Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
henke-arvidsson

Trollingmