Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Micke_40

hydralolja

Rekommendera Poster

hej

skall fylla på hydralolja på min powertilt. så jag går och funderar på om biltemas hydralolja fungerar lika bra som någon annan hydralolja eller om det måste vara speciel hydralolja till powertilt. jag vet inte så mycket om just hydarlolja men jag tycket hydralolja som hydralolja är det någon som är bra på sånt som kan ge lite upplysning om det fungerar med biltemas hydralolja

MVH micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med instruktionsboken.

Vissa power tilt/trim system kor med vanlig motorolja (typ en del av Volvo Pentas), andra med hydraul/transmissionsolja. I vissa fall sa kan det vara av convenience, dvs det ar lattare om man har samma olja bade i drev, motor, och pump.

Har du dock fel olja, sa KAN dina packningar snabbt atas upp och det bli MYCKET dyrt (nagot som manga Audi agare fick erfara under 80-talet nar de valde att inte anvada gront guld - Pentosin - till sina hydraulsystem....).

Sa, las instruktionsboken och folj den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är en utombodare jag har men det kanske är lika dant som tilten på ett drev. men jag såg att jag inte hade nämnt det i annonsen att det var en utombodare. men jag har fått reda på vilken hydralolja som är bäst för powertilten till utombordare och det är ATF-olja efter som den har mer smörj egenskaper än den vanliga hydraloljorna

men tack för svaret ( mvh micke)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det viktiga är att det är en ATF olja, dexron III brukar rekomenderas men typ F/G kan nog gå också. ATF oljorna är om jag förstått saken rätt snällare mot gummipackningar är tex motorolja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Framförallt är den röd, så det är lätt att se om det är denna tidigare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just Dexron III ar oerhort aggressiv mot vissa gummipackningar och loser snabbt upp dem (darav kommentaren vad galler Audi ovan). Med andra ord, nar det galler transmissionsolja, se alltid till att du har korrekt olja(aven om Dexron III ar den absolut vanligaste).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...