Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Kenneth_S

Ancas queen 24...

Rekommendera Poster

Visst finns det någon/några Ancas-ägare här på MG...?

Då jag tittat på den båten oc blivit väldigt intresserad av den p g a stor båt till lite pris, undrar jag nu: Hur upplever ni båten? Jag har hört en del negativa saker om den: Att den är ålig (slingrande) och obekväm i medsjö, att den är ålig och svårstyrd i farter run 5 knop, att den stampar och slår i motsjö där vågorna är höre än C:a 30 cm.... mm... 

Som sagt; Hur upplever ni era Ancas? Vågar jag slå till och köpa en sådan, eller skall jag satsa på något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte själv haft en men två vänner och åkt en del med dem. Visst slingra den sig en del i mycket låga farter. Men vilken båt med lite v-botten gör inte det egentligen? Ovanligt stampig? Tja kanske, men det beror hur du trimmar och vilken motor. Problemet med äldre båtar i den storleken är att antingen sitter det en VP130 som är i svagaste laget, eller ibland en VP170 (raka 6:an)som enligt mig är ganska misslyckad volvomotor. Urtörstig och svårkyld. (Jag har tre vänner som hade mängdrabatt på topplockspackningar....) Ancasen behöver dock lite kraft för att gå bra i sjön. Jag tycker båten är väldigt välplanerad och välbyggd. Som du säger, mycket båt för pengarna. Den utdragbara aktersoffan är supersmart. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dina synpunkter... Än så länge uppväger det positiva över det negativa. Jag funderar starkt på Ancas, Som du själv säger: viken V-formad båt är inte ålig i låga farter... Brorsan har en Flipper 620 som ålar sig i lågar farter samt stampar i lite sjö. Svärfarsan har en Jofa Winth 555 som uppför sig likadant.

Fler åsikter och synpunkter, tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner en som skall sälja en dylik, dra ett mail om du vill ha kontakt.

Jag har åkt med flera gånger och det är mycket båt för pengarna tycker jag.

Jämfört med min båt ålar den sig iallafall inte i låga farter, får nog köpa en rattknopp till min....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får tacka för tipset.

Jag har två Ancas här i Gbg-trakten som jag håller på att kolla på... den ena är på Mossholmens marina, och har en -85:ans V8. Den kan jag få för 75000:-. Den andra finns i Fiskebäck, och har en Chrysler Diesel 225Hp. Den vill han ha 158000:- för, men där tror jag att han får gå ner ordentligt i pris om man ser till hur de andra ligger i pris... de flesta jag sett ligger mellan 60000 - 90000 kr, både dieslar och bensinare.

Jag tar mig en funderare, och skickar dig ev ett mail 20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...