Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
sumpan77

Service intervaller fyrtakt vs direktinsprutade 2 takt

Rekommendera Poster

Hej!

Vad är det för serviceintervaller på en fyrtakts motor och en direktinsprutad 2 taktare? Görs servicen vår eller höst eller både vår och höst. Hur görs vinterkonservering? Vad får man räkna med att det kostar i service arbete samt olja och annat som måste bytas eller justeras årligen? Hur är det med inkörning på en ny fyrtaktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Service bör göras på hösten så att man har ny olja i växelhus och för 4-takt ny motorolja. Man konjserverar den samtidigt med konserveringsolja i motorn (cylindrar, lager osv) det sista man gör när den körs innan vintersömnen. Man gör en del annat också i samband med höstservicen.

 

Vinterkonserveringen går till så att man sprutar in konserveringsolja i insuget samtidigt som motorn går så att det bildas en oljefilm inne i motorn (cyl, lager osv). Man kan spruta in några minuter och ev tills motorn storknar och dör av oljan.

Nya tändstift kan man sätta i till våren efter man kört ur motorn lite så konserveringsoljan försvunnit.

 

Inkörning på en 4-taktare står i användarhandboken, t ex de flesta Yamaha 4-taktare skall köras in under de första 10 tim och sen skall första service göras. T ex 1:a timmen kör man 2000 varv/min el ca 1/2 gas. 2:a timmen kör man 3000 varv/min el ca 3/4 gas och kör på fullgas 1 min var 10:e minut. Följande 8 timmaar så skall man undvika fullgas längre perioder än 5 min. Efter 10 timmar (efter service) kan man köra motorn hur man vill dvs normalt. En annan bra regel är att varje gång man kör motorn i vattnet så bör man dra på en stund så den blir varm och kommer uppp i arbetstemperatur. En utombordare är gjord för att varva så man bör inte bara åka omkring och puttra på låga varv jämt. Även varmköra den nån minut innan man åker från bryggan samt efter dagens körning låta den gå på tomgång några minuter så den kallnar succesivt. Såna små saker gör att motorn håller längre.

 

Hur tvåtakt med direktinsprutning skall köras in: t ex Mercury Optimax 75-90-115 körs in så här:

1. Låt motorn värmas upp i 30‑60 sekunder innan den första körtimmen.

a. Kör motorn på varierande gasinställningar, den mesta tiden mellan 3000 och 4500 r/min eller tre

fjärdedels gas.

b. Ändra motorvarv ungefär varannan minut och undvik kontinuerlig körning på tomgång i mer än tio

minuter. Korta perioder med full gas på upp till 10 sekunder är tillåtet.

c. Undvik att trimma ut utombordaren (uppåt) bortom vertikalt trimläge under körning.

2. Under de följande tre körtimmarna ska motorvarvet ändras var tionde minut.

 

Evinrude E-Tec behöver inte köras in såvitt jag vet, den har även en speciell konserveringsprocedur så det är enkelt att vinterkonservera den.

Den behöver heller inte servas första gången förrän efter 3 år.

Fast växelhusolja bör man nog byta varje höst ändå.

 

Vad det kostar i årlig service beror lite på storlek på motorn och om det är en vanlig 2-takt med förgasare el 4-takt resp 2-takt med direktinsprutning. Jag kan ge exempel på vad det kostat mig hittils i service på min Yamaha F115 4-takt:

 

10 tim servicen (första när motorn var ny) kostade ca 2200 kr inkl arbete och material.

Vanlig höstservice inkl konservering ca 1850 kr.

Årsservice, vinterkonservering, byte av impeller och vattenavskiljande filter ca 4400 kr (jag kör med impellerbyte var 3:e år).

Kamrem har jag inte bytt än men står på tur om två år, det vet jag ej vad det kostar om man låter verkstad göra det, men det är ganska enkelt att byta så det kan ej bli så dyrt.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så här står det i Mercury Optimax användarhandbok om konservering:

 

BRÄNSLESYSTEM

VIKTIGT! Bensin som innehåller alkohol (etanol eller metanol) kan orsaka att syra bildas under förvaring och kan skada systemet. Om den bensin som används innehåller alkohol, rekommenderar vi att du tappar ur så mycket som möjligt av den kvarvarande bensinen ur bränsletanken, bränsleledningen och motorns bränslesystem.

Den effektivaste metoden för förberedelse för förvaring är att tillsätta i bränsletanken den rekommenderade mängden av Mercury Precision bränslestabilisator och Mercury Precision Quickleen‑produkter enligt beskrivning på deras behållare innan båten används sista gången. Tillsättning av bränslestabilisator hindrar att det bildas fernissa och gel i bensinen. Mercurys Precision Quickleenprodukt hjälper till att rengöra och smörja bränsleinsprutarna.

1. Bärbar bränsletank. Häll erforderlig mängd bensinstabilisator (följ instruktionerna på behållaren) i bränsletanken. Tippa bränsletanken bakåt och framåt för att blanda stabilisatorn och Quickleen med bränslet.

2. Permanent monterad bränsletank. Häll den nödvändiga mängden bensinstabilisator och Quickleen (följ anvisningarna på behållarna) i ett separat kärl och blanda dem med ungefär1 liter (1 qt.) bensin. Häll denna blandning i bränsletanken.

3. Dra bort dräneringsslangen från den högra sidans anslutning. Håll den öppna änden av slangen över en behållare.

4. Lossa avtappningsskruven och dränera bränslefilterkammaren.

5. Dra åt avtappningsskruven och sätt tillbaka slangen.

6. Dra bort dräneringsslangen från den vänstra sidans anslutning. Håll den öppna änden av slangen över en behållare.

7. Lossa avtappningsskruven och töm flottörkammaren.

 

 

UPPSTÄLLNING

8. Dra åt avtappningsskruven och sätt tillbaka slangen.

9. Blanda ihop följande i ett kärl.

a. 8 cc (0.27 oz.) eller två teskedar Mercury Precision Quickleen smörjmedel.

b. 8 cc (0.27 oz.) eller två teskedar Mercury Precision bränslestabilisator.

10. Ta bort bränslefiltret. Se Underhåll ‑ Bränslesystem för lämplig procedur.

11. Häll blandningen i bränslefilteröppningen. Sätt tillbaka bränslefiltret.

12. Prima bränslesystemet. Se Körning ‑ Start av motorn.

13. Placera utombordaren i vatten eller anslut sköljadaptern för att cirkulera kylvatten. Starta motorn och kör

på tomgång i fem minuter så att det behandlade bränslet fyller bränslesystemet.

Sköljadapter fästs vid vattenintagen; ger en färskvattenanslutning när du spolar kylsystemet eller kör motorn.

 

Skydd av inre motorkomponenter

OBS! Kontrollera att bränslesystemet har förberetts för förvaring. Se Bränslesystem, tidigare i dokumentet.

VIKTIGT! Se Inspektion och utbyte av tändstift för rätt procedur för avlägsnande av tändstiftskablar.

1. Ta bort tändstiften och tillsätt ungefär 30 ml (1 oz.) motorolja i varje tändstiftshål.

2. Vrid svänghjulet manuellt flera gånger för att fördela oljan i cylindrarna.

3. Sätt tillbaka tändstiften.

 

Skydd av yttre utombordskomponenter

• Smörj alla utombordarens komponenter som anges i Underhåll ‑ Inspektions‑ och underhållsschema.

• Bättra på alla repor på målade ytor. Kontakta din återförsäljare för bättringsfärg.

• Spreja Quicksilver eller Mercury Precision Lubricants korrosionsskydd på yttre metallytor (utom korrosionskontrollanoderna).

Tubens ref.nr., Beskrivning, Används på, R/N

120 Korrosionsskydd, Yttre metallytor, 92-802878Q5 5

 

Växellåda

• Töm ur och fyll på växellådsolja (se Underhåll växellådssmörjning).

Tömning av spoltillbehörsslangen (om sådan finns)

• Om utombordaren förvaras i köldgrader måste slangen och spolningstillbehöret tömmas på vatten.

Se Underhåll sköljning av kylsystemet, modeller med spolningstillbehör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för ett snabbt och detaljerat svar! Det var mycket dyrare än vad jag kunnat förställa mig med servicen. E-tec verkar som ett bra alternativ till fyrtaktarna, men jag får kika runt i vinter innan jag bestämmer mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...