Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Turbo123

Nybörjarbåt för max 30 000 kr

Rekommendera Poster

Jag är helt ny på segling, men tänkte skaffa mig en segelbåt :)

Valet står mellan en Maxi 68 (-77) och Bellona 23 (-78).

Jag har en Maxi 68 på gång för 30 000 kr, med nytt storsegel.

Lite billigare kan jag få en Bellona 23, med nytt storsegel. Bellonan har dessutom landström. Båda har ca: 10-15 år gamla servade utombordare.

Vilken ska jag välja?

Som outsider finns en IW 23 (-73) som kan gå för neråt 20 000 kr. Den har äldre med fräscha segel och en utombordare från -99.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj ? jag kanske tänker fel med kan man som helt ny på segling bara köpa sig en båt och börja segla ? jag trodde man behövde lära sig först ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina tidigare erfarenheter är att jag kan vindsurfa lite grann och att jag varit ut med en snipa i ett par dagar.

Du menar alltså att en nybörjare inte kan lära sig segla i en stor båt?
Sen vill jag oxå ha svar på frågan angåen Maxi 68, Bellona 23 och IW 23!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första: Man lär sig segla i en segelbåt. Jag hade knappt suttit i en segeljolle när jag köpte min första segelbåt. Vet man bara varifrån det blåser så löser det sig.

För det andra: Satsa på Bellonan. Detta för den anses både segla bättre än övriga två samt för den dessutom anses vara ett bättre bygge. Men kasta bort hjärnan nu och fundera på vilken du känner mest för. Det är ju en kärlek som skall hålla i sig. Och känns det bra från början är det lättare att ha överseende för diverse brister, som kommer dyka upp, än om det känns tveksamt i begynnelsen. (Påminner mig om en annan typ av relation, kommer dock inte på vilken.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skrev jag väl inte ?? nog tror jag man kan lära sig segla en stor båt, men jag trodde kanske att man behövde lite handledning, teori, eller i alla fall någon med sig som har erfarenhet.

Jag har vindsurfat sedan det blev populärt dvs sen slutet 80-talet( tävlat internationellt) har även fått vara passagerare på större segelbåtar, jag känner dock inte att min kunskap för vindsurfing ger mig nån större säkerhet att hantera en stor segelbåt....

Grattis i efterskott på 26 års dagen 13 augusti

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hej, det är ganska lika båtar både till storlek och segelyta. Bellonan har dock en mastheadrigg som gör genuan lite besvärligare att hantera ensam och det kanske blåser liter mindre.
Maxin har 7/8-delsrigg, vilket ger en lite mindre genua men med enklare hantering.
bellonan har ett lystal på 0.99 och Maxins ligger på 0.95.
I slutändan är det nog skicket på båtarna i sin helhet som får avgöra ditt val.
Som ditt alternativ till outsider tycker jag du ska välja någon av de första istället. Modernare båtar och högre fribord gör det till säkrare båtar vid sämre väder och kraftigare sjögång.

Att lära sig segla i en såpass liten båt är inga problem alls, båten är konstruerad för att röra sig framåt med segel uppe, det är bara på kappsegling som man har användning för kunskaperna att trimma för att kunna få en högre fart i båten. Detta lär man sig efter hand som man seglar. Lite trim här och lite där så upptäcker man snart att det går att göra en hel del för farten.
Gransegel har en bra beskrivning på sin hemsida för trimmning och hantering av segel.
Lycka till med ditt båtköp.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som någon tidigare sa, välj den du känner mest för. Det är inte alls omöjligt att du kommer vilja köpa större om några år. Inte behöver man en massa teori innan. Köp en båt, ge er ut och segla. Känns det osäkert så ta med någon. Erfarehet slår teori alla gånger. \I teorin är teori och praktik samma sak\ /Yogi Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härlig inställning :) Med all respekt dock för att jag får läsa på lite först.

Men så som du beskrev det kommer det i princip att bli! ;)
---
Bellona 23 är jag sugen på, särskillt då priset är lite lägre än Maxi 68.
---
Något mer förslag? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Ohlsson 22 kan vara ett annat alternativ. Kan finnas för 25 ungefär.
I denna prisklassen av båtar är det viktiga som jag ser det att du får skapliga segel till, det blir annars en dyr historia att förnya segelgarderoben i förhållande till båtens pris.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...