätte tacksam för svar kring både positiva och negativa sidor med båten, samt vad det finns för andra märken som har en liknande modell, eller andra modeller i samma prisklass? Vilken motor är att rekommendera, hästkrafter, 4-takt eller 2-takt etc... Tack på förhand! MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 29 Augusti , 2006 Ryds 520 GTX är en utmärkt båt som går mycket bra och lätt i vattnet. Stabil med sina 2.20 i bredd också. Nackdelen är att fast tank vad jag vet är extra tillbehör och ej standard. Satsa på en 90 hk optimax. mvh Stefan (Rydsnörd) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 29 Augusti , 2006 En kompis till mig har haft två stycken 515 GTX (föregångaren till 520 GTX). Den ena en -00 hade han en Yamaha 115hk 2-takt på. Den andra som han fortfarande äger har an en Suzuki 90 hk 4-takt. Han är väldigt nöjd med det mesta på modellen. Enda som han klagat på båda båtarna är bristande kvalite. Trasigt teakgolv, mittruta som inte gått att stänga pga dålig passform samt kapell pluppar som lossnar. Har ju åkt en del i den också och den går stadigt i sjön. En stor nackdel som ju redan nämts är ju att den inte har fast tank. Väldans tankande med vanliga trycktankar. Har man dessutom en gammal tvåtaktare så blir det ju bara en virvel i tanken sen är det slut :-) Jag tycker att den han har nu med 90 4-takt går bäst och självklart mycket tystare, det skulle jag välja om jag var du. En negativ sak med båttypen (oberoende av märke) är att man inte får så mycket extra omboning, blir snarare som en trång styrpulpetare. Dessutom väldigt mycket kappellkrångel varje gång man ska ut (ett framtill och ett över själva sittbrunnen). Skulle jag behöva gott om utrymme för mycket personer skulle jag hellre köpa styrpulpet. Vill jag har mera komfort skulle jag skaffa en DC, HT eller hyttbåt. Men smaken är ju olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser