Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Knas

Dags att byta motor - eller ...?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Har en 22 fots DC som har närmare 20 år på nacken. Dessvärre har motorn det också - en VP260 med 280-drev.

Nu när man börjar se kampanjerna för motorbyten, börjar funderingarna komma - ska man byta innan det är för sent, eller ska man låta renovera hela motorn, och hoppas att det håller någon längre tid.

Är det någon som har lite konkreta tips och idéer och som kan belysa de olika alternativens olika för- respektive nackdelar.

Utnyttjandet av båten varierar självklart med vädret, men även under en bra sommar kan det bli rätt långt mellan turerna, vilket gör att kostnaden för ett motorbyte kan kännas lite tufft. Å andra sidan vill man ju att allt ska fungera problemfritt när man väl sätter sig i båten ...

Ja, ni förstår säkert dilemmat, men jag hoppas på er klokskap i det här knepiga ärendet  =)

Tackar på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur man ser det, jag skulle nog inte byta maskin i dagens läge för jag tror att med framtidens soppapriser kommer det att bli svårt att åka båt( om man nu inte är miljonär) och framför allt sälja båt med en v8:a om några år. För så fick man tillbaka nästan hela investerade summan vid försäljning men jag tvivlar på att det blir så om 5-6 år.

Men jag kanske är pessimist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjo, lite pessimistiskt låter det allt  8.gif\

Men om jag nu inte ska tolka dig som att jag borde skaffa en segelbåt istället, så antar jag att ditt svar egentligen är att renovera motorn.

Men är det väl investerade pengar då? Brukar en renovering rent generellt ge en väsentligt förlängd livslängd och förbättrad funktion? Och vad går generellt en helrenovering loss på? (Jo, det är klart jag ska fråga varvet, men när jag nu ändå håller på och skriver i forumet ...)

Att få tillbaka kostnaden för att byta motor räknar jag knappast med, men i den kostnaden måste man ju också räkna in någon form av trygghetsfaktor som jag inte är helt säker på att en renovering kan ge.

Men vad vet jag - det är ju därför jag frågar er som säkert har egen erfarenhet av något, eller kanske båda alternativen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

HAr själv en VP260 som plockades ur för renovering i vintras. Fördelen med den motorn är ju att delarna faktiskt är rätt billiga. Nya helrenovering nya knän och limpor gick på drygt 20000. Eget arbete oräknat, men det är ju frivilligtsmiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suck, texten försvann i förra inlägget,

Ja det är det jag menar renovera om motorblocket o toppar är felfria.Detta om du gör jobbet själv, lämna in, njaää blir nog ganska dyrt

Eller så byt till ett shortblock det alternativet är ganska fördelaktigt.

http://www.usaonline.se/___hem~8.php

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae, på egen hand lär jag inte kunna fixa till en motor - inte en som fungerar i alla fall - så det här måste lejas ut till någon som kan, vilket betyder att det lär kosta en del.

Om jag läser UsaOnLine rätt kan jag ersätta (större delen av) motorn med en ersättningsmotor, och behålla vissa delar från den gamla. Det ser ju förvisso prismässigt lite lockande ut, men kostnaden för att få det gjort återstår. Och fortfarande sitter en hel del gamla delar i maskinen.

Eller en servicemotor (mer delar ingår?) för ett högre pris och komplettera med det som saknas.

Eller den enkla (?) utvägen och sätta i en ny VP till kampanjpris ...

Det här var verkligen inget lätt beslut, får nog be någon räkna på de olika alternativen.

Får hur som helst tacka för era svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma funderingar som du i våras. en Ockelbo DC21:a med en AQ170 och ett 280T drev.

Kände att hur mycket jag än servade denna drivlina så blev den varken yngre eller mindre törstig. Tog beslutet att ersätta den med en ny Mercruiser 4.3MPI med Alpha one drev.

Blev som en ny båt!

Har inte ångrat mig en sekund.

Då den gamla drivlinan fungerade så såldes den ganska enkelt.

Jag la ut allt jobb på en marina, då jag varken har tid eller kompetens att göra byte själv.

Vi kör inte så mycket per år, ca 20-30h motorgång.

mvh

Jesse_DC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en SeaRay för ett år sedan. Totalrenoverad motor (-85) efter vatteninslag och totalras, dyrt betalad av förra ägaren... Tyvärr funkade det inte som beräknat, började få kraftig effektförlust i mitten av sommaren... Kompressionsförlust på 4 cylindrar.
På väg att byta motor nu. Blir nog ett ersättnings-longblock. Synd att inte förra ägaren lade de pengarna på en ny motor istället, så hade jag sluppit det... Ändå känns det som ett OK alternativ (40-50 för motor, 20-25 för jobbet), 2 års garanti, vassare motor och en massa trygghet när man åker med familjen och vet att det sitter nya grejor under luckan...
Min slutsats är att det är bättre att byta motor än att renovera en 20 år gammal.
Kringgrejorna är annars nya, limpor, knän, generator, startmotor, renoverad förgasare etc., så jag räknar inte med att behöva byta mer än block och topp och några småsaker som oljetråg, insug etc... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har problem med motorn kanske du ska börja överväga motorbyte ja. Fördelen med 350 blocket är att utbudet av reservdelar i är princip obegränsat. Har själv en 260A med 290DP drev i en 25fots DC vilken går mycket bra och har inte märkt tendens till någon form utav deffekt i varken motor eller drev (förutom att motorn är törstig på kylvatten).
En stor fördel med motorbyte är att du kan få ned förbrukningen (både olja och bensin) samt slipper oron angående eventuellt haveri.

Hoppas jag bidragit med något!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...