Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Gäst Mats

Propeller till 100 drev finnes/sökes... Propexpert sökes...

Rekommendera Poster

Gäst Mats

jag har en AQ120 med 100 drev (motorn har nog tappat en del HP pga. bytt topp till vanlig B18-topp). Min båt klarar inte att varva ut riktigt (max 4200-4300rpm borde väl nå drygt 5000) jag har fn. två drev - ett 12x15 och ett 13x15 och det större e trögt som f...n, men även med det mindre är det trögt samt att jag inte når maxvarv... som jag förstår det bör jag ha lägre stigning... eller? Om jag har förstått rätt så är jag alltså i behov av en propeller med diameter 13 tum samt stigning 12 eller 13 (13x12 alt 13x13) och jag kan tänka mig att sälja/byta bort de drev jag har just nu (12x13 är i dåligt skick och det säljer jag helst inte förrän jag har ett nytt) Tacksam för all hjälp som ni kan bidra med... /mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

hmmm, såg att jag gjort en liten miss... jag har alltså en 12x15 och 13x15 prop. och söker 13x12 eller 13x13 propellrar... Dessutom så glömde jag att fråga - jag läste någonstans att man kunde knacka till stigningen på en prop. går det att få en 13x15 till 13x12? och vem kunde sånt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Crille

Hej! Jag har en 13*13 propeller på min 19 styrpulpetbåt och den varvar cirka 5300 RPM. Propellern köpte jag i juli i år men jag tror att jag borde ha en 13*14 eller 13*15 istället då jag har tänkt att göra en motorrenovering i vinter och förhoppningsvis så hittar jag några av de ursprungliga 115 HK som har gått och gömt sig någonstans. Det skulle vara intressant att prova med en större stigning i alla fall. Hör av dig på mail till mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats Hemå

Hej! Det är jag som gjorde inlägget förra året och jag har inte fått tag i någon prop. ännu... (det blev lite konstigt med mailen mot någon som kunde tänka sig byta). Undrar om någon klok människa har någon kommentar om en propeller med lägre stigning skulle lösa mitt problem eller om jag tänkt fel... Och jag är som sagt fortfarande intresserad att köpa/byta propeller... /Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mats! Det var nog vi som mailade till varandra i höstas. Jag skulle kunna tänka mig ett eventuellt byte. Hör av dig på crille@magnussons.net

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjenare jag har en högergående propeller till ett 100drev som är 13*13 alltså det minsta som går att få tag i. propellern är i nyskick då den lämnades in på lagning i höstas. kan ev byta den mot en lite större propeller fast då ska den vara i samma skick som min alltså gärna inga repor över huvudtaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

annars är jag intresserad av att köpa din 13*15 du kan maila mig om skick och pris.. mvh//john :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns ett företag i umeå som lagar & ändrar stigningar på propellrar billigt. SMT Svensk Motorteknik AB, UMEÅ TEL 090-19 20 37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de ryktas om att de finns bara en variant på högergående propeller till 100 drev just 13*13 så har du otur finns ingen annan lösning en att lämna in den för om kuppning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Jag har följande vänstergårnfr: 13x8, 14x9 och 13x13. Höger: 13x13 I min Solö sitter en B20, med 13x13 orkar den inte varva mer än 3200 rpm så jag behöver antagligen 13x11 kanske. Finns det? Och kan man använda 14x propellrar på 100-drev? MAILA HELST OCKSÅ!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, ny säsong snart och fortfarande inte fixat min båt... söker ff. en propeller 13x13 (vänstergående) till ett VP100a drev, har en 12x15 och en 13x15 som jag kantänka mig att byta in... finns det någon som kan vara intresserad? /mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Solö 25 aqua cabin med en b20 100 drev.

Vet ngn vilken prop.dimension som är optimal för ovanstående ??

Just nu sitter en 14/9 på och vid 2000 varv ger den 5 knop, vid

4200 varv (känns som maxvarv....) ger den med möda ca 10knop men     

på det varvtalet vill man ju inte åka... alla andra gamla träbåtar

gliider förbi. Så för att kunna åka med båten just nu åker jag i ca 5  knop på drygt 2000 varv... då får jag ut mest fart till rimligt varvtal..Känns som man skulle kunna åka åtminstonde 11-13 knop

på behagligt varvtal, typ 3200 varv (?)  ring gärna in förslag !!

mvh magnus 070-6301681 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppar in i denna tråd. utan svar och idé men !

Jag har en aq115 med 100 drev 13x13 höger och får inte motorn att varva ur 5000 rpm. Jag hade tänkt att komma över en 14x11 för att öka 800 varv.

Men det är inte lätt att få tag på dom så...

Om någon sitter på ett 14x11 höger så hör gärna av er

20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...