Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
tamg

Bränsleförbrukning utombordsmotorer.

Rekommendera Poster

Kikade på förbrukningen efter senaste båtturen. Frågeställningen är väl det enda tråkiga som finns med båtintresset - Bränsleförbrukning!.  Körde 5 distanminuter och motorn ville ha väldigt mycket soppa för resan. Räknade hastigt och kommmer fram till 13-14 liter / distan. Låter löjligt mycket. Har en Suzuki DT65 2-takt båt HT 5,1 m lång. Båten fullastad och kunde pga av vädret inte plana fullt ut pga högre vågor än vad som var komfortabelt. Finns någon som vill delge sina erfarenheter av bränsleförbrukning och motorer i storleksklassen 50-75hk. 

Funderade på hur det skulle sett ut om jag istället haft en mordernare snurra 2-t med insprutning eller 4-t? Läste i något inlägg att bränsleförbrukningen ligger ca. 30% lägremed en 4-t (inte mer?) kan detta stämma? 

Skulle små trimplan kunna hjälpa mig att plana upp vid lägre hastighet och därmed sänka förbrukningen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du blybåt, eller har du bara räknat fel?

Du kanske menar deciliter?

Min drar c:a 0,75 liter/distans i planing med 50 hp tvåtakt,

och jag sjäv i båten.

Samma båt drar c:a 0,5 liter/distans med 50 hp fyrtakt.

Fullastad och inte planingsfart, ja då blir det en bit över litern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ojj! låter som en felberäkning.. Säker att det inte är 1,3-1,4L/distans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

14 liter distansen oj oj oj , 20 knop i en timme då behöver du en tank som rymmer 280 liter.... ju

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Låter väldigt mycket. Jag har en ryds 57 ht med en suzuki 65 hk. 2 vuxna och lite verktyg var ute och körde i dag i ca: 20 minuter. Vi låg och toppade båten 25-26 knop korta stunder och sänkte i bland ner till 16-17 knop, har min planings tröskel där någonstans att vi låg stilla ibland då vi testade motorn efter reperation. Tog mellan 5-7 liter, är lite osäker på hur mycke soppa jag hade innan jag körde ut, men nu har jag tankat fullt och ska ut på lång tur i morgon om vädret till låter med familjen. Så då ska jag kolla hur mycket soppa jag får i när jag kommer hem. Hör av mig i morgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

lite koll på siffrorna skulle nog hjälpa, annars bör du nog ta bort den rekomnendationen du lagt in på din sjöbod för företaget som sköt översynen av din motor.  en undran bland dina siffror hur länge var du ute och åkte på detta viset, hur långa är dina distanser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade tidigare en uttern 560 ht med Suzuki 65 -91  2 takt

den tog ca 1.1-1.2 l distansen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HONDA 40 4tkt - HR455S 
Kör med GPS:en påslagen vid varje tur. Mitt snitt på en säsong ligger på typ knappt 0.5 l/distans blandad körning

Tror att du räknat fel ... verkar inte rimligt!

Ang trimplan kan jag rekommendera dig att testa trimfenor från Claes Olsson för 300kr. Efter det att jag monterat dessa kan jag köra i exakt vilken hastighet som helst! Båten stegrar sig ALDRIG ... den lyfter bara sig ur vattnet ! Grymt bra när förhållandena är som du beskriver det ... fullastad båt och hög motsjö ... bara att hålla den fart som man tycker är komfortabel utan tanke på planingströskel smiley-smile.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får hålla med Tomas_E i detta, Tanten som har lite hum om distans och sådant räknade ut att vår båt låg också på 1,1-1,2 l distansen vid 20-22 knop, och det är ju med en 5,7 meters båt med samma motor som du har, men jag ska kolla nogranare i dag. En liten fråga bara, en distansminut, är det samma som en sjö mil ?.

Mvh Vätten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

enl nätet

En distansminut, nautisk mil, sjömil (eller distans som förkortningsslang) är definierad som 1852 meter lång.
En tiondels distansminut, 185 meter, kallas en kabellängd; längden är tillräckligt nära de 100 famnar det en gång var för att inte ställa till problem.

Distansminutens längd är en bågminut av en ekvatorsgrad. I praktisk navigering spelar det ingen roll att jordklotet är tillplattat vid polerna, och att storcirklarna alltså varierar i längd, så man använder en minut på latitudskalan ute till vänster eller höger på sjökortet som sjömilsskala. Eftersom parallellcirklarna? blir mindre närmare polen (de är ju inte storcirklar) gör minuterna på bredden på sjökortet ingen nytta som längdenhet.

10 miljoner meter är avståndet mellan ekvator och pol med den (föråldrade) definitionen på metern och 5 400 bågminuter är antalet bågminuter mellan ekvator och pol, alltså 90 båggrader. En distansminut blir alltså:

10 000 000 meter ---------------- = 1 852 meter 5 400 bågminuter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kikade på förbrukningen efter senaste båtturen. Frågeställningen är väl det enda tråkiga som finns med båtintresset - Bränsleförbrukning!.  Körde 5 distanminuter och motorn ville ha väldigt mycket soppa för resan.

Det var väl inte så att du körde till en punkt som låg 5 distans bort dvs knapt en väg mil vände där och åkte hem upptäckte att det gått åt 13-14 l i såfall är det normal förbrukning i höga vågor mm.  Men du borde nog ta en kvällskurs i lite matte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Hemma från första riktiga turen med båten Det stämmer rätt bra med 1-1,2 l distansen.

mvh Vätten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla båtentusiaster. Har sett över mina beräkningar efter Era mycket intressanta inlägg i frågan bränsleförbrukning. Tackar för de signaler jag fått beträffande dito. Ser att mordernare motorer kan i gynsamma förhållanden ligga ner imot 0,5 l/d.m. och upp imot 1,2 l/d.m. i storleksklassen. 

Efter genomgång av parametrarna har jag lurat mig själv ordentligt i fråga om längdmätning i ett för mig okänt datasystem.

Naturligtvis är 1 distansminut = 1852m. (Har förarbevis och skärgårdskepparen bakom mig trot eller ej)

Efter ny ländmätning var distansen 25,5 distans. Min förbrukning landar på 1,5 l/d.m. Ser att det är högt utifrån era erfarenheter. Men inte orimlig i förhållande till de rådande omständigheterna.

TACK och kanske vågar jag återkomma vid annat tillfälle??!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...