Fighter 0 Postad 28 Augusti , 2006 Någon som kan berätta mer om Örnvik 505 commander?? Hur går den i sjön? Lämpligt motorval? Fart? Funderar på en mercury 80hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 28 Augusti , 2006 Om du är spekulant på en tycker jag du ska ompröva det beslutet (I synnerhet om du tänkt byta din Askeladden mot den och dessutom lägga slantar imellan ...) Min svåger köpte en 505 Commander (iofs den föregående modellen. Har väl kommit en ny i år?) med en Mercury F90 under vårmåssan i stockholm. Han blev så klart lovad bra sjöegenskaper och finish, men den visade sig snart ha stora kvalitets och sjöegenskapsbrister. Luckor till stuvfack mm, satt inte fast utan stod lätt och vibrera, pulpitsen var inte ordentligt förankrade och det värsta var att den var väldigt galopperande i sjön. Helt omöjligt att hitta ett bra gångläge, om man nu inte tilta motorn negativt, med allt vad det innebär för trög styrning och bränsleåtgång. Har även pratat med andra, och de flesta jämför dessa båtar med Ryds. Man köper helt enkelt grisen i säcken och får en båt därefter. (det värsta jag hört är en som fann sin 510:a liggandes på botten, eftersom den inte var byggd för att klara att ligga med sjön drivandes mot aktern ) Om du prompt ska byta skulle jag kika på Yamarin 5200 eller Uttern S52 (Askeladden 525 Excel e också ack så fin, men j*vligt dyr.). Detta var säkert inte det du ville höra, men det är de erfarenheter jag kan dela med mig av i alla fall. (Båten gjorde 36-37 knop med en F90 vilket den således nästan bör göra med en F80 också. Det enda positiva är väl att den är just billig och har bra standardutrusning med laminatgolv (skulle jag dock aldrig betala extra för. Det är ju dessutom skruvat!) och dynor mm.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fighter 0 Postad 30 Augusti , 2006 Tack för svaret Yammi!Askeladden är såld, så vi letar efter en båt. Och den nya 505 Commander såg fin ut. Tittat på Askeladden 475 freestyle endel också, var väldigt nöjda med fightern bra kvalite och bra sjöegenskaper. Någon som testat den nya modellen av 505 Commander? Om den skiljer sig från föregående modell. Svårt att hitta tester om den. //Svensson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeerica 0 Postad 30 April , 2007 Hejsan såg att du jagade en 505 CLX. Införskffade en sådan båt förra våren mycket bra båt till det priset hade lite strul med min Motor 75hk Mecury men det var tydligen montering och inställnings fel. Båt går otroligt bra i sjön och att den inte ska tåla sjö akter ifrån är borta på den nya modellen ligger i en rätt öppen hamn där det rullar in div sjöar....... Att det ska vara detalj brister ser jag inte heller känns mycket mer stabilt byggd än en Ryds. HAr du fler frågor maila mig då.... Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohnGustafsson 0 Postad 1 Maj , 2007 Har lite svårt att köpa det här pratet om att Ryds skulle ha bristfällig kvalitet, åtminstone inte senare årsmodeller. Köpte min 510 gti -05 och den har varit, och är, kanon både vad gäller gångegenskaper och övrig finish. Kanske slits snabbare än andra, vad vet jag, får väl återkomma till det om 5-10 år... Dessutom är det ju Viamare som bygger dem, som även gör Uttern, Nimbus mfl. Svårt att tro att det kommer lågkvalitetsbåtar därifrån, de har sannolikt kvalitetsprogram som sträcker sig över alla varumärken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohnGustafsson 0 Postad 1 Maj , 2007 ...däremot, som svar på din fråga, har jag läst tester i svensk båtpress för ett par år sedan som skrev att åtminstone 500 commander hade bristfälliga gångegenskaper och framförallt betedde sig farligt vid skarpa undanmanövrar. Men det är ju en äldre modell som sagt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 1 Maj , 2007 Örnvik fint gammalt svenskt båtfabrikat som ger förtroende. Designas nu i Frankrike och tillverkas i Polen. Svensk kvalitet ??? Finns betydligt