Stream 1 Postad 28 Augusti , 2006 Har tänkt skaffa mig en första segelbåt och funderar på en Maxi 68. Jag skulle gärna ha en lite snabbare och smäckrare båt men eftersom jag och min flickvän är ganska långa (190 och 180 cm) så blir det problem med utrymmet i många båtar, speciellt i förpiken (jag vill gärna kunna använda förpiken till annant än bara segelförvaring). Vissa av de båtar jag tittat på har jag knappt kunnat sitta upprätt i (eg. Magnifik Midget). Vad jag nu funderar över är om jag kommer att ruttna på att Maxin är lite slö i lätta vindar. Kommer jag genast vilja byta upp mig till något snabbare så fort jag fått kläm på segeltrim och annat? Är Maxin så djävlig som ryktet gör gällande? Utseendet spelar mindre roll, Maxins box-former kan jag leva med, och jag kommer inte kappsegla. Kommer använda båten till helgturer och semestersegling för 2-4 personer. Tipsa gärna om andra båtar kring 7m som passar för oss lite längre människor. Någon som vet hur rymlig t.ex en Birdie 24 är invändigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 28 Augusti , 2006 Hej, Lite beroende på i vilken prisklass du hade tänkt dig så finns det en mängd olika båtar som kan passa.Birdien ligger på priser från 55.000 har jag sett. Ta en titt i min sjöbod så ser du en annan trevlig båt, som dessutom är snabb. Självslående fock gör den mycket enkel att hantera ensam. Det är i,o,f,s inte ståhöjd i den (1,55) men det har du varken i Maxin eller en Birdie heller. /wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 28 Augusti , 2006 Dominanten ser väldigt fin ut. Men den hamnar utanför min budget, jag hade tänkt lägga runt 40 000, max 50. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 28 Augusti , 2006 H-båt kanske leller en IF, fördelen med maxin, H-båten & IF:en jämfört med många andra båtar i samma prisklass är ju 7/8 riggen enkel att hantera som nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 30 Augusti , 2006 Nu har jag hittat en annan intressant båt - Monark 700. Verkar vara snabb och rolig att segla, fullängskojer (2m) och 7/8-rigg. Dessutom snygg tycker jag. Är det någon här som har erfarenhet av M700an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 31 Augusti , 2006 Eftersom jag köpte en förra sommaren måste jag ju svara. I mitt tycke en kanonbåt. Blev själv mkt pos överraskad efter mitt köp och hemsegling. Allt jag retat mig på är den klumpiga stuvluckan som gör det knepigt att nå ub. men det går nog att fixa. Å andra sidan är den bra, lätt att få ned lite otympligare saker. Annars en härlig båt,rolig att segla och känns trygg samt med perfekt sittbrunn. Spartansk inredning men detta går att fixa om man gillar att skruva och bygga lite. Titta in på min hemsida www.monark700.se för inf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 1 September , 2006 Kolla in RJ85, www.rj85.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lotten418 0 Postad 1 September , 2006 Vi hade en hel del Monark 700 med sista gångerna jag seglade Själland runt.De seglar bra, ser snygga ut förmodligen en bra båt. Jag skulle kunna tänka mig en sådan. /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 15 September , 2006 Tack för alla tips, det blev en Monark 700 till sist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser