Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
flipperjens

sjöväder

Rekommendera Poster

Hej! några intressanta iaktagelser från sjöväderrapporterna (SMHI) i sommar, via uppringt nummer minst 15 kr/samtal.

Prognos: Söderarm sydost 2 m/s och snöfall. Ordet snöfall upprepades vid flera olika tillfällen i sommar. Jag såg ingen snö?

PROGNOS: Vinddata som gällde i verkligheten Söderarm nord 6 m/s (12.00) Prognos: Fm och em Ost ca. 3-5 m/s 

Vid flera tillfällen i somras angavs först de aktuella vindriktningarna från exempelvis söderarm(ibland med snöfall) men sedan när prognosen kom så kunde vindriktingarna i denna vara minst 90 grader åt ett annat håll.

Okej, sjöbris kan ju stäölla till det men va ....

Som tur var så var kvällarna överlag lugnasmiley-laughing.gif\ tur var väl det. Nog är de rätt dåliga på SMHI?

Däremot så träffar oftast radio stockholm rätt i sin sjövädersrapport. Detta är en erfarenhet som inte bara gäller denna sommar utan många år tillbaka.

Vad säger ni? Håller ni med?

/ Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut Capten Morgan de måste vara dom. Föresten så är denna AVI en av de bäst jag sett smiley-laughing.gif\  men jag har aldrig been sinking about att det är de som tar fram vädret.

Är det Per Erik snaggad?

/ Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! är faktikst förvånad över att inte fler har några kommentarer? Är det bara jag som upplever en vissa tvivel till SMHI? Kanske struntar ni i sjövädret o lägger till där det verkar lugnt?

Inte vet jag? Kanske är det bara jag som upplever att dom allt för ofta har fel?

Skulle vara kul om fler svarar på denna trådsmiley-wink.gif\

/ Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller tillförlitligheten eller snarare tilltron till olika vädersiare så samtalade jag med en hamnkapten och fiskare på Bornholm nu i sommar.

Jag nämnde för honom att vi i södra Sverige (Blekinge Skåne) oftast brukar lita mer på DMI än på SMHI. Han berättade då för mig att för de bornholmska yrkesfiskarna så var situation den omvända. De går aldrig ut för att t ex fiska lax, utan att först ha hört på väderprognosen från SMHI. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag seglade i en vecka i sträck i augusti och kollade med SMHI två gånger om dagen, minst, och ta mig fan de hade inte rätt en enda gång. De lovade hårda vindar varje dag men det blåste inte mer än 2-3 m/s förutom sista dagen. Det enda som stämde sista dagen var vindriktningen. För mig är SMHI är mest en rolig grej som finns för att man ska ha en anledning att få pilla med mobilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...