Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Nyborjare

obligatorikst förarintyg

Rekommendera Poster

Vänd på ditt resonemang lite. Varför ska allt i Sverige vara reglerat eller förbjudet? Eller rent av hårt beskattat?

Utbildning är bra inom dom flesta områden, inget tvivel om den saken.

Men, detta evinnerliga men, vi är lite överbeskyddande i Sverige och tyvärr har vi alla köpt det påtvingande konceptet. Frihet med ansvar, nu kommer någon att skriva att någon gör så och så, men då kan jag våga påstå att det kommer dom att göra även om du påtvingar dom en utbildning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sagt!

Varför är det så många som är emot utbildning?

Vi har ju körkort för bil, motorcykel. Vi måste ha cert för att få flyga(vid spakarna) Är det då så konstigt att man skall ha en aldrig så liten utbildning för att framföra t.ex motorbåt i en rasande fart

Detta är ju ganska tänktvärt, detta med att vi har ju körkort för motorcykel... då säger jag ja nu har vi det men hur många kör inte motorcykel på våra vägar utan att ha fått en mcutbildning eller TAGIT mckort ? alla som är över 47-48 år fick ju detta på köpet ! skulle vi översätta detta till båtar skulle det ju innebära att alla som redan kör eller äger en båt kan fortsätta köra utan förarintyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag vill inte vända på resonemanget.

Varför är det så många som är alldeles förtvivlat rädda för att lära sig något lite? Tror ni att ni inte klarar ett litet test?

Det är alldeles riktigt att vissa kan köra mc utan att ha lärt sig i någon körskola, det betyder väl ändå inte vi för all framtid skall kunna köra BÅT utan kompetenskrav?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

snart blir det nog lag på att vi män måste sitta ned o pissa också, detta storebrorsövervakning av svenska folket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Hallå!

Är det ett problem idag eller är det bara påhittat problem?

Har man så dålig ordning på sjöregler som vissa påstår?

Måste man kunna fullständig navigering för att åka ut ett par sjömil med sin snipa och fiska?

Den delen av året jag är ute och åker båt (sommaren) så ser jag mycket sällan några som gör fel. På övriga delen av året är det mest yrkesfolk och de som är uppfödda vid sjön som är ute och åker båt och dessa har jag stort förtroende för att de verkligen kan hantera sin båt och kan sjörglerna.

Både med och utan förarbevis.

Att det på sommaren finns en del olämpliga båtförare, både med och utan förabevis, är nog klart, men är det ett så stort problem i verkligheten???

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var är skillanden ? hur många olyckor händer varje sommar med MC inblandad ? jämfört med båtolyckor?

Jag tycker absolut att våra åldringar som helt plötsligt får för sig att tuffa till sig själv och kanske kärringen med en trist glidarhoj sätter sig o drar iväg i 120 trots att senaste erfarenheten var en huskvarna lättvikst mc på 50-talet.

Men ok jag fattar den ena behöver inte utesluta det andra. Men lite perspektiv skadar aldrig.

Att man får köra mc idag utan mc-kort är ofattbart, och jag anser att en A behörighet som man fått på köpet INTE är lika med ett mc-kort, sen kräver man utbildning på eu-moped, hur var det med kamelerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väl ta vilka utbildningar du vill...Hur ska ett Körkort på sjön Kontrolleras när man tar bort sjö poliser överallt...det blir ju bara göteborg,malmö,stockholm men resten av sverige hur blir det där...Det fungerar ju bra den frivilliga vägen...på senare tid har det ju blivit poppis och suga i sig bärs innan man drar ut...det är väl ingen vettig människa som åker i väg med bilen med en kvarting i magen...det är där problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt medlingsförsök: Seglarna får vara ute när det blåser över 13 m/s och motorbåtarna när det blåser t.o.m. 12 m/s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört motor båt i 23 år,och har alldrig åkt på en sten, men jag har polare som har ett såkallat Förarintyg,Som super hejvilt när dem är på sjön,Och prickar en grynna då och då....Vad Är det dem har men inte jag som är utan Förarintyg....Kan du förlara det???????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är lätt.

Dom super sig fulla och du är nykter. Om man är berusad finns det inga cert i världen som hjälper.

Det är ju likadant som körkort för bil , cert för att spaka ett flygplan, sjökaptensbrev som jag har.Är man onykter hjälper det inte ett skit.

Att kröka på sjön är ett fördärv, tyvärr finns det en kultur bland båtfolk som säger att det är ok att ta sig några järn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad va det jag saknade ? Och vad är det dem har lärts sig mer på förarintygs utbildningen....man ser ju 90 procent av alla olyckor som varit ,så har alkohol varit med i bilden....0 tolerans och Registrering räcker gott o väl....Och gämföra bil ,flyg med båt är väl och ta i..det förstår ju ett barn till och me

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser fortfarande att om man har någon form av kompetens har man större möjligheter att klara sig bra till sjöss, oavsett om du har klarat dig i 23 år. Min far hade båt i stort sett 60 år och jag tror inte att han heller någonsin gick på grund.

Det här barnet 60 år gammalt, med ca 40 år till sjöss, som yrkesman och mer än 50 år som fritidsbåtsåkare, både med motorbåt och segelbåt förstår inte att man inte kan jämföra bil o båt.

Nu har jag sagt mitt i den här saken, finns ingen anledning att tjafsa mer.

Du har din ståndpunkt och jag har minoch aldrig mötas de två.

Ha det gött.8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att det beror väldigt mycket på vilken lärare man har på kursen. Jag hade en pensionerad sjökapten med 40 år på sjön och han hade en del nyttigt, utöver det som finns i böckerna, att lära ut.

Dessutom är det ju faktiskt rätt kul att sitta på på vintern och snacka båtliv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu får du faan ge dig.. Är ju inte samma sak inte änns i närheten... hur många regler tror du d finns till Sjöss.. Du verkar ju inte påläst för 5 öre.. Gämfört med Trafiken på land där det finns tusentals olika regler för 100 tals olika fordon... Det är ofta ganska tajt med trafiken och många skyltar och begränsningar... Men hur många hastihetsbegränsningar finns d till sjöss Jo kanske 1 eller 2 möjligtvis en 3dje med dom jag har sett Är 5 10 och 12 knop och det är dom skyltarna du kommer komma i kontakt med fö övrigt så är 12 och 10 knop en idiotisk hastighetsbegränsning då dom flesta båtar drar upp mest svall i dom farterna...

Sedan så är en landsväg rätt smal även en 90väg ofta många bilar lastbilar mm..  Men en farled kan vara flera 100m bred och ibland ännu mer oftast ingen autostrada precis... Är inte d skilnad jepp Trafiken är mycket tätare på land det är också därför vi har fler regler på land.. Utan rödljus rondeller mm hade trafiken blivigt ett kaos och stått still.... Men du kanske färdas i Drömmarnas land där dom även har rondeller och varningstrianglar till sjöss...

Så jag kan inte på något vis gämföra trafiken till sjöss med landbacken... D är 2 helt skilda miljöer med egna spelregler.. Men du kanske börjar gämföra  båtlivet med flygtrafiken oxå då dom nya ribb båtarna lyfter rättså bra.. Dom ska enligt dig gå i flygskola då efter som dom helt plöttsligt befinner sig i luften...

Under mina år på sjön lite över 20st vid det här laget har jag sett många göra bort sig ink mig själv... tankbåtar som gått pågrund, fiskebåtar som gått iberget. Stora charterfartyg som crachat in i kajer mm.. Jag för den delen la min båt dåvarande kabinbåt på en mysig sandbank.. Och saknade dessa skeppare Ink mig förarintyg, skeppare, radar mm Näää just D... Så därför anser jag ett ´ påtvingat obligatoriskt körkort vara överdrivet.. Då det inte händer särskilt många olyckor om året och dom flesta Är och förblir Alkohol baserade så kommer ett intyg göra 0 och ingenting...

Så mitt förslag för fler kontroller och strängare straff för Sjöfylla står fast...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man verkar inte förstå om man heter Keddy iaf... Hmmmm En seglares åsikt.. Räknas givetvis men antalet i denna trå d som Anser att ni överdriver det hela är en klar majoritet så Jag ger mig inteee... Spelar ingen roll om jag slipper eller etvungen att ta ett nytt kort Jag är emot skiten iaf...

Då d saknar betydelse då lagarna angående detta är så luddigt skrivna och härstammar från 1800 talet så man knappast skulle löpa någon risk att åka fast... Jag tycker det är att ta friheten ifrån folk... Tänk bara på tex Familjen Svensson som inte kan åka ut till ön och bada för att Familjens överhuvud inte har något körkort för sin styrpulpetare med 20hk.. Familjen kanske hade sparat länge för att köpa båten och nu ska dom tvingas lägga kanske uppemot 10 000 lax på ett Kryssprov... Ett körkort för bil kostar idag över 10 000 lax och så kommer d att bli även på sjösidan priserna kommer att trissas upp... Men ni som redan har Intyg bryr er ju inte om d för ni behöver ju inte lägga ut några pengar... Jag lär laa inte lägga ut några stålar heller då jag redan Har Bevisen som krävs... Men jag är inte så självisk utan tänker på komande genrationer av båtägare stora som små Motor eller segel... Varför inte låta dom njuta va lite frihet precis som vi gör idag... D är iaf vad jag tänker varje gång jag kör båt.... D borde ni oxå göra...

Sedan så har vi Wakeboardgänget och vattenscootergänget med sina Flytetyg eller räseråk tror ni dom kommer att ta en massa körkort för att få utöva sin sport.. Nä dom lägger hellre pengarna på raka rör  Och en ny bräda t nästa sesång...

Jag tror att folk e så inihelvete avensjuka på andra som har råd med en fetare båt än dom själva. Så dom måste helt enkelt jävlas och överdriva allt till deras fördel...

Jag tycker att det är konstigt att d alltid är seglare som förespråkar dessa grejer med Körkort Vejningsregler etc... Presis som att ni bestämmer att så ska d va för att någon tomte har skrivigt att seglare har företräde. Kanske överallt... Vad jag menar är att varför är ni emot allt som andra tycker är kul vad är felet???

Jag har alltid kört motorbåt och kommer förmodligen oxå att göra det.. Och jag upplever inte samma osäkerhet på sjön.. Inga problem i hammnar inte i farleder på öar etc.. På sjösidan är folk långt mer hjälpsamma en på landsidan Så många gånger man har kommit in lite sentr ihamnen och man brukar nästan alltid få en hjälpande hand även om d inte behövs... Hur många gånger har ni fått hjälp att byta däck på bilen när ni har kört punktering just d oftast inte..

Tycker att Havet ska förbli en Frizon där byrokrati inte existerar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rexco Äntligen en vettig människa.....en del tycks inte kunna skilja på båt,bil.flyg..då är man illa ute då hjälper inte många utbildningar , först måste man vara Allmän bildad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha.. De e inte lätt vettu...  Kanske man ska införa Skärpta regler för seglare.. Dom verkar ju veta allt och vet alltid bäst.. Kan ju inte vara svårt att leva upp till lite krav från motorbåtsidan...

Exempel...

1. Alla seglare måste hålla avstånd och veja för alla motorbåtar Ink roddbåtar.. segelbåtar som går för motor är fortfarande segelbåtar tills dom tar ner pinnen...

2. Alla seglare ska hålla en rak kurs alltså inte kryssa sig fram i farlederna...

3. Inga seglare får finnas i farlederna...

4. För att framföra en segelbåt ska man ha lägst Matte ÅÄÖ samt 50årig naturvetnskaplig linje... Utöver detta Ska seglare vara väl införståd i motorbåtens historia mm.. Och som grädde på moset 100 års praktik med optimist jolle...

5. När man väl klarat av dom första 4 punkterna är man välkommen att emigrera till Norge och segla där...

Tat nu med en nypa Salt segelnissar för oavsett pinne på taket har ni väll HUMOR???

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha ....det vore nåt det, Bara att börja plugga nya reglerna införs nästa år.och    båtskatt  1 tusen lapp/ meter som vi tycker är rimligt,Så att vi kan hålla skärgårn ren och fin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att avsluta, vi blir bara ovänner.

Vi kan inget göra åt saken.

Ingen lyssnar här på vår klagan.

De stora bestämmer ändå.

Eller kan vi göra något åt det???

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

klart vi kan!!! Rösta rätt så slipper vi äcklig Sossepropaganda av detta slag... Piratpartiet funderar jag starkt att rösta på Och d blir oxå flaggan på båten om Båtskatteskiten införs...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Hej Räkan här  gör som jag köp en jättestor och dyr  båt 52 fot så gungar det nästan ingenting hur nära folk än kör.

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkan, du måste skaffa en större ändå. Jag finns på en bogserbåt som är drygt 95 fot.

Den gungar just nu eftersom en stolle kört alldeles för fort förbi oss där vi ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mors!!
Har en liten fundering om dessa som gnäller över svall och att man kör för nära.
Är man rädd för lite vågor så ska man fan inte va på sjön, köp husvagn för helvete. Har tuffat förbi bryggseglare i ca 5knop(gällande begränsning) då de skrikigt sig hesa över lite vågor. Lär er förtöja och släng ut era gulliga märkesfendrar. Min båt gör minst svall i 40knop eller 1-5knop, och man vill ju gärna ha lite styrfart...;-)
De är säkert samma kategori som revar så fort vindmätaren visar 3m/s, och går för motor vid 5m/s. 
Jag kom kanske lite ifrån ämnet, men amser fortfarande att körkort är förkastligt och löser ingenting utan attitydförändring är ett måste. Det gäller inte bara på sjön utan det är ett samhällsproblem. En idiot är inte en mindre idiot för att han har ett körkort. Var det någon som såg skitprogramet sveriges sämsta bilförare? I rest my case!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir det oväsen, för nu är jag här 2.gif\.

Hade skrivit ett låååångt inlägg och det bara försvan (inte första gången).

Förarintyg eller vad man ska kalla det för hjälper inte utan påföljden av ett svidande straff.

Börjar regeringen med att röra i allt så slutar det med enorma kostnader  då denna enhet (betongklumpen) är helt verklighetsfrånvarande.

Det enda som hjälper, är att båteländet som missbrukas (nämnt i tidigare trådar) beslagtas och säljs och nettot går till behövande.

MC och lastbilskort har nämnts och på det ska jag svara.

När jag tog körkort så fick man framföra det mesta på detta, för trafiken var inte så omfattande då som i dag.

Jag körde vanlig personbil och lastbil i jobbet och när vädret var tjänligt för MCn så kom denna till heders.

Är egentligen inte så konstigt att det drogs en gräns när nya former av körkort infördes.

Jag fick intyga från anställning som lastbilschaufför för att jag skulle få en C behörighet.

MC kortet var det ingen som nämnde, eller ifrågasatte konstigt nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...