DaFr 0 Postad 26 Augusti , 2006 Hej, Jag har bestämt mig för att byta ut min Nimbus 22nova mot en ny Nimbus 230R. Men har problem när det gäller val av motor. Har funderat över värstingen 5,7 Gxi/Dp-s 320 men är osäker när det gäller bränsleekonomin. Skulle gärna vilja ha andras åsikter om själva båten och valet av motor. Samt några siffror angående bensinförbrukningen. Tack på förhand // David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Augusti , 2006 Hej, Nimbus 230 R har ju testats några gånger i svensk båtpress, Båtnytt och Vi Båtägare bland annat. Har du kollat i gamla nummer? Motor: 320 hk på den båten - måste gå som ett jehu då. Men med det fina skrovet går det nog som en dans ändå. Fast man får nog vara lite varlig med gasreglaget för på högre varv lär den sörpla bensin i mängder. Kan man få båten med en D serie diesel istället? Det är bara fördelar med en sån diesel utom priset och något högre vikt. Läs lite här om en jämförelse mellan en Volvo Penta bensinare och en motsvarande D serie diesel: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=110643 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 28 Augusti , 2006 Hej 230R med 5,7 drar c:a 1,25 l/nm i marchfart och 1,85 l/nm i maxfart. Helt ok för en båt som gör över 50 knop. Jag har själv tittat på 5,7 och tycker den helt klart verkar vara roligast och bra mycket tystare än dieseln. Dieseln drar förvisso midre men du kommer nog ändå inte under 1 liter /nm. 2309R är en riktigt bra båt. mer utrymme i ruffen och ett vassare skrov än 22 novan. Framförallt så är accelerationen och stabiliteten imponerande. Lycka till med båtköpet! //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 28 Augusti , 2006 Utan att någon vidare koll på just den båten, och med risk för att bli tjatig, är det inte så att vid en given fart så drar väl inte den större motorn nödvändigtvis mer bränsle? /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 28 Augusti , 2006 Hej Marginellt mer kanske jämfört med 270 hk //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser