Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
daun

djupa frågor...

Rekommendera Poster

jag tycker vi bör diskutera vattnets betydelse för sjöfarten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
A och O för sjöfarten är väl just Vattnets betydelse för att kyla motorerna vid längre och tyngre transporter, land och rike runt.Utan sjövatten kylningen hade ett helt transport system varit dömt att dö.Och segelfartygena kan ju inte alltid få rätt vind. Jag menar Trollhättan får västlig vind och skickar alla sina motorer till Mariestad som givetvis skickar dessa till Skövde då detta är motorernas huvudstad för alla båtmedvetna Volvopenta ägare som sätter fredagsgroggen i halsen då de upptäcker att det står AERO på flamdämparen på sin nyinköpta 3,0 GL eller D3-D6 motor för c:a  300000skr och i och med det häver köpet och satsar på en Hyundai som inte ens är gjord att framföras på vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Väldigt viktigt i sammanhanget har just molekylens bindande av en väte och två syreatomer (h2o). I just denna kombination så bildar de en väl kompakt massa som i det första kan anses som obetydlig, men i det stora världsliga har en livsavgörande betydelse för mänskligheten. Utan just vatten så funnes det inget liv på denna planeten som vi kallar för Tellus eller jorden som för de flesta är en mera bekant benämning på den. Jordens yta täcks av 70% vatten och då är det bara det översta man ser 2.gif\.

Allt liv har uppstått från havet anser forskarna. vi härstammar alltså från amöborna? I nutid så kan man dock tro att en del människor har stannat kvar i utvecklingens första fas 8.gif\.

Dessbättre så kan man ju idag på komvux uppgradera sig till normal standard i vissa avseenden.

Djupa frågor? Marianergraven anses vara den djupaste av dom alla. 11034 meter under vattenytan.

För att återgå till havet och dess betydelse för människan så finns det uppgifter att vi här i Sverige använder ca 200 liter färskvatten om dygnet per person!

I många andra delar av världen så saknas den mest elementära ingrediensen för ett normalt liv, det dör t,ex 10000 barn i Etiopien varje dag av sjukdomar som kolera av brist på rent vatten!

I våra vatten så skitar vi ner det utan att bry oss nämnvärt mycket, det är en naturlig del av vår vardag.

Eldning av kol, olja och andra fossila bränslen medför utsläpp av svavelföreningar som har försurat mark och vatten i stora delar av Sverige. Nu minskar det sura nedfallet, men många tusen sjöan är fortfarande så försurade att de måste kalkas för att känsliga arter skall kunna bevaras där.

Att man i Sverige nu har delade meningar om kärnkraften är en segdragen långbänk som man har dravlat sedan Harrisburgolyckan 1979 på Three Mile island.

Kärnkraftsomröstningen som vi hade här hemma i Sverige 1980 var ju omdebatterad med just den olyckan i färskt minne, Även Tjernobylolyckan tände den svenska gnistan mot kärnkraftens vara eller icke vara, men allteftersom minnet sviker så faller riskerna i glömska oxå.

Ända tills nu då vi hade den kända olyckan i Forsmarks anläggning.

Nu är det ännu viktigare att Sverige tar tag i energiförsörjningen inför framtiden, för våra barns skull och även efterkommande generationer.

På västkusten finns det stora försök med just vågkraft på gång som ger en stabil försörjning i elkraften. Dock så behöver man troligen bygga ut vattenkraften i våra nordliga älvar oxå för att säkra sveriges energiförbrukning. Men där finns det idag ett utbyggnadsstopp. Så som Sverige nu resonerar att vi köper smutsig el från öst är förkastligt, då det slår tillbaka mot oss själv på sikt.

Att som Sverige investera i Polska kol och oljedrivna kraftverk är ingen bra lösning i det långa loppet.

Vi har ett av världens bästa vindkraftsverksparker runt om våra kuster och det har debatterats åtskilligt om huruvida det påverkar den svenska djurfaunan, men jag anser att nedsmutsningen av luft och vatten påverkar hundrafallt mer, och är dessutom tusenfallt mer svårreparerbart.

Nu är det snart val och varje svensk medborgare bör tänka igenom vår framtid mycket noga, vad är bäst för framtiden?  

Att man personligen tycker att tullar runt stadskärnan är idiotiskt må vara en sak, men efter det nu avslutade försöket i Stockholm så tror jag att de flesta som har påverkats av dessa numera tycker att trafiken har blivit lättare och att åka kommunalt kanske inte inverkar så stort på det personliga planet trots allt.

Jag som kör lastbil i yrkestrafik försöker att minimera utsläppen genom att vara lätt på gaspedalen så gott det går. Dessutom så kör vårt åkeri med GPS för att på så sätt köra kortaste vägen.

Jag tankar dock för ca, 6000:- var 4:e arbetsdag, det gör en snittförbrukning på lastbilen med 4 liter per mil. Och då har jag en totalvikt på ca, 60 tons tågvikt.

Att man försöker frakta mer gods på sjötrafiken är på både gott och ont.

Man flyttar runt transportproblemen till andra marknader bara. Det man sparar in på minskade transporter på vägarna spiller man ut i oljekatastrofer i haven istället. Järnvägstransporterna är kostnadsineffektiva så Green Cargo tvingas lägga ner en stor del av sin verksamhet. Våra vägar i landet är undermåliga för godsflödet, Det bästa vore för landet att man producerade mera varor lokalt, som förr i tiden. Gårdshandel med mjölken direkt från ladugården. Men mjölken får inte säljas direkt utan skall hanteras av Arlas distributionsnät. Men allt numera ska ju vara kostnadseffektivt för både producenter och framförallt för aktieägarna som vill ha så mycket avkastning som det bara går.

Vi lever i ett ekorrhjul som det är idag!

ha det så bra där ute och tänk på naturen så lever vi längre.

http://www.el.angstrom.uu.se/forskningsprojekt/Islandsberg.html

http://www.syoguiden.com/komvux/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marianergraven

http://www.gryaab.se/default.asp?lid=5&ulid=31&show=1

http://sv.wikipedia.org/wiki/Harrisburgolyckan

http://www.ssi.se/kaernkraft/Bonfortjrnobyl/Index.html

http://www.stockholmsforsoket.se/

Det här var allvarliga ord från en som ofta försöker skämta till det.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

En riktigt bra trådrubrik!21.gif\

En annan sak att ta upp här är orvens obetydelse för mänskligheten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kloka ord wille man måste nog börja tänka efter lite grann9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näru, över min döda kropp att jag skulle rösta på den gröna sörjan!!!!!!

Åter till ämnet, var tar den vita färgen vägen när snön smälter???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Den vita färgen äts upp av den gröna.2.gif\

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dricker man för mycke wirre innan man läser den här tråden ser man rött, o var ifrån kommer den färgen då....de e juh inte blod som flyter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

detta blev roligt... trodde itne jag skulle få en mindre uppsats på ämnet men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

annars blir det så här. om inte vattnet funnits

post-4103-1394234772,2394_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick underkänt för min uppsats om vattnets betydelse för sjöfarten, när jag gick på på sjöbefälsskolan.smiley-embarassed.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...