Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Groenling

NÄR PLANAR EN BÅT?

Rekommendera Poster

Hej, vad innebär det egentligen, när en båt planar?

Hur ser man detta eller känna av det?

Tack

grönling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Hur långt är ett snöre?

Skämt åtsido så är det väldigt svårt att förklara men jag bifogar en länk där någon försökt.

Mvh Thomas

Klicka här ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planar det är väl när vattnet släpper från akterspegeln och farten ökar lite grand.

Har jag för mig iallafall.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att plana är motsatsen till att åka i deplacerande fart, vilket i sin tur innebär att båten pressar undan lika stor vikt vatten som den själv väger. Båten ligger ii vattnet och flyter, medan motorn driver den frammåt. (Detta sker i låga farter för alla båtar och alltid för båtar med deplacerande skrov, som t.ex. snipor, segelbåtar och lastfartyg o.s.v.)

När du sedan gasar på så ställer sig båten upp i vattnet och fören stiger. Vartefter båten accelererar kommer fören att sjunka igen och båten har nu fått en lättare/högre gång. Den pressar nu undan mindre vikt vatten än den själv väger, dvs planar.

Sen kan en båt plana olika högt, en del halvplanar bara, osv...

Jag vet ju inte vad du har för båt, motor och fartresurser, men du borde kunna känna när båten slutar att ploga sig fram i vattnet och istället lägger sig tillrätta och går fortare - då planar den!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller för att uttrycka det något enklare: När båten går plant med vattenytan, utan att det möter på större motstånd från större delen av båten...

Man känner det, eller vet det när -efter det att båten vid fullgas rest sig, lägger sig ner och planar ut mot vattenytan... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...