bättre alternativ att välja. T.ex. Askeladen, Uttern osv. Den bår du tänker köpa, se till att få provköra först och tänk på säkerheten, hur den går i sjön, hur du kommer upp i båten om du ramlar i. mvh Roland (som höll på att bli pålurad en Örnvik som jag sedan sett hur de går i vattnet på sned, höll på att bli min första båt men sedan träffade jag en riktig säljare som ville se mig i ögonen efter köpet flera gånger) ps blev en Uttern 5202 den gången Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeerica 0 Postad 1 Maj , 2007 Detta var tydligen svenskarna ömma punkt. Haha kul att kunna väcka uppmärksamhet. Men det e skoj att alla talar om den gamla modellen med tyvärr har jag inte kört den men haft både ryds och crescent och denna båt uppfyller hitils ett mycket högre detalje arbete....... Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 1 Maj , 2007 Tjena! Den nya modellen kom förra året tror jag. En kompis köpte en sådan, hängde på en 75 optimax och är kanonnöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jungleba 0 Postad 14 Juli , 2007 Hej Vi är fam. på 2 vuxna och 2 barn. Vi har en ny 505 commander med 75mercury. Solbädden blir andvänd helat tiden , bara fylla bensin och njuta. Crusar snyggt i 22 knop (32/35 är max knop) med kaffe utan spill i den hastigheten:) Det är inte mycket sjö då men endå, det är rätt roligt att den är så stabil. Tiltar ned mercury`n och kastar det åt babord i full gas och den bara biter på och ut av kurvan med enkelhet. t.o.m sjöräddningen gav tummen upp när dom åkte förbi:) Var nog inte så glada då jag lånade deras vågor att hoppa lite med. Med den storlek på motoren sprätter den upp i plan:) 2taktens härliga kraft. Om moter har 75Decibel bak i full gas har barnen som sitter fram och pratar nog inte mer än 30 då skydds fönstret tar bort detta. Ta inte 50hk om du vill upp i 30 knop med fam. . Samt att det är massa smarta fack med badbryggar 3 kopphållare, hydra styrning. fiskspö hållare också/wakeboard. Om du skal fiska, då går Mercury`n lite för fort om man vill fiska i mindre en 2,8knop enligt garmin 178C. Men det finns ju som standart extra fäste för liten motor i detta syfte. Går säkert att justera. Prov åk 3 favoriter sen gör ditt köp:) Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sealifeforever 0 Postad 5 Mars , 2011 Hej Absolut kan jag det eftersom jag har haft både en Örnvik 505, och motsvarande Flipper och Utternbåtar. Har även haft en stor RIB båt tillsammans med min bror. Jag har även åkt en hel del med Ryds, såsom Ryds 510 GTI med vänner och grannar. Alla dessa båtar är bra. Örnviken är en mycket stadig båt, i klass med min RIB-båt. Det var enkelt att hitta balans i båten, men som i alla båtar får man justera motorns tilt eller trimplan lite för att anpassa det till viktfördelningen i båten. Örnviken en rymligare båt med plats för flera jämfört med tex Ryds 510. Kolla själva. Den har högre fribord än konkurrenterna och går bättre i sjön. Den har även en del praktiska detaljer som inte alla andra har som standard som tex uppfällbart bord, fast rostfri tank, fiskespöhållare, mm. Jag hade min båt i 3 år och var kanon nöjd med den på alla plan. Inget gick sönder och jag upplevde kvaliteten som mycket hög. Jag bytte båt för att kliva upp i storlek och får en övernattningsbåt. Men kan varmt rekommendera Örnvik och Örnvik 505. Det enda jag inte var nöjd med som jag minns var att dom inte hade samlat ihop slangarna till motorn i motorutrymmet. Det går ju att bunta ihop dom så att säga. Annars 10 poäng av 10 möjliga. CU you on the Sea Hälsningar Sealifeforever Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bojsvaj 5 Postad 4 Juni , 2018 Funderar starkt på att köpa en 505 Commander -08 med 75hk Optimax. Något jag bör tänka på? Jag kör en del på öppet hav med större sjö/dyningar. Är sällan fler än 4pers i båten. Tänkte låta den ligga på svaj vid boj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser