lotten418 0 Postad 28 Augusti , 2006 Jag överraskades av ett lite udda problem härom dagen. Kölsvinet i men Shipman 28 var fullt med vatten. Dels hade det regnat mycket och ett par förargliga läckage hade släppt in en del vatten, jag hade själv slabbat med vatten inne i båten, trimrodret hade förmodligen läkt lite också - så det var ingen panik. Jag startade länspumpen och tömde kölsvinet. Gick sedan upp och beslog seglet. När jag kom ner igen så var kölsvinet nästan fullt igen! När jag stängde av pumpen så blev det ett baksug och då utloppet sitter under vattenlinjen så blev det en helt perfekt hävert som sög in vatten i båten. Har ni upplevt något liknande? /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Augusti , 2006 Hej Jim Ja, jag har upplevt samma sak. Jag höll på att sjunka med min Storfidra under en överfart av yttre delen av Bråviken, pga baksug i en automatisk länspump, våren 2005. När aktern sjunkit så djupt att den manuella länspumpens utlopp kom under vatten rann det in genom två 19 mm slangar. Det kom in ganska mycket vatten och det fort, innan jag förstod va det var och kunde åtgärda, dvs ösa med en spann. Låg vid varvet i Arkesund ett dygn, städade och försökte torka det som hade blivit blött, bytte olja på motorn 2 ggr innan den efter provkörning inte längre var grå. Under tiden funderade jag med benäget bistånd av varvspersonalen, hur det kunde komma in vatten i så stor mängd så snabbt. Under tiden jag låg vid varvet fick jag baksug i pumpen en gång till ocxh förstod då hur det hela gått till. Löste problemet provisoriskt, genom att dra upp slangarna till pumparna högt under däcket och borra ett 2 mm hål på högsta punkten. Jag har under vintern plastat igen bl.a den bottengenomföring som var upphov till problemet och som låg i vattenlinjen - när båten låg still. Den nya skall jag sätta minst 40 cm upp på bordläggningen och dra upp slangarna upp under däcket och borra hål i överkant. Jag vill nog helst inte ha en liknande upplevelse en gång till. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjansson 0 Postad 28 Augusti , 2006 På min senorita fick jag liknande problem, pga att slangen till länspumpen hade nötts sönder. Under gång forsade vatten in. Ingen trevlig upplevelse, särskilt inte med familjen ombord. Jag är betydligt mera nogrann med att ha fungerande och servade länspumpar ombord sedan den incidenten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 28 Augusti , 2006 Är det vanligt med utlopp för länspumpen under vattenlinjen? Verkar ju helfel. Det innebär ju i praktiken att båten flyter på membranet i länspumpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lotten418 0 Postad 28 Augusti , 2006 Nej, jag trodde inte hellre att det var vanligt. Vi köpte Shipmanen nyligen och har väl inte riktigt hunnit att bekanta oss med alla egenheter. Tidigare båtar som jag har haft har (R 6:a & Folkbåt) har jag alltid sett till att utloppet från länspumpen legat så långt från vattenytan som möjligt.Slangen har sen haft en svanhals för att förhindra att vatten skulle komma in bakvägen.Shipmanen hade iofs också en svanhals men häverteffekten blev ändå så pass stor att den sög in vatten.Gasflaskan åker ut i vinter så då kan jag använda dräneringen från gasutrymmet (den ligger en bra bit över vattenlinjen) till länspumpen.Sen kan jag plasta igen det gamla utloppet och har ett hål mindre under vattenlinjen - sen är det bara 5 kvar. /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Augusti , 2006 Den pumpen som ställde till problem för mig, hade jag installerat när båten skulle ligga utan daglig tillsyn på Svinninge Marina. Jag bor ju 50 mil därifrån. Som utlopp använde jag avloppet från gasolbrunnen (som inte användes till gasolförvaring. Bordgenomföringen satt mitt i den målade vattenlinjen ca 5 cm över vattenytan när båten ligger still. Slangen från pumpen drog jag upp i en båge ca 30 cm över vattenlinjen - i samma höjd som utloppet från den handstartade länspump som fanns i båten. Problemet uppstod när jag gick för motor pga att aktern grävde ner sig betydligt mer än jag trodde. Så mycket att det andra utloppet för länspumpen kom i vattenytan. Baksuget blev när den automatiska länspumpen startade för att pumpa ut en skvätt vatten som troligtvis läckt in från en inte helt tät proppelerylsa och fyllde slangen med vatten. Slangen, som jag monterat ca 30 cm över KVL låg vid tillfället bara några cm över vattenytan. Av misstagen blir man vis, men inte rik. Men det kunde ju gått betydligt värre än; en till stor del förlorad seglingsdag, 6 liter smörolja och två filter samt lite våta madrasser, mattor och annan utrustning. Dessutom blev den nya dynastarten skrot under vintern pga det vatten som kommit in i den och förorsakat korretion. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 29 Augusti , 2006 Intressant. När jag säkerhetsbesiktigade min Shipman påtalades detta. Har dock en handdriven originalpump i sittbrunnen. Den sitter nog 40 cm ovanför vattenlinjen. Jag är alltid noga med att pumpa ut allt vatten för att inte den långa sugslangen skall dra in sjön igen i båten. Men när jag läser detta tror jag nog skall plasta igen hålet och flytta utloppet närmare aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Augusti , 2006 Om man är orolig för baksug (hävert) kan man sätta en luftning på utloppsslangen. T.ex på högsta punten sätter man ett t-stycke och en slang som dras upp några dm eller så högt att den alltid är högre än havsnivån när båten lutar som mest. Tänker själv sätta nivåbrytare i kölsvinet som sätter igång länspumpen om olyckan skulle vara framme. En vattenfyllning av båten kanske inte märks när man långseglar. Man märker det först när motorn ska startas och då kan det vara för sent. Inte kul att få saltvatten i båten. I hamn är det också en försäkring mot vattenfyllning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Augusti , 2006 Det var just att nivåvakten i min länspump slog till som var det som startade baksuget för mig. Ett hål i slangen på ett par mm på högsta punkten högt upp över vattenlingen eller som Forgus 31 föreslog tror jag är nödvändigt om man skall va på säkra sidan tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lotten418 0 Postad 29 Augusti , 2006 Det kanske skall sägas att både handpumpen och den elektriska länspumpen var kopplade till samma bordgenomföring med en y-koppling.Handpumpen har aldrig orsakat baksug, vilket däremot den elektriska gjorde.Vad som förvånade mig är hur fort kölsvinet fylldes.Oavsett måste väl den bästa lösningen vara att se till att man har så få genomföringar som möjligt under vattenlinjen. /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Augusti , 2006 Jag har under föregående vinter satt igen 7 st bottengenomföringar under eller i vattenlinjen. Av dessa skall jag ta upp två på ett litet annat ställe, av utrymmesskäl. Avloppet från och sjövattenintaget till pentryt. Utloppet från länspumpen skall jag sätta högt upp på bordläggningen. bifogad bild visar 4 av de igensatta hålen. För sådana arbeten använder jag epoxi. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lotten418 0 Postad 1 September , 2006 Hade du inga problem med temperaturen?Epoxi behöver ju normalt lite högre temperatur än polyester.Det känns lite fel att göra ett sådant jobb på hösten då båten förmodligen inte är riktigt torr och på våren brukar inte genomsnitts temperaturen vara speciellt hög. /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser