sm7stu 0 Postad 27 Augusti , 2006 Hej! Har en gullringen Cabin 70,problemet är att manöverera den i låga farter,kör man i ca 3-7 knop så vill den dra åt alla håll man får styra imot hela tiden,kan ju vara en vane sak?! Lägger man rodret eller som det är drevet rakt så borde hon ju gå rakt, eller? backa den i trånga utrymmen så beter den sig som ett vildjur och vill åt alla håll som jag inte vill...Någon som varit med om samma sak?? eller vet vad det beror på. Det sitte ett 270 drev på nu med en 3 bladig propeller, en del säger att man ska ha en 4 bladig så blir den mer lätt styrd,någon som vet?? Har inte haft båt så länge så alla goda råd är välkomna.... Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Augusti , 2006 Dom tendenserna har alla planande båtar, bara att acceptera. Dock så brukar det bli bättre om man ger faan i o styra emot hela tiden. Båten brukar gå tillbaka till sin kurs då fast den slingrar. Kan vara svårt att låta bli ratten men prova så får du se. Backa med drev är en vanesak och kräver lite övning, man styr alltså med propellern och det krävs gas för att det ska hända det man vill. Sedan får man anv både back o fram för att få båten dit man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abborren 0 Postad 27 Augusti , 2006 Hej! Nu vet jag ej om du har trimplan på båten men det hjälper att ha dom ner körda så mycket som möjligt då försvinner detta problem i stort set helt vid låga farter Mvh Ohlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 27 Augusti , 2006 Tack för alla bra svar och tipps !!! Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 Augusti , 2006 Jo i en tråd i höstas så skrev någon expert att alla planande skrov bär sig slingrigt åt i låga farter. Min Saltö 31 gör likadant trots dubbelprop. Och ja, om man drar ner båda trimplanen max så lugnar den sig. Fast det orkar jag oftast inte göra. Dock lyckades jag få den att gå rätt lugnt förra helgen genom att, som någon sa, inte vrida så mycket på ratten hela tiden utan vänta en bra stund för att se vart båten vill. Sedan styra emot bara lite, vänta en stund igen etc. Det gåt att lära sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser