Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Nyborjare

obligatorikst förarintyg

Rekommendera Poster

När kommer detta, och hur skall det utformas och följas upp, det verkar som en skrivbordsprodukt som både ligger långt fram och blir svår att organisera, jag menar man behöver ju inte ha en stor eller snabb båt för att ställa till det för andra, och tro mig det finns många därute som fullständigt skulle skita i förarintyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att du slipper om båter gör max 15knop eller så ska båten max vara omkring 3,5 - 4 meter. Nu vet jag inte exakt men det är någonting där omkring. Jag tycker det skulle vara superbra om det blev krav på förarintyg. Nu när dom ökar övervakningen på sjön så ska man nog passa sig. Kommer man i ett sund eller en kanal på kvällen/natten så ser man nästan alltid en polisbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Obligatoriska saker är oftast tråkiga men jag skulle inte vilja va utan det man faktiskt lär sig när man tar förarbevis och egentligen vill man nog att dom man möter ska ha lärt sig lite grunder också.

En bra morot är att vissa försäkringsbolag ger lägre premie om man har förarbevis.

Morot är om inte annat trevligare än piska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med obligatoriskt förarintyg upphör ALLA olyckor på sjön.

Allt blir så bra, lugnt och fint, sjööönt.

/Roland5.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahahaha.....

Har både förarintyg, kustskeppare, radar, vhf mm.. men kör jag bättre båt för d Njaee Tveksamt... Det är bara teori ingen praktik.. du lär dig navigera inte framföra en båt eller ett fartyg... Det är en jävla skilnad mot landsidan där man varvar teori och praktik... Se bara på alla fyllon som är ute och far på vägarna.. Snuten kniper ju konstant fylletrattar med ett gäng promille i sig... Detta är en ren Skrivbordsprodukt från människor som lever så långt ifrån båtliv d bara kan gå.. dom har inte en aning om vad dom snackar om... (IDIOTER)

!!!MVH REXCO!!! Som skiter i om d blir förarintyg, körkort, allkolås, eller vad faan idioterna hittar på... Piratflagg sen är saken Biff..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

citat REXCO

Detta är en ren Skrivbordsprodukt från människor som lever så långt ifrån båtliv d bara kan gå.. dom har inte en aning om vad dom snackar om... (IDIOTER)

Just så verkar det vara.

Regering och våra styrande måste visa sig kraftfulla att komma med en lösning på något som de tror är ett problem, annars så tappar de makt både mot folket men mest internt.

Om de toge reda på om det är ett problem, vad som är problemet och därefter hittade en lösning. Därefter ska man förankra denna speciellt hos de som den berör. Därefter inför man den. Då är man kraftfull och får förtroende.

Utan detta är det bara ett luftslott.

Visst finns det en och annan som inte kan köra båt eller borde göra det, men knappast ett jätteproblem, eller?

Föreslagen lösning är inte rätta lösningen.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick en dags parktik både när jag tog förarintyget och kustskepparen. Det va iofs för ca 10 år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är det fel att ha ett krav på att man ska känna till väjningsregler, fågelskydd, naturens betingelser till sjöss, navigation etc?

Är det rimligt att man ska få framföra vadsomhelst under 12x4m och inte behöva stå till svars förrän det smäller?

Det finns alltid de som skiter i intyg, körkort, hänsyn, allmän och andras egendom och andra i största allmänhet. De kommer man aldrig åt med lagstiftning.

Gött mos!

/Inte byråkrat trots inlägget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inför förarintyg till våra galna cyklister iställer massor av dessa på vägarna som inte ens känner till högerregeln

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra sagt!

Varför är det så många som är emot utbildning?

Vi har ju körkort för bil, motorcykel. Vi måste ha cert för att få flyga(vid spakarna) Är det då så konstigt att man skall ha en aldrig så liten utbildning för att framföra t.ex motorbåt i en rasande fart?13.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta cyklar man i högre farter och risken/ möjligheten för allvarliga olycker är nog bra mycket högre. SEn borde man tydligen också införa intyg för att bli förälder, att många skulle behöva detta ser vi ju på vad som händer i samhället när ouppfostrade ungar släpps fria.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla upprörda.

Hittade en båttidning i klubblokalen när jag gick båtvakt, bläddrade lite i den. Läste om att nu kommer snart krav på båtregister och körkortstvång på sjön. Promillegränsen skulle visst sänkas också. Kollade sedan på framsidan. Tidningen var från 1996, alltså 10 år gammal!

Har vi körkortskrav och båtregister just nu? Nä, trodde just det. Än så länge är inget säkert på långa vägar att det blir så, så lugna ner er. Man får också höra om hur hemskt allt blir om något förändras. Kommer någon ihåg Hassan-sketchen om de 10 000 tyska bögarna som skulle flytta till Sverige när vi gick med i EU? 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ena utesluter väl inte det andra..Jag har inget emot att införa någon sorts utbildning för cyklister också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väll få som har något emot att skaffa sig kunskap om att köra båt men all den övertro om att det ska lösa massa problem.

Har en båtgranne som gick på grund för ett par år sedan. Så skaffade han ny båt och förarintyg. Tror ni han kör båt bättre? Nä knappast, båten sönderkörd med stora djupa repor på sidorna och använder y-bommarna som landningshjälp.

Båten fin motorbåt för dryga 300.000 kr

Övertro och försök inte jämföra med vanligt körkort där det krävs att man kan visa upp att man kan köra.

mvh Roland

som vill behålla friheten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni som kör bil kanske måste gå en extra kurs i hur man inte dubbel parkerar på cykelbanor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken frihet?

Friheten att köra som en idiot?

Jag har ingen övertro på förarutbildning. Allt löser sig inte efter några dagars läsande, men något löser sig. Det kanske blir så att de värsta tokarna tänker till lite om det blir möjligt att bli av med rätten att fara omkring på haven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog bara att gilla läget. Alla riksdagspartier utom Moderaterna, som vill ha åldersgräns för snabba båtar, är för någon typ av körkort. Det är bara att hoppas att enmansutredaren Lars Högdahl är en förnuftig människa men man kan väl aldrig veta vilka kenonummer en f.d generaldirektör för lotteriinspektionen drar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag vill behålla friheten

Ingen båtskatt

Ingen fastighetsskatt

Inga pålagor med något som ger nada.

Om det ska införas något så:

Endast ett riktigt körkort för sjön om det blir ett riktigt körkort med uppkörning så att det är värt namnet körkort

Omvänt, hade det räckt med en teorikurs för att köra bil?

Jag 120 poäng teknisk högskola men det säger inte ett skit om hur jag kan tillämpa teorin i praktiken. Utan att kunna omsätta teorie i praktik och bevisa detta, är det värdelöst.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man inte dra jämförelsen med körkort för bil, MC, traktor mm...? Varför INTE??

Det handlar i bägge fallen om att lära sig att framföra fordonet så säkert som möjligt... Att man bara lär sig navigation är rent skitsnack, förresten så lär man sig i körskolan att köra efter skyltar och även efter kartor... så vad är skillnaden?

Nej; Jag är klart FÖR körkort på sjön!!! Då finns åtminstone en chans att undgå väldigt många vettvillingar på sjön. Ok, man undgår inte vettvillingar i trafiken bara för att de har körkort, men chansen att träffa på dem är fan så mycket mindre än vad den hade varit om det inte hade varit körkortstvång.

Det handlar ju för fan inte om något förmynderi eller något i den stilen... det handlar om SÄKERHET!!!

FRAM FÖR FÖRARINTYG PÅ SJÖN!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Endast ett riktigt körkort för sjön om det blir ett riktigt körkort med uppkörning så att det är värt namnet körkort

Javisst självklart....annars är det ju ingen idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar ingen roll... På skolbänken lär du dig inte köra båt du lär dig tex på vilken sida om en prick du ska köra för att inte gå på grund. d du behöver för att framföra en båt på vettigt sätt är praktik.. Därför är jag Skepptiskt till obligatoriskt förarintyg där en vecka på skolbänken skulle resultera i ett totalt problemlöst samhälle... Dom flesta olycker till sjöss har med alkohol att göra.. Och vad hjälper då Utbildning Nä just d...Du kan ju inte jämföra Land med hav en jävla skilnad.. Hur många olika skyltar väjningsregler parkeringsregler etc finns d på sjön jo kanske en och annan röd och grön prick..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Keddy skrev Jag är klart FÖR körkort på sjön!!!

Körkort och förarintyg är INTE samma sak.

citat Sjöfartsverkets hemsida

Förarintyg

Ger dig grundläggande kunskaper i navigation, sjövett och säkerhet. I utbildningen ingår bland annat praktiskt sjökortsarbete och metoder för navigering, väjningsregler, ljussignaler, sjömanskap och säkerhetstänkande. De flesta försäkringsbolag ger rabatt på båtförsäkringen om du har Förarintyg.

Det sista med rabatt är väll knappast motivet eller?

Du får rabatt på bilförsäkringen om du har körkort (nej jag skojar)

Om det finns vettvillingar på sjön och ett körkort löser detta så får vi hoppas att det blir ett körkort, inte förarintyg.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du har rätt!

Körkort är en sak, förarintyg är en helt annan... men man får hoppas att det blir samma sak av båda... och då menar jag ett körkort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med Alls.. Om d ska bli ett körkort (ett nytt båtkörkort).. Så blir ju alla mina papper och stämplar värdelösa... HAr ingen lust att slänga 5000 i gapet på någon stolle som ska se att jag kan köra båt... Har ju kört båt sen jag var liten skit för helvete.. Så om d blir något körkort så ska naturligtvis Förarintyg kustskeppare räknas.. Och jag slipper.. Jag är imot påtvingad utbildning av denna sort.. Dom som vill lärasig dom lär sig, men dom som bara vill köra båt och komma ut till stranden kommer att sova sig igenom plugget för att sedan klara det Gissningsvis dölätta provet med kryssfrågor och sedan bara köra båt utav bara H-vete... Allternativt övning med någon liten styrpulpet eller eka.

Nä riktigt prov iså fall järna med en 32fots Jänkare Givetvis singelprop och ingen fjantvissp i fören. Och så lite blåsväder på d.. Då hade d ju varit en utmaning.. Men D blir laa eka om jag känner nuvarande regering rätt d ärlaa vad pengarna räcker till när dom har ätit sej mätta...

Jag tror att Detta kommer att jaga bort människor från båtlivet så som All annan påtvingad utbildning gör... Och om nu 7m gränsen ska gälla så får man ju en rätt safftig båt under 7m oxå med kanske dubbla 250hk utombordare..

!!!MVH REXCO!!! Som Ogillar byrokrater och sjögräskramare...smiley-money-mouth.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som vill ha Förarintyg på sjön, Javisst då ska vi fan ha båtskatt ochså för segel båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag utgår från att alla gamla cert av olika slag skall gälla forsättningsvis, medan däremot alla som inte kan uppvisa någon som helst kompetens måste ta vad vi kanske kan kalla körkort.

Dessa körkort och alla gamla cert måste kunna återkallas om man inte sköter sig.

Ni som vill ha Förarintyg på sjön, Javisst då ska vi fan ha båtskatt ochså för segel båtar.

Vad har detta med saken att göra? Kan du förklara det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jobbar på ett skärgårdshotell där vi även har en gästhamn, det innebär att man får se många olika sätt på hur man kan framföra en båt. Vi har tex den dryge fadern som minnsann har både förarintyg och kustskepparn. Denne totaldemolerar vår hyrbåt(roddbåt m 5hk), då han envist vet bättre än undertecknad. Vi har även den tonåriga sonen som lånat farsans 21-fotare för att ta ett par bira, som blev många fler och medförde en trasig Y-bom och gelcoat inköp.Jag tror att någon trillade i oxå. Även han hade förarintyg.

Sen har vi dessa sjöfarare som inser sina begränsningar och är ödmjuka nog att fråga om hjälp och klarar sig ofta mycket bättre då de tänker först och handlar sen.
Visst får man bättre kunskap om man går kurser, men har man fel attityd så hjälper inga körkort. Tyvärr så finns det få kurser i sunt förnuft. En enbart teoretisk utbildning kan aldrig ersätta erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är en bra idé med förarintyg eller körkort. Jag förstår inte varför många är så negativa. Vad är problemet? För er som redan har sjövana är det ju ingen konst alls. Det är ju bara att boka in sig till ett provtillälle, läsa på en timme kvällen innan och sen gå dit å skriva provet.

Att alla på sjön har grundläggande kunskap om spelreglerna är väl jättebra!

Beträffande körkort med uppkörning: Det är ju en fin tanke, men jag har svårt att se hur en uppkörning skulle gå till... Det skulle ju krävas en heldag på sjön mitt i sommaren (många båtar ute) för att bedömma om en förare är lämplig eller ej. Om man ska visa att man kan navigera, tillämpa sjövägsreglerna, visa gott sjömanskap, säkerhetstänkande, förtöjning m.m...

Det låter på många som att en uppkörning handlar om en halvtimmes bryggstudsande för att visa att man kan SB- och BB-tilläggning, köra in mellan Y-bommar utan nudd o.s.v. Jag menar, det är ju upp till var och en hur snygga tilläggningar man vill göra. Och att åka en 15 minuterssväng och runda en fyr och passera en grön prick är väl inget KÖRPROV?

Nä, ett teoriprov räcker nog! Man lär sig inte köra båt eller navigera, men man blir tvingad att läsa på de mest grundläggande spelreglerna.

Dessutom tror jag att om man väl öppnat en bok och läst om utprickning, väjningsregler och sjömanskap så väcker det ett intresse om att lära sig mer, och dessutom en vilja att göra rätt när man väl är ute på sjön. Innan man kan någonting över huvud taget så skiter man kanske i allt vad regler heter, men lär man sig lite så vill man tillämpa det och lära sig mer!

...tror jag!

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...