erikz 0 Postad 27 Augusti , 2006 På större båtar rekommenderas, bla av Selden och Granboken, att använda dubbla skot till spinnakern.Lovartskotet (gajen) ska brytas vid röstjärnen står det men ska gajen utanför vanten som vanligt eller?Ska man ha sugga på skotet också eller räcker det med att gajen är bruten långt fram?Dela gärna med er av annan info och erfarenhet av att segla spinnaker med dubbla skot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klas66 1 Postad 27 Augusti , 2006 Dubbla skot känns overkill för den som ägnar sig åt vanlig segling, alltså inte kappsegling i hårt väder. Jag tycker gott det räcker med att ordna ett arrangemang (tex med en lina) så man kan dra in gaj och skot in till relingen ungefär i höjd med vantens röstjärn som du skriver. Då kan man använda en lina men ändå välja att låta skotpunkten vara i aktern eller vid vanten. Detta används främst på läns eller nära läns för att stabilisera spinnakern i sidled och på det sättet undvika pendling. Nu tolkade jag dig som att det var med tanke på att flytta skotpunkten du funderade på dubbla skot, då tycker jag det är onödigt. Det finns en annan anledning också, nämligen för att underlätta gippar, särskilt om man samtidigt har dubbla spinnakerbommar. Har jag aldrig provat, jag föredrar att ha en strumpa som man drar ner över spinnakern, gippar, och sen drar upp strumpan igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 28 Augusti , 2006 Seglar själv Diva 399 med enkla skot men kappseglar ibland First 36.7 med dubbla skot. Fördelen är att du kan segla flying och samtidigt kan du nå det lediga skotet som ej är belastat. Men du använder INTE två bommar. Ett skot är draget utanför med går in till ett fast block vid röstjärnen och ersätter suggan och en gaj går bak till det normala spinnkerblocket. Innan gippen använder du skotet i lovart och gajen i lä, i gippen kör du flying och kan koppla bommen till det lediga skotet på nya lovart, efter gippen byter du skot mot gaj och tvärtom... Du använde mao inte suggor utan fast block istället. Kan också kombineras med dippgipp men jag tycker är krångligare då bommen ofta trasslar in sig i fock/genua skotet. Så jag tycker det har en fördel då du lättare får tag i nya lovart men du får dubbelt så mycket tamp att hålla reda på. Hör av dig om jag måste förtydliga mig. Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 28 Augusti , 2006 Vid en tvärsig bog kan trycket på mantåget bli så stor att mantågsstöttorna knäcks om gajjen placeras utanför. Vid öppna bogar spelar det ingen större roll. Självklart underlättar en sugga på gajjen för att stabilisera spinkan. Vad gäller dippgippar så tycker jag som fördäckare att de är smidigare än slänggippar, men det ställer en del krav på kommuniktion mellan de imblandade(mastman/keyboard/fördäck). Dessutom bör man nog öva in manövern innan man ger sig ut på banan. Hjälm rekommenderas för de mindre tjockskalliga, även en lätt kolfiberbom gör förbaskat ont när liften släpper. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikz 0 Postad 28 Augusti , 2006 Om man har dubbka skot och ska häva en pendling, använder man då skotet som är brutet vid röstjärnen även på läsidan för att dra ner spinnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser