Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Ringhede

Byta drevolja eller ej

Rekommendera Poster

Fundersam har man ska göra

 

Ska man alltid byta drevoljan varje år eller ska man som en del gör bara släppa ut någon deciliter och kolla så att det inte är vatten i oljan och bara byta var 3:e år t.ex?

 

Drev som jag tänker på är Marcruiser Alpha One (gen2)

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! rätt eller fel men jag brukar byta vartannat år och kör med metoden att släppa ut lite olja för att kolla efter ev. vatten i denna.Den är nästan klar efter två säsonger vilket borde betyda att oljebyte vartannat år är ok, kanske tom var tredje?

 

/ Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag anser att man kan inte byta olja för ofta. Det kostar några kronor men betalar i längden.

 

Ha en bra fortsatt höst

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej visst! man kan byta massor av gånger per säsong! Vad jag försöker säga, är som jag skrev att min olja är hur fräsch som helst efter två säsonger. Varför då byta ??

Lite underlig kommentar du kommer med13.gif\ Vad säger den till frågeställaren?

 

Här ska vi försöka utifrån egna erfarenheter ge tips, råd mm till varandra. Är det ditt tips att man aldrig kan byta olja för ofta? Tack i så fall, det var verkligen uttömande!

/ Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite lurigt är det.

 

Antag att det inte kommer in något vatten i drevet.

Då borde det motsvara en växellåda på en bil.

De bruka man normalt inte byta olja på under åtminstone 20000 mil.

 

Nu är ju inte det frukansvärt dyrt men 2 liter olja blir ändå drygt 350kr plus jobbet.

 

Inget att jämföra med ett rasat drev men varför skulle dreven vara sämre än en bils växellåda?

 

Lämnar man in båten så brukar de oftast byta olja, men är det för att det kostar stålar (vinst) eller för att det behövs?

 

 

Om man ska byta drevolja varför byter man då inte olja till servo och powertrim?

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej i mitt drev går det drygt 3 l olja ingen ekonomisk förlust med tanke på hur mycket diesel mm. som man ska lägga ut för per säsong. Det handlar inte om pengar för mig utan om prioriteingar i arbetetsinsats. Visst kan man fundera över rekomendationerna oavsett ola! Hydralik, motor och drev?

 

 

/ jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Sitter och tittar i handboken för utombordare, och läser utantill. Oljebyte skall ske efter var 50:e drift timme och under alla förhållande efter säsongens slut. Men det är ju delade uppfatningar. Tror att om man har ny motor är det nog bäst att byta efter tillverkarens rekomendationer så länge garantin gäller, annars kan det bli problem vid eventuellt haveri. Efter garantins utgång kan man byta som man vill. Har ingen större erfarenhet av oljebyten, men min uppfattning är att byta all olja en gång om året. Det är vad jag gör. En mindre kostnad mot vad det kostar vid haveri. Det var någon som sa till mig en gång ta ett tips för vad det är. Ett tips, ingen garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min gamla rova står i ett båthus under vintern och där finns ingen värme annat än vad moder jord bistår med. Vad händer om jag struntar i att byta oljan i växelhuset och det (senare) visar sig att det har läkt in vatten?? Antar att de evntuella frysskador som uppstår vida överstiger kostnaderna för den lilla skvätt olja det handlar om ( packningar, olja, mm).

Alltså, visst är det lätt att vara dumsnål men är det värt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 Jag tror att man skall byta efter varje säsong, efter som man skall vara säker på att inte få vatten i växelhuset, då man byter oljan fyller man hela huset med olja, så man sliper frys skador. Grannen har sin motor på båten året om utomhus, Det enda han gör är att täcka båten med plast och byter olja, Den motorn har han köpt ny 87, Tror det värsta han råkat ut för är torr sprickor på bränsle slangen. Så innom hus eller utom hus spelar nog ingen störe roll sålänge man sköter motorn, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i oljan. Lite funderingar och teorier.

 

Om vi utgår från att drevet läcker in vatten någonstans.

Då borde oljan hamna över vattnet alternativt oljan vara uppblandad med vatten. (vatten löser sig inte i olja men som små vattendroppar blir den missfärgad)

 

Om man då lossar pluggen som sitter längst ned så måste vattnet komma ut först alternativt missfärgad olja.

 

 

Någon som har erfarenheter?

 

Om man lämnar den på service så slipper de ansvar om drevet rasar om de fått byta olja, de kan hävda att de gjort sitt åtagande. Om de däremot bara kollar oljan och vatten senare kommer in så kan det bli lurigare.

 

Sedan kan man alltid fundera om det verkligen byts olja på service, men det är en annan debatt.

 

Ytterligare, om det händer andra saker i ett drev som inte kan jämföras med en bils växellåda så kan det vara arguemnt för att byta offtare.

 

Jämför med en bil som får utstå betydligt mer temperaturvariationer t.ex. startas upp i -30 körs ett par mil sedan in i varmgarage ( 18) och sedan nästa dag ut i kylan tillsammans med egen värmeutveckling. På sommaren står bilen i värme och ytterligare värme utvecklas. Båtens drev är i vattnet och på sommaren 15 till 25 grader före start därefter värmeutveckling från drevet, men kyls via vattens som det hela tiden är i.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt så. Vattnet lägger sig längst ner i drevet, så om du öppnar pluggen så rinner ev. vatten ut först. Tänk på att låta drevet stå ett tag (en dag eller tre kanske) för att vattendropparna sakta ska hinna sjunka ner genom oljan. Om du öppnar pluggen direkt efter körning så är det eventuella vattnet uppblandat i oljan och du kommer inte lika tydligt att se om det finns vatten eller inte i drevet.

 

Angående bytesintervall: I instruktionsboken till mitt drev rekommenderas byte var 100:e timma eller åtminstone varje år.

Man kan resonera på många sätt kring detta, inte lätt av veta vad som är RÄTT...

 

Angående verkstäder: Det förekommer att verkstäder gör jobb som är enkla och snabba men lätta att ta betalt för, oavsett om de behövs eller ej. T.ex. byta tändstift eller bromsbelägg på bilen. Det är lätt att säga till ägaren att det behövdes, eftersom ägaren förmodligen har dålig koll och känner tillit till den kunniga verkstaden. (OBS. Därmed inte sagt att alla verkstäder är oseriösa, jag sa bara att det förekommer (rädd för påhopp smiley-embarassed.gif\))

 

Själv använder jag transmissionsolja från Biltema som kostar 60 spänn för 2 liter, säker många som tycker att jag är dum i huvudet, men det är mitt drev och mitt val! smiley-cool.gif\ (tillägg: mitt drev är säkert 30 år äldre än ditt)

 

 

/Marcus.

 

PS. När det gäller serviceintervall och val av olja m.m. blir man aldrig riktigt klok av att fråga en massa andra. Folk har så olika uppfattningar och idéer. Till slut får man ta ett beslut om sin egen uppfattning och köra efter den. Alltid retar det väl någon! smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...