Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Peter_K

J-vla SMHI!!!

Rekommendera Poster

Kollade på helgens väder i fredags.

Stockholms södra skärgård skulle få regn, regn & lite mer regn och vindstyrkor kring 2 m/s. Så helgseglingen ställdes in - jag kan leva med dåligt med vind eller dåligt väder, men både och kan jag vara utan.

 

Så hur blev vädret då? Jo, både lördagen och söndagen bjöd på 20-23 grader, sol och 4-7 m/s. Ja, det var ju nästan samma sak! Blev istället sittandes på landbacken med gnisslande tänder.

F-R-U-S-T-R-E-R-A-D!

Lät man en PRAO-elev göra prognosen?

 

Någon annan stackare som delade mitt öde?

 

*snyft*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Håller helt med, mer än en gång har båtturer ställts in pga. prognoser från SMHI. Nästan lika många gånger har man varit frustrerad med facit i hand!

 

5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... att lita på det vetenskapliga... nej det går ju inte smiley-cool.gif\

 

Att de med sina instrument kunna säga hur vädret skall bli ett par dagar framöver... nä... och det har de sysslat med i 100 år bara...

 

 

Men det hördes inget gnet i somras från båtfolk angående SMHI´ s prognoser... när de lovade torka och solsken varje dag... då var det bara bönderna som höjde sina röster...

 

På prognosen för helgen... pratade de bara om Stockholms södra skärgård då, eller vart det för hela östersjö-kusten? Här på västsidan stämde prognosen alldeles utmärkt... regn, blåst, lite mer regn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det var på övriga Östersjökusten, men någon annan kanske kan svara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bestämde oss för att sticka ut och fick ett underbart dygn ute i skärgården. När vi hade ätit middag utomhus efter hemkomsten brakade regnet löst.

 

Beklagar sorgen! Sensmoral? Var aldrig i land om det går att undvika!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMHI kan ju naturligtvis inte rå på vädret även om det kan kännas så ibland när vädret inte blev som man hoppats. Men visst kan man bli irriterad när de har totalt missar i prognosen och sedan glatt står i TV nästa dag igen och låtsas som ingenting. Det skulle vara ganska klädsamt om de började den nya prognosen med att i alla fall kommentera den förra i de fall där den vart helt fel, kan man tycka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Visst ska man aldrig vara iland om man kan undvika det, men det är ju lite förberedelser för många innan man kan ge sig ut, själv har jag dryga timmen i bil innan jag är vid båten och några familjemedlemmar gillar inte riktigt när det gungar. Därför känns det trist för mig när SMHI´ s prognos i sitt båtväder säger 7-11 m/s för aktuell kuststräcka och jag på förmiddagen efter kan konstatera att vinstyrkan där jag har båten inte är över 3 m/s! Då är det liksom försent att börja packa och ge sig iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mitt inlägg kanske lät lite spydigt. Sorry!

I sommar har vi bara lyssnat på VHF vädret (morgon och eftermiddag), och det har stämt genomgående. Tack för det! Men det säger ju inget om hur

soligt / regnigt det ska bli. I sommar har ju inte det varit något problem smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en kompis som lärt sig vädertolkning och han förklarade Att det är en ganska komplicerad och svår konst att lyckas, dessutom blir det än värre när det är lite fronter med i bilden. Personligen tycker jag att SMHI är ganska duktiga, dom lyckas faktiskt hyfsat ofta. Har faktiskt märkt att när regnet som utlovats uteblev så kom det oftast natten innan.

Eller som en kollega brukar säga när jag klagar på saker: gör det bättre själv då smiley-cool.gif\

Men visst är det surt att missa båtturen som man så hett efterlängtat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMHI´ s prognoser i radion gäller för öppet hav alltså inte i skärgårdarna.

Jag som lyssnar på sjörapporterna varje dag året runt tycker att det stämmer hyfsat bra.

DMI(Danmark) har också bra prognoser, men bor man i östra Sverige har man ingen nytta av den.

TV vädret är alldeles för allmänt hållet för att duga för sjöfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Sant, men SMHI har en tjänst på webben de kallar för båtvädret och detta ska gälla kustnära områden. Dessa prognoser är under all kritik!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För tydlighetens skull kollade jag både SMHIs Båtvädret på nätet, SMHI´ s landväder för Haninge Kommun OCH lyssnade på lokala sjövädret på lördagmorgonen på Radio Stockholm (källa, SMHI...). Alla prognoser sa regn och ingen vind. Tycker jag helgarderade...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar ju vara rena bottenappet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla gör vi misstag eller?

Att försutspå vädret 100% säkert är en omöjligthet så lite missar får man nog räkna med.. Men visst kan man bli irriterad.. Men tänk hur många gånger de haft rätt och du ha rhaft underbara seglingar då.. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För Vättern missade dom 4 veckor i sträck i sommras!

Måste vara rekord, lyssnade på vhfen och planerade kommande dag efter det.

Fick kryssa hela semestern.

Höjden var när vi låg i Hästholmen och man lovade 2-4m/s No

och vi i hamnen hade 10-15m/s Sv i ett helt dygn!

 

Har dom inte stationer som visar vad det faktiskt är för vind i områdena??

 

Att gå ut med en prognos som säger 0%risk för vindar över 10m/s när det i samma ögonblick blåser 15 i det aktuella området är ju helgalet, då handlar det ju inte om att spå utan om att kolla instrumenten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker vädret i lokalradion stämmer rätt bra för det mesta här uppe i norr. Prognoserna kommer från F21 Kallax Väder. Militären kanske har större behov av att veta om det är regnställ på som gäller. Kustobservationer får man på http://www.smhi.se/batvadret/. Uppdateras varje timme

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det blir fel ibland, men det är jag ju inte hjälpt av. Och att lämna en prognos på ett något sånär för morgondagen borde väl vara som att spela mot ett öppet mål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo lite bättre kan man ju tycka att de skulle kunna vara ibland..

Men som någon sa, när det är massa fronter med i bilden kan det ju strula till sej..

Men till helgen ser det ju ut att bli hyfsat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...