Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Gäst Wille

Wow vilken drömbåt!

Rekommendera Poster

Ja inget större fel på den båten :), kikade på en Regina af Vindö 49 (tror jag) i somras, också riktigt läcker..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Gick förbi Reginabåtarna. Men lite för mycket motorseglare i utseendet för min smak. Jag gillar mer renodlade seglare, men smaken är ju som sagt olika.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det kan jag hålla med om, inte det där riktiga segelstuket på dom..

Men inredningen i dom är inte fy skam :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

*S* Håller med dig Men nu får man ju kolla i plånboken För går man i till en försäljare så lär ju den rymma *L*

smiley-money-mouth.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uj uj, den var djävulskt snygg!

Bra beröm från en som aldrig seglat va smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

I väntan på att man får råd med den båten så fick jag öppna upp plånboken för jag beställde nya segel till den jag har.14.gif\
Stor i dacron och en självslående fock i laminatduk för ca 20.000:- är nog ganska lagom att fördriva tiden med tills plånboken blir något tjockare.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä.... det är en seglare.... att torka lakan på sjön är inget för mig...

post-21784-1394234772,3357_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var inte inne i den på Orust, men en annan drömbåt var verkligen swedestar370!En sådan får det bli nån gång......Ska bara skrapa ihop 1,8miljoner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Första millen är värst att få ihop sägs det, sedan går det visst lättare. /wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att båten är läcker, men...

-Undrar varför endast en 19 Hk VP motor med 60 Amp generator ingår. Båten är ändå 12 meter, med ett depl på 6 ton. Borde väl åtminstonde ha en motor på 30 Hk?

-Sedan fattar jag inte varför storskotsskena saknas, skotpunkten är fast fixerad i sittbrunnsdurken. Är det måhända en prototyplösning?

-Hur är det tänkt att ankare skall hanteras? I aktern öppnas locken på aktertoften bakåt, och är därmed i vägen för löpande ankarlina & kätting. Något ankarspel är inte monterat på båten på bilderna. Stäven är för smal för att hålla ett ankare, av bilderna att dömma!

Vill inte vara petig, men en sådan läcker båt måste tåla en mer kritisk granskning av detaljerna!

/RR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte också klaga på för liten motor, men det var ju redan gjort...

Man får väl säkert beställa en större motor mot vederlag kan tänka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, hellre en Regina af Vindö 43:a. Helt okay. Man kan ju även styra den inifrån. Cool! Seglar tydligen fint! Tänkte nog åka upp och prov segla den till nästa säsong. Otroooligt vacker båt! Inte alls som en motorseglare. Påminner mer om Oyster.

post-15276-1394234809,8375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte alltid negativt med fast skotpunkt i mitten. Min erfarenhet ifrån kappsegling är att det brukar vara snabbast med placeringen där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, att ha bommen i mitten är ofta snabbast men då krävs det en skotskena så att man kan dra upp skotpunkten tillräckligt i lovart för att bommen skall komma i mitten. Sen i hårdare vindar när man har övertryck så är det inte dumt med en vagn heller, annars blir man tvungen att kicka extremt mycket för att kunna arbeta med storskotet ordentligt.

Klart läcker båt det där annars, men jag hade tagit en begagnad Swan 45:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det här med den saknade storskotskenan så får jag nog hålla med. Man ser rätt tydligt på bilderna att bommen måste mer in i centrum, det ser inte ut att finnas mer att skota på heller utan att stänga totalt...

Jag har samma problem med min båt, ny fock med rikigt bra vinklar och en sliten stor som inte går att vagna ger ett väldigt konstigt segelplan kan jag säga..

Vad som däremot måste påverka Luffen väldigt negativt kommer nog i lite öppnare kryssbogar. Att kicka ner bommen blir en enorm belastning och ett i mina ögon konstigt moment i båten.

Nej, in med en skena, mer trim och finn frid (eller en sjujekla seglare).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...