Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Nyborjare

obligatorikst förarintyg

Rekommendera Poster

Helt rätt!!! Om alla tänkte till lite mer än vad näsan räcker så hade vi inte behövt något Förarintyg (Körkort).. Det är där d falerar Och som ovan nämda d är atityden.. Att Typ Körkort vad faan är d för skit Här har du 10 000 lax och hit me lapp faan och nu ska d köras båt utav bara Helvete och sedan bränner i väg med en 32fots Offshore räser med 600 hk.. Vad hjälper då körkortet??? Och sedan så har vi kategorin VAdå Sjösnut Vad är d dom har jag aldrig sett äääää Jag skiter i fjantlappen och kör endå ändå ingen som kollar...

Sedan så har vi yttligare en kategori ÄÄÄ vadå druckit för mycket Jag kan faan visst köra hem hickhick Drar sen i väg med en större Flybridgebåt och sopar rent i hamnen och kvaddar båten på något smaskigt grund.. Ä tänker han jag köper en ny imorn Askkoppen var ju ändå full. Undrar Om den där nya Firman har öppnat än???

Förstår ni poengen Denna atityd håller på att växa Skrämande men sant.. Detta är inget som något fjantigt Körkort trollar bort.. Utan jag är för Strängare straff på sjöfylla och mera kontroller och fler sjöpoliser...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alla verkar för förarintyg, men när det snackas om båt skatt så är alla emot,Eftersom motor båts ägarna betalar så mycket i skatt i form av bensin kostnader..Varför inte löpa linan ut införa allt som går...Det pratas alldrig om att det är alkoholen som är den största boven i nästan samtliga olyckor på sjön...Ett Förarintyg gör väl inte att folk skiter i spriten.. 0 promille när man kör båt då slipper vi många av dem där onödiga olyckorna  thats it 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

alla verkar för förarintyg

Så katten heller. Förarintyg är kurser som är till för dem som tycker det är intressant och lärorikt att lära sig navigering och få lite kunskap om båtliv. Den kunskap man behöve om att hantera båtar kan skaffas på flera andra sätt och det viktigaste kan man aldrig få via en kurs, det heter hänsyn.

En jäkla övertro att detta är undermedlet som ska lösa alla problem.

/Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt Roland21.gif\.. det är erfarenhet och visad hänsyn som är dom största hjälpmedlen till sjöss.. D lilla som behövs är sunt Sjöförnufft.. Och regler och på vilken sida om prickarna mna ska köra lär man sig på max 1 timma finns ju inte så många regler som en normal förare av en fritidsbåt kan stöta på... D räcker om du frågar din båtkunniga polare som visar vad olika prickar och sjömärken betyder och vilka regler som gäller..

Sedan så är det träning som gäller pröva att lägga till i olika vindriktningar och med olika förutsättningar.. Någon (Mr Myth?)var inne på att släppa några fendrar med tyngder i på öppet vatten och lät d likna tex en brygga eller annan båt... Ett mycket bra förslag som många borde ta efter innan dom ger sig in i hammnarna med båtar som dom inte kan hantera.. Och sedan så är (och d går inte att sopa under mattan) Sjöfyllan som är d stora problemet och mot d hjälper inga Körkort i världen..

Så fler sjöpoliser och strängare straff är mitt förslag.. Och d  är det ända som hjälper...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

alla seglare borde ha förarintyg, gärna treårig linje, ett år av dom skulle dom läsa folkvett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föreslår en båtskatt för seglare som oavkortat ska gå till våra bensinräkningar.

\<ahttp://kameraklubben.kristiansund.com/bilder/tahiti2005/skatt-hb.jpg\ border=\0\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knoptoken skrev

alla verkar för förarintyg, men när det snackas om båt skatt så är alla emot,Eftersom motor båts ägarna betalar så mycket i skatt i form av bensin kostnader..Varför inte löpa linan ut införa allt som går...Det pratas alldrig om att det är alkoholen som är den största boven i nästan samtliga olyckor på sjön...Ett Förarintyg gör väl inte att folk skiter i spriten.. 0 promille när man kör båt då slipper vi många av dem där onödiga olyckorna  thats it 

Båtskatt o förarintyg är två skilda saker.

Att de som äger motorbåtar betalar en massa skatt när de köper bränsle beror ju på att dom valt att köra motorbåt. det skall väl inte seglarna straffas för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det skulle va bra om det blev skatt på segelbåtar, som kompensation, segelbåtar ligger ofta länge ute , skitar ned mycket, så en miljöskatt vore inte dumt. Ett par hundra per fot är rimligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringhede skrev:

alla verkar för förarintyg

Så katten heller. Förarintyg är kurser som är till för dem som tycker det är intressant och lärorikt att lära sig navigering och få lite kunskap om båtliv. Den kunskap man behöve om att hantera båtar kan skaffas på flera andra sätt och det viktigaste kan man aldrig få via en kurs, det heter hänsyn.

En jäkla övertro att detta är undermedlet som ska lösa alla problem.

/Roland

Helt rätt Roland21.gif\.. det är erfarenhet och visad hänsyn som är dom största hjälpmedlen till sjöss.. D lilla som behövs är sunt Sjöförnufft.. Och regler och på vilken sida om prickarna mna ska köra lär man sig på max 1 timma finns ju inte så många regler som en normal förare av en fritidsbåt kan stöta på... D räcker om du frågar din båtkunniga polare som visar vad olika prickar och sjömärken betyder och vilka regler som gäller..

Sicket nonsens...!

Det är ju som att säga att det räcker med övning och erfarenhet i trafiken på våra gator och vägar. Nä, adekvat utbildning skall även vara till sjöss. Snacka inte om att det ine går att jämföra... det gör det visst, det är klart jämförbart... Det finns vägar i form av farleder, där du skall köra på ett visst sätt i en viss riktning... precis som i trafiken. Där finns hastighetsregeler... precis som i trafiken. Där finns regler om hur du skall köra... precis som i trafiken. Där finns förbud mot att köra berusad... precis som i trafiken. Så: Jo, det är precis som i trafiken... utbildning och körkort är jag klart för så att vi får dugligt folk till sjöss... precis som i trafiken. Finns ingen/inget som kan få mig att anse något annat!! Se´ n att det finns vettvillingar på båda ställena... ja, men hade det inte varit körkort i trafiken så hade de varit fler... men bara för att ahvet och sjöarna är stora & vida så skall det helt plötsligt pratas om förmynderi, ruckning av friheten och storebror ser dig... på sjön får jag köra hur jag vill... den mentaliteten måste bort för att få säkerhet på sjön...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare!

Flytväst ska vara obligatoriskt också precis som bilbälte, båtbesiktning ska göras varje år, stora bokstäver på varje sida på båten som registreringsskylt,man ska kunna se regnumret på 250 m avstånd, seglare kan ha numret även i seglen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte sett seglen...?

Där finns det en hel del information att tillgå.

Skall du vara ironisk, gör det rätt då!

post-21784-1394234773,5824_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska vara regnummer som på bilarna, gärna som belyses vid mörker så ingen kan smita undan, sånt borde lätt kunna ordnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmm...det var ungefär så jag menade med mitt inlägg om säkerhet, ja... se´ n kan vi ju alltid obligatoriskt utrusta båtarna med airbags... även de gummibåtarna som finns på Liseberg...

Skulle du själv vilja möta en körkortslös förare i trafiken, som framför fordonet på fullgas fastän det råder en begränsning på 30 km/h... Fast han/hon har ju kört bil & MC så många år så att han/hon behöver ju inget körkort nä... det räcker ju med övning & erfarenhet... så vart det ja...

post-21784-1394234773,6004_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Håller med dig, men han är väl en av dom där!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av dom där...? Vet inte vilka dom där du menar.... men om du menar en av de som förespråkar säkerhet på sjön... Jo, en av dem är jag... Tveklöst!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt att jag ironiserar över dina förslag... Tja, om du menar nå´ t med de förslagen så ber jag så hemskt mycket om ursäkt... men i första, andra, tredje... ja t o m fjärde anblicken på dina förslag så ser jag inget annat än ironi från din sida...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

se´ n kan vi ju alltid obligatoriskt utrusta båtarna med airbags... även de gummibåtarna som finns på Liseberg...

mmm... 9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... dåliga är de väl inte... lite överambitiösa skulle jag väl vilja säga... men det är klart... om man kan få bälten som löser upp sig själv om båten hamnar uppoch ned i vattnet, så: jovisst...

post-21784-1394234773,634_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tror att när det står:

Flytväst ska vara obligatoriskt också precis som bilbälte

står menas nog att likväl som bälte är obligatoriskt i bilen, ska flytväst vara obligatoriskt i båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nu förarbeviset kommer in i bilden, du ska inte framföra båten så den hamnar upp och ned. Man skulle kanske utbilda alla båtägare på låt oss säga en ettårig kurs, på det viset får vi en båtfri sommar som sparar miljön avsevärt, nästa positiva effekt kan vara att många inte klarar kursen, det gör att miljön blir bättre, båtarna blir billigare då det inte finns lika många som får framföra dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nissed

Lite OT

Ett enkelt förslag för att minska olyckorna är ju exempelvis att införa samma alkoholgränser som gäller för att framföra en bil, med samma straffskalor.

Slut OT

//Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samtidigt som man inte skall köra bil på vintern, för då kan halkan göra att du hamnar på taket oavsett hur många halkkurser du genomgår...

Du missar en punkt... Visst, man kan hamna uppochner oavsett hur många körkort man än har... men chansen/risken är mycket mindre att jag hamnar uppochner i vattnet med min båt om jag träffar på någon som har körkort, vet att köra lugnt och med avstånd o hänsyn till andra sjötrafikanter samt kan och följer de regler som ju faktiskt finns på sjön.. där råder det ingen anarki om du mot all förmodan skulle tro det...

Anarki = Laglöshet/fritt från lagar o regler...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du hamnar på taket med din bil så har du inte anpassat din hastighet till gällande underlag, oavsett om du så bara kört i 2 km/h. Så det är fortfarande ditt fel.

Vad tycker du om mitt miljöförslag då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så om jag blir påkörd från sidan i halt väglag... och hamnar på taket... är det då fortfarande mitt fel...?

Jo´ rå... miljöförslaget är bra, lite svårt att genomföra bara...

post-21784-1394234773,662_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men visst känns det som om det är bara du å jag som håller på och käbblar nu... eller...? Känns för tillfället somen fyllediskussion... Vet inte vad du ämnar göra, men jag lägger ner detta käbblet nu!

post-21784-1394234773,6861_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

javisst är det ditt fel om du exempelvis kör ut från en korsning där det är väjningsplikt och blir påkörd i sidan...allt pga lite halka som du nonchalerat, det är bristande omdöme och ger dig böter också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nissed

Say no more!

post-17340-1394234773,7479_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...