Uffe70 0 Postad 28 Augusti , 2006 Hej, jag köper i dagarna en Albin 25 från 1976 med en 57 hästars MD22:a. Saken med detta är att säljaren inte tycker att han märker någon större skillnad i toppfart efter motorbytet. I min nybörjarvärld borde ett hopp från 36 till 57 hästkrafter i alla fall göra någon nytta, så jag kom att tänka på propellern. Är det tänkbart att den gamla propellern inte alls är optimerad till den nya motorn? Om vi leker med tanken att det är så, vilket jag tror, så undrar jag om det finns firmor man kan ta sin propeller till och helt enkelt fråga dem? Man berättar vad man har för båt, motor och utväxling och så mäter de propellern med avseende på bladens vinkel och diameter och annat. Funkar sådant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 28 Augusti , 2006 Om du har vägarna förbi Stockholm kan du säkert få hjälp på Propellertrim. Finns säkert flera. Annars är det väl så att skrovet sätter sina begränsningar, Albin 25:an är ju lite snip-aktig och kanske det begränsar fartökningen. Fråga Albin 25 klubben vetja! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 28 Augusti , 2006 Ja skrovet gör nog sitt. Inte hela världen i och för sig. Hade jag varit ute efter en snabb båt så hade jag köpt något annat. Men man vill ju ändå ha optimerade grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 Augusti , 2006 Men du kommer att ha nytta av de extra hästarna när du går i motsjö och kan sätta lite tryck bakom och slippa stå och stampa. Har själv en 47hk turbodiesel, se min sjöbod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 30 Augusti , 2006 Här var den tråden ju. Hade glömt av den. Jo, 47 hästar, påverkar det toppfarten någonting? Har du bytt propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 31 Augusti , 2006 Påverkar lite grann, marchfart 12 knop. Och i manualen för Albin 25 DL med en MD17C (MD3B) på 36 hk så anges maxfarten till 10 knop beroende på belastning... Vet ej om propeller bytt, det var förre ägaren som bytte motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 31 Augusti , 2006 Nåja, från max 10 till march 12 tycker jag är en ganska hygglig ökning. Jag kanske till och med kan vålda upp min i 14 knop medströms då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser