sant 0 Postad 28 Augusti , 2006 Hej Har en Evinrude 15 hp från slutet av 80-talet. Den har alltid fungerat bra förutom att den börjat ta mkt bensin på sista tiden. Pojken använde båten i helgen och drog en badring bakom den. När han kört en stund och drog av på gasen så stannade motorn och gick inte att få igång igen. Vi provade efter 20 min och då startade den om man gav lite choke. Pojken forsatte köra resten av dagen med motorn stannandes då och då och samma 20 minuters procedur Ibland gick det att köra 30 min i sträck och ibland stannade den efter ett par minuter. Från början var det bara när man drog av på gasen som den stannade men sista svängen som kördes så dog den på fullgas. Är det någon vänlig själ som har några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 28 Augusti , 2006 Kolla att den får tillräckligt med bränsle. Felsymptomen tyder på att den inte får bensin. Kolla om det går att pumpa på slangblåsan när den stannat. Om det går att pumpa och blåsan inte är hård så är nog membranet i bränslepumpen dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sant 0 Postad 29 Augusti , 2006 Tack. Provkörde igår. Den går klockrent när den är kall men man märker att den blir mer och mer orkeslös ju mer man kör. Körde tills den dog. Gick inte att få igång utan choke. Kollade tändstift och gnista. Ingen eller mkt liten gnista och stiften var vita. Misstänkte CDIn men den gick även magert. Hittade ett litet bensinläckage som jag fixade. Hjälpte såtillvida att den verkar inte stanna nu. Däremot hänger den inte med om man ger fullgas snabbt. Ska byta membran. Verkar däremot otroligt att både CDIn och pumpen gett upp samtidigt?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser