volvobm 0 Postad 28 Augusti , 2006 Ursäkta en landkrabba, men varför suger propellern luft? Jag har en utombordare på min lilla roddbåt som ibland varvar upp/rusar. Tydligen samlas det luft runt propellern som gör att den inte får grepp. Jag har provat att justera vinkeln på riggen men det blir ingen skillnad. Det inträffar när jag kör motorn på ganska högt varv (fart), dvs. aktern ligger djupare i sjön. Får inte ihop det riktigt...??!!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 18 September , 2006 det kan vara så att båten är gjord för en lång riggare, fenan längst upp på riggen ska vara i samma höjd som båtens botten. det är ett vanligt problem jag har själv det problemet på min motor men en motor ska tåla att suga lite luft tips: dra tillbaka motorn lite försiktigare när du svängt på så sett går inte propellern över ytan // alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 September , 2006 Kolla så inte vulkningen släppt runt propelleraxeln. Det finns en slirkoppling på en del propellrar för att klara drivlinan vid grundstötning. Lägg i en växel och snurra propellern för hand och se om du kan vrida den runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser