Just 0 Postad 27 Augusti , 2006 Har problem med oljetrycket på en V8:a. Följande senario: Motorn startar enkelt, men vill inte gå på tomgång utan att först ha varvat (ca 1800rpm) ett litet tag. Vid 1800 rpm ligger oljetrycket på ca. 30 psi och när motorn sedan går ner på tomgång sjunker oljetrycket helt. Har någon varit med om detta??? Har precis köp båten och den har två V8:or, babord maskin går som en klocka.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forever_young 0 Postad 27 Augusti , 2006 Hur ser oljan ut? alt. trycker den ut olja i motorrummet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Just 0 Postad 27 Augusti , 2006 Oljan ser bra ut, enligt säljare är den byt i maj (med filtert). Båten låg på land tills för en månad sedan, så den har inte körts efter oljebytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forever_young 0 Postad 27 Augusti , 2006 Det vanligaste när man tappar trycket är slitna kolvringar alt.ventiltätnigar eller dålig oljepump.har du drev så kan du tilta upp det och se om det kommer blå oljerök med avgaserna! isåfall är det bara att riva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Just 0 Postad 27 Augusti , 2006 Ok, tack för detta. Ska kolla asap, bara det slutar att regna!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 27 Augusti , 2006 Fast inte försvinner oljetrycket med slitna kolvringar/ventiltätningar, möjligtvis oljan, med blårök som effekt... Defekt oljepump, tryckventiler d:o, samt slitna lager däremot (tex kamaxel-) orsakar tryckfall. Kolvringar och ventiler får räknas som stänksmorda. Lycka till med letandet /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 27 Augusti , 2006 Säljare? Företag, då har du garanti och de får leta åt dig. (se konsumentköplagen) Privat, ni skrev väl ett avtal? Där ska framgå de defekter som finns, övrigt faller under regeln dolda fel. Som privat säljare går man inte fri om man säljer en defekt vara. Kan vara lite lurigare att få rätsida på. Du har precis köpt båten, borde kollat sådant före köp men mänskligt att missa. Vad säger säljaren? Återkom hit då det är både intressant, lärorikt och vi kan hjälp till. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Just 0 Postad 27 Augusti , 2006 Säljaren anser jag vara seriös, då jag känner honom sen innan. Han påstår att detta fenomen aldrig uppstått tidigare... Jag tycker det är konstigt att den inte larmar för lågt oljetryck, kan mätaren vara kass!! Ska kolla detta imorron om vädert tillåter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 28 Augusti , 2006 Har man köpt båten privat så är man körd!!!dolda fel glöm det har själv varit i rätten om det.Man skall!!!anlita kunnig personal som tittar på båten!.En säljare behöver ej uppge fel om han ej blir tillfrågad då måste han tala om det!! Det är helt sjukt,Prata med din konsumentombudman så får ni se.Vilken ålder är det på motorn?. Låter som en dålig oljepump. om du titta under ventilkåporna när motorn är i gång hur ser det ut?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 28 Augusti , 2006 Köplagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explorer 0 Postad 31 Augusti , 2006 hej. kolla om det inte är fel på givaren till oljetrycket genom att skifta dom från den ena motorn till andra motorn. vad gäller tomgång kall motor behövs nog en chokejustering.använd 20/50 mineralolja av bra kvalitet. janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser