Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Nyborjare

Hur viker man ett stort sjökort ?

Rekommendera Poster

Fått en stor mycket bra sjökarta i en papprulle och den skall jag nu försöka vika efter alla konstens kartvikar regler, jag vet ju ungefär hur man viker en cad-ritning plus att att man där har hjälp av små markeringar i kanten, men hur gör jag med denna så den blir lätt att veckla upp/ ner samt att ta fram den sidan man för stunden vill sepå ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hitta det !!

Större kartor kan man vika 2xN, eller 4xN, då får du upp valfri del med en respektive två uppvikningar. Vik först kartan parallellt med långsidan på mitten (kartbilden ut). Vik sedan på andra ledden i lämpligt antal delar (N). Dessa vikningar ska vara i sicksack, varannan åt ena hållet och nästa åt andra hållet (likt ett Z). Är kartan fortfarande för stor, kan man vika en gång till längs första ledden (4xN). Med denna vikning blir det ganska lätt att bläddra i kartan.

(Har kartan proportionerna 2:3 så kan t.ex. 2x4-6 eller 4x8-12 vara lämpliga vikningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Elände med dessa gigantiska sjökort om man som jag håller till i en styrpulpetare!

Därför ...
så kopier jag mitt i en färgkopiator till A4 sidor, som jag har i en plastmapp!
1.
Jag kan nu kladda så mycket jag vill på sjökortet ... bara att ta en ny kopia inför varje säsong.
2.
Formatet är perfekt för en styrpulpetare ... går att klämma fast mellan vindrutan och GPS:en!
3.
Kopiera smart så att du får med longitud/latitud -skalorna på nyckelkorten 
4.
Tag med orginalkorten ... du kan behöva en större översikt och ... kopiorna kan ju blåsa överbord  3.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fiffigt tips:

Vik kortet, veckla sedan ut det och tejpa maskeringstejp på baksidan längs alla veck. Det öker livslängden på kortet som har en tendens att med tiden vilja gå av i vecken.

Detta gjorde vi alltid i Marinen när vi hämtade ut nya sjökort. Vi navigerade alltid efter papperskort som förvarades ihopvikta, så det blev en hel del ut- och ihopvecklande av stora sjökort.

Varning:

Gör en ordentlig besiktning av eventuella sjöhinder i sjökortets veck medan sjökortet är nytt och nyvikt. Med tiden kommer vecket att må sämre och sämre och det blir till slut OMÖJLIGT att se en liten sten . som ligger precis i vecket. Hittar du något (en sten, bränning, prick, liten 3-meterskurva etc.) som ligger farligt nära att med tiden bli uppätet av veckets fnasiga papper: Gör en markering med bläckpenna i närheten för att uppmärksamma vid framtida genomfart.

T.ex. Grön prick ---pil---, Bränning c:a 50 meter från ön ---pil---.

Visst, det kanske känns tråkigt att kladda med bläck på ett nytt fint kort för 170 kronor, men bättre det än att smälla på en grynna p.g.a. att man chansade sig över ett veck.

/Marcus. (navigationsexpert)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...