Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Gäst Dragonsailor

Kollision, men vems var felet?

Rekommendera Poster

Gäst Dragonsailor

Hej

 

Kollisionen var tyvärr et faktum vid lovartsmärket. Se bifogad skiss.

 

Vems var nu felet? Skissen är inte skalenlig, men visar händelseförloppet i stort.

 

Mvh D

post-3649-1394234773,4462_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ingens... där finns ju ingen motorbåt med! 

 

 OBS!  8.gif\  OBS!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor

 

Hahaha

 

Jaa, den var faktiskt riktigt bra, men nu är det så att två segelbåtar kan också kollidera med varandra... vilket nu oturligt nog skedde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att det är den röda som gjort fel, han har ju vinden in om babord.

Hade den röda däremot hunnit att slå en gång till hade han nog kunnat hävda plats för märket.

Tror jag att det det ska vara.

 

mvh

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Dragonsailor har en motor på sin båt, fast han har trimmat ut lite väl mycket på bilden.smiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor

Jaa, just i kollisionsögonblicket var den röda bb-seglare medans den blåa var sb-seglare. Därvidlag är det den rödes fel. Vad säger KSR 18?

 

 

Mvh D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röda båtens fel.

 

Finns det inte en tumregel som säger typ:

Vinden in i höger öra, bara tuta bara köra?

 

(Inser att det har kommit in en katt bland hermelinerna.....hehe....sorry!!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är den där seglaren som skulle ta kort på motorbåtar som kör för fort som orsakat kollisionen pga ouppmärksamhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört är det den som ligger högst i vind som har företräde. Alltså borde den röda båten vara boven i dramat.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tycker också det ser ut som den röda båtens fel tack vara att den har vinden in om bb. Om de slagit en gång till, dvs seglat på samma bog, men ändå kolliderat. Hade det då blivit den blåas fel eftersom den röda då varit läbåt? Om inte annat borde väl den blåa då blivit tvungen att lämna plats och kollisionen kunnat undvikas?

 

Ska väl tilläggas att jag aldrig kappseglat och vet inte om särskilda regler tillämpas då.

Hoppas inte skadorna blev så stora...

 

/ Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr solklart den röda (om skissen stämmer).

 

Så länge den röda ligger för babord har han ingen rätt till plats. Den blå behöver inte röra en fena.

Regel 18 Gäller INTE båtar för olika halsar.

 

På skissen ser det ut som om första läget är väldigt långt från märket. Hur nära var blå när han slog över till styrbord? Det ser ut att vara gott om plats. Annars kan blå har varit skyldig här. Stagvändande båt ska hålla alltid undan, han kan inte tvinga röd att slå.

 

Hade röd lyckats slå i lä om den blå så att blå hade blivit lovartsbåt hade läget varit ett annat. Om det hade skett utanför tvåbåtslinjen...

Om den röda slår innanför tvåbåtslinjen har blå ingen skyldighet att segla högre än dikt bidevind. Dvs han kan segla nästan som inte röd var där (om röd måste pina förbi märket har blå ingen skyldighet att ge plats i det läget).

 

Kappseglingsreglerna är inte alltid enkla.

 

/Fredrik

f.d förbundsdomare

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor

Hej

 

Äntligen en som man kan diskutera med! Håller med om att i situationen där kollisionen inträffade var det röds fel sb-bb situation. Nu var det så att röd muntligen begärde plats att runda i god tid. Det står inget i KSR 18 om att man MÅSTE muntligen begära plats INOM zonen etc. Däremot är blå skyldig att ge innerbåt plats att runda.

 

Enl 18.1 skall blå lämna plats för innerbåt runt märket tills de (båda båtar) har passerat det. Denna regel gäller ej för båtar med olika halsar. Då frågar jag mig följande; när bärjar då regel 18.1 att gälla?

Röd och blå gick för bb-halsar mot märket, med överlapp. Det var inte 500 m till märket när röd påkallade blå att lämna plats, snarare ca 50-100 m. I god tid alltså. Då hävdar jag att regel 18.1 gäller.

 

Eftersom blå till att börja med lämnade plats när han föll av från märket ökade också farten och han fick ett försprång. Överlappen bröts. Innebär då detta att regel 18.1 inte längre gäller utan istället 18.3 eftersom den blåa tog ut svängen så mycket och därefter slog och gick rakt på märket, dessutom som sb-båt. 18.3 reglerar båtar för olika halsar. Någon gång måste ju båda båtarna slå för att ta sig runt märket. Om en gör det tidigare går de ju för olika halsar en liten stund innan den andra också slagit.

 

 

Mvh D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regel 18 gäller när båtar skall till att runda.

Personligen skulle jag tolka det som innanför tvåbåtslinjen.

men båttyp och förhållanden spelar också in, hur mycket tid och plats ges det osv.

 

Hade båda stagvänt samtidigt innanför tvåbåtslinjen hade blå varit skyldig att lämna plats. Men eftersom blå nu drog ifrån och stagvände utanför tvåbåtslinjen utan att röd behövde hålla undan så gäller inte regel 18 längre eftersom de seglar för olika halsar.

 

Så skulle jag döma, men det är inte helt enkelt eftersom båda båtarna var tvugna att stagvända för att runda märket och då gäller regel 18 igen...

 

Rent taktiskt så borde röd legat närmre blå så att den inte kunde få tid att stagvända. Då hade situationen aldrig uppstått

Då hade röd haft taktpinnen och blå hade fått vänta på röds slag.

Om röd hade kunnat vänta hur länge som helst med slaget (för att trycka ut blå) måste jag hålla osagt, jag är inte uppdaterad på den regeldelen och hinner inte kolla det nu. 

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor

Jäpp, I got your point!

 

Vi borde ha seglat närmare den blåa och s a s tryckt den förbi märket, men inte för långt...

 

Protestkommiten dömde oss som skyldiga till kollisionen. Skall tänka på detta vid nästa rundning.

 

Tack för infon.

 

Mvh D

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nu KAN det vara så att du är ett motorbåtsåbäke ;-) och då spelar det ingen större roll för du ska flytta på dig oavsett i det läget... I annat fall ska du lära om innan du seglar nästa gång...

 

 

BB väjer för SB

Närmast vinden väjer (läbåten har alltså företräde)

Upphinnande båt väjer

Plats för märke, plats för grund/land och fartygstrafik etc ger undantag.

 

That´ s about it...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Fredrik B....

 

 

Vad reglerna säger är en sak, men vad gäller i praktiken gällande tillbörlig kurs? Om de hade släckt focken ett klick och därmed tagit onödigt dålig höjd så kan de väl knappast hållas skyldiga att väja med motiveringen att de har usla trimmers? Om de sedan efter märket hittar ett nytt bättre trim så är det väl att betrakta som ren tur!?

 

Då hade de kunnat tvinga den andra att ducka utan göra massa konstiga manövrar ju, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...