jonke_66 3 Postad 27 Augusti , 2006 Hej på Er, Hur har ni löst problemet med kölen när ni (och om ni) står på bockar? själv kör jag med massa klossar osv.. lagom bra. Funderar på att bygga nåt så man slipper hålla på att klossa upp båten eller så får man kapa upp kölen precis där bockarna skall vara. Några förslag? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 27 Augusti , 2006 Tjena, jag ska åka och kolla på siggebocken i veckan. Någon som har erfarenhet av den??? Peter www.siggebocken.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 27 Augusti , 2006 Har ingen erfarenhet av dom, har press&son bockar. Problemet är ju kölen som sticker typ 5cm ner. Man kan ju inte vila båten på den- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 28 Augusti , 2006 Undrar om det funkar att sätta två siggebockar även i fram istället för en kölbock,,ska kolla.. vet inte,, ett tag fundera jag på om man kunde lägga en regel på bocken och kapa ur för kölen, och lägga gummiklossar på sidan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daneva 0 Postad 1 September , 2006 Har själv press o son bbockar till min exotic har minterat på träreglar av mjukare material på bommarna. kölen sjunker ner i reglarna jätte fint det blir som ett spår i dem. eller varför inte såga spår innan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 September , 2006 ??? vad är problemet? Kölen är den starkaste saken på hela båten. Ställ den på bock fram och bak. Det ska inte behövas några ursågningar. Se till att det finns sidostöttor med plattor mot skrovet. Sidostöttorna ska hålla BALANSEN i skrovet och inte ta upp vikten, den ska ligga på kölen. Skrovsidorna är tunna och klarar inte mycket belastning. Sedan är det lämpligt att lägag en brädstump mellan köl och metallbock för att göra det lite mjukare för pärlan. Men mer ska inte behövas. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser