Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
rillez

KRÄFT KALAS GULLHOLMEN

Rekommendera Poster

Gäst

Jag tycker att det ser ut som att du, orven, saknar de mest grundläggande kunskaperna inom navigeringen, har du ens förarintyg?

Det kanske inte är så konstigt att just du råkar ut för en massa konstigheter varje gång du är ute på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok om du nu går den sk. E6an norrut så undrar jag var i 5.gif\ dom byter pinnarna någonstanns 13.gif\.

Obs. Söder mot norr och inga avstickar till hamnar, eller andra leder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Farleden börjar på Västkusten och går förbi och rundar södra sverige, för att sedan fortsätta så långt norrut man kan komma.

Edit: LOL.....Vafaan...sitter i bilen på väg hem från jobbet och kommer att tänka på.....Va i h...vete var det jag skrev egenligen.

Farleden börjarvästkusten och ingen annastans....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men då har jag rätt för det är farleden som nämns.

Om jag har haft fel, så borde jag stått på grund var och varannan dag.

Bugar och tackarsmiley-smile.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sagt av en annan smögare än Stefan på våren 1970; vet du inte på vilken sida om en prick du skall gå - gå tätt intill den, det är djupt på bägge sidorna. OBS gäller naturligtvis endast för flytande prickar.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry orven....men jag var tvungen att korrigera min post och mig själv lite.....hehe.

Men däremot så är jag osäker på var exakt på västkusten den startar, men generellt för mig på ostkusten har det ingen betydelse.

För skulle farleden utgå från låt säga Göteborg, så kommer farledens riktning både vara norrut från Göteborg, likväl som söderut från Göteborg.

Har inga sjökort över västkusten så jag kan inte själv kontrollera hur det ligger till egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Hallå gubbar

Vilken trevlig fest ni hade Synd att jag inte kunde komma Satt själv i mörkaste småland å åt insjökräftor som vi själva hade fångar dagen innan ( nästan lika gott som havskräftor) Underbart att se alla glada ansikten även om det är ett öga som har trillat ner *S*

post-17611-1394234773,8766_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte fasen har du fångat det där möset 2.gif\.

Det är en fuskbild som du har lånat någonstanns smiley-innocent.gif\.

Ni satt nog hela natten i Småland utan kräftor och önskade er till Gullholmen där det var dukat må du tro smiley-laughing.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja vi ska inte vara, eller göra något långrandigt utav det hela och visst så är det kul att retas lite.

Behövs inga sjökort på västkusten för det finns bara två prickar här.

En röd och en grön.

2.gif\ Kul va.

Nä det är så som jag säger, för och varför står båten på grud om den gick på rätt sida av pricken ? Och jag går norrut och klarar flera tusen grund på min färd.

Några tusen är kanske att ta i men några är det i alla fallsmiley-smile.gif\.

Hela hmmm låt oss säga att från Hjärtörännan där jag befinner mig med kamera och hela faderullan och hela vägen norrut så ska jag ha grön pinne på B- sida.

Inget svar till dig, men till tidigare kommentatorersmiley-wink.gif\.

Hur i h___te skulle det se ut om dom bytte den röda pricken mot en grön i södra hamninloppet på Mollösund, eller i utloppet på motsvarande sida eller den röda som jag måste passera efter den grundstötande båten.

Skarp vänster efter den gröna på bilden och sedan en högergir runt den röda, som är så skarp, att man nästan ser sin egen akter.

Hade jag som sagt haft sångröst så hade jag stämt in med jag bara undrar

Tror att jag ska ut på balkongen och pröva, men det medför visserligen en stor risk att jag blir hemlös.

Tanten vägrar förmodligen att släppa in mig, eller så hyvar hyresvärden ut mig.

Undrar vilket som är värst 13.gif\ eller bäst 9.gif\.

Spelar roll 1.gif\ kan bo i båten för det har andra gjort före mig och blivit benådade 2.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag menade var att du skrev inte på vilken sida av Sverige du var.

Nu var jag ganska säker på att du håller till på västkusten men det kanske inte var självklart för alla.

För hade du varit på ostkusten (det jag menade med rätt sida, så hade han ju gått på rätt sida av pricken) och du på fel.

MAn lär alltid vara med i kortet.

Mardrömmen är när en farled utifrån havet på väg in mot en hamn går in i en Söder--> Norr farled (på ostkusten). Luriga byten där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Jo det kan farfar fethaja att det egna fångade kräftor.8.gif\

Mitt i natten med fiklampa och spann så smög vi som tjuvar i en bäck. Fast det hade varit trevligt att vara med er... Men det glömde jag efter den första supen *S*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasen, där ser man att vi inte står högt i kurs.

Bortglömda efter en enda sup.

Måste ha varit en stor och stark sate 2.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lpp2, vill du låna min rättstavningsbok, jag har snart läst ut den.

Förlåt, men jag kunde inte låta bli.. smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Ja du det blev väl lite 10.gif\ på loftet i slutet av kvällen *S* Så man gick väl som man hade varit ute på sjön i 14 dagar *S*

Men trots allt farfar Orven så var ni i mina tankar... Tankad som man var smiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Käkar sån där Waran ännu och ska nog göra det ett tag till.

Vågar, eller får inte hinka för då blir blodet nog så tunt så att det sprutar ur porerna.

Tror dig att du tänkte på oss för vi var vid havet 14.gif\ men det var attan va mygg det var en stund på holmen.

Bet rätt igenom strumpor och allt.

Man skulle nog ha doppat sig i en tunna fotogen innan men med den odören, så hade jag nog varit tämligen ensam på bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Som tur var så hade vi inga myggor... Fast det kan bero på att det var någon som skulle nödvändigtvis öpnna en burk surströmming mitt i natten, när han hade hämtat mod efter några groggar. Å jag kan väl säga att jag förstår dom myggor som drog. FY F*N vad det stank!   13.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måtte ha varit en massa flugor 13.gif\ dom dras ju till sketlukt.

1 gång s-strömming alldrig mer 3.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Håller FULLSTÄNDIGT med dig!

Går hellre å rotar i en soppåse än doppar näsan i en surströmmingsburk

21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var 11 år, så var jag på besök i Jämtland och fick mig tilldelat ett av rummen jämte köket.

Dom skulle ha Surströmmingsfest och då jag inte visste vad S-strömming var, så stod jag där helt troskyldigt smiley-tongue-out.gif\ och tittade när dom öppnade burkarna.

Trodde jag skulle dö för fytt i f_n vilken odör smiley-sealed.gif\.

Jag drog rakt på ytterdörren som ett jehu, men den spärrades av rent j___skap.

Stack in i mitt rum och drog igen dörren.

Där inne och grön i nyllet, hörde jag dom skrattade och sa lägg en bit på tunnbrödet så går jag in med det.

Dörren gick inte att låsa, så det blev fönstret.

Var hos grannen tills alla hade åkt och det var nog vid 12 tiden på natten som jag försiktigt närmade mig huset igen.

Ve och fasa på fönsterkarmen låg eländet på en tunnbrödsskiva och hångrinade åt mig.

Tog en lång pinne och fick iväg skapelsen och när jag hade klättrat in, så barrikaderade jag dörren med så mycket möbler jag fick tag i.

Man lär sig mycket i barnaåren 2.gif\ som man har nytta av i vuxen ålder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

*asg*

Stackars lilla Orven   13.gif\  Med den upplevelsen så förstår jag att du inte är någon större fan av surströmming

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vet, så finns det saker som man inte gillar.

Det här med paprika ska vi inte tala om och framförallt inte här för den upplevelsen går inte att beskriva i ord.

Det som jag ratar här i livet är följande, bara så att du vet och om ifall du skulle vara på bjudhumör.

1)Griniga och aviga fruntimmer3.gif\.

2)Surströmmingsmiley-sealed.gif\.

3)Paprika av alla de slag3.gif\.

4)Oliver3.gif\.

5)Dåligt diskat.

Dåligt diskat kom med för en gång i tiden så gick huvudbladet av på Chryslern (1955a) när jag körde ut från besiktningen (jag stannade inte 1.gif\ av förståeliga skäl).

Vi skulle ut på kvällen och ett nytt blad måste anskaffas.

På ett torp i närheten stod det en del USA bilar.

En Plymouth hade ett blad som passade (nästan. fick smidas om)(kallsmidas).

Väl där i snöyran och kallt som attan så kom vi på att den hylsa som vi behövde saknades.

Kompisen drog för att hämta och jag blev kvar och huttrandes och småpillandes.

Efter en stund så kommer tanten ut och frågar om jag ville ha kaffe.

Ögonen måste ha tindrat på mig när jag sa ja tack.

Kommer in i stugan och där står hurran på vedspisen.

Slår mig ner på kökssoffan och väntar.

Plötsligt så tar kärringen (som hon fick heta efter detta) en flik av sitt förkläde och torkar ur en kopp från en skiten disk.

Vid närmare studie av förklädet så väcktes jag åter till dena grymma värd.

Förklädet och koppen som fiskades upp ur någon sörja fick mig att må 3.gif\.

((((ADMIN varför finns det inga gröna gubbar))))

Jag blev alldeles (vet f_n vad jag blev) .... satt bara och stirrade ut genom fönstret och tänkte Gösta va i he__e är du.

Detta malde hela tiden i huvudet under det som jag satt där och titta på koppen som var full av rester (av något).

Samtidigt önskade jag att det blev storm så att spisen slocknade av något vakuum eller liknande och alla önskningar jag kunde komma på rabblades i strid ström.

När hurran nästan var klar, så dröp jag av någon typ av svett som jag aldrig tidigare upplevt.

Plötsligt så ser jag kompisens vita Amazon komma över åkern i snöyran.

Jag var livrädd att det skulle vara en synvilla.

För en gångs skull så hade jag lyckan med mig och det riktigt jublade i bröstet när jag reste mig.

Slängde mig ut genom dörren med orden vi måste sätta igångbrådis och allt det där.

Kaffet då undrade tanten (kärr....).

Tar vi hemma sedan sa jag mitt i språnget mot friheten.

Kompisen undrade vad det var med mig eftersom jag kom med en sådan fart ur huset.

Jag berättade om händelsen och hans kommentar blev synd att jag inte visste det för då kunde jag lagt ner mer tid på att hitta hylsan

Han såg ut som så här 26.gif\

Och jag 5.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Orven, mer berättelser om du har....sån här läsning är bara så kul...

inte visste jag att du var en sån fena på att skriva....ös på med mer

ur verkliga livet...

Tack o ha det gott

Peo

P.S...Tack för senast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska som sagt snika mig på lite käk.

Tack för sist.

Förexten vad är det du ber om, när du blickar upp mot himmelen ?. (på kortet)13.gif\.

Skulle va kul att veta 2.gif\.

Är på i kväll....ha det.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Lät som någon vill bli bjuden på en rejäl båtmiddag med en go whiskey till ;-) Som tur är så är tanten inte någon seglinsfantast. Har fått med henne på 3 turer denna sommaren, där den längsta var 4 dagar. Hon råkade ut för ett tramatisk seglingstur för 10 årsen å det sitter kvar än i dag. SOm tur är så var det inte med mig. I korthet kan jag säga att dom åkte ut med segelbåten å det var kanonväder på 30 min så blev det en tvärvändning å det var rikigt dåligt väder Så dom hamnade i sjönöd och sjöräddningen var där med båt och en helikopter fick ta upp dom. Efter det så är hon inte så himla förtjust i att segla

Men Orven Oliver som är så himla gott. Du vet sitter med grabbarna, grus tar en öl å eb virre till. Lite tilltugg Jordnötter, ölkorv, oliver, fetaost mm Kanon! Sen det här med paprika å vad är det för fel med det nu? Kanongod krydda i grytor mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heehhhee.....bra väder o goa kräftor med nubbe.....

O allt gick i uppfyllelse....smiley-sealed.gif\

Inte lätt när man inte vet att kameran fanns där....

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det.

Inget ont utan att det har något gott med sig 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

000200A1.gif\ hej ville bara tacka alla riktiga vänner från gullholms skivan.tack för en oförglömlig afton. hoppas jag e välkommen även på nästa kul grej. 000200CD.gif\ 

post-13808-1394234781,9677_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyckte ni sa att räkan aldrig kom, på bilden tycker jag det se rut som att han tog me sej hela släkten också..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare Riwallen.

Faktiskt inte, vi hade en fin kväll och det var rätt kul med att jag inte skrämde ihjäl någon med mitt mummlande i allsången 2.gif\.

Det var svettigt värre en stund när dom som sagt försökte få mig att ställa upp som körledare.

Kanske hade varit mer livat med en lampa till för man såg inte så mycket längre bort på borden, men man hörde att dom levde14.gif\.

Nästa räkafton & kräftskiva så ska jag ta med mig lite mer lampor utöver den stackare jag hade i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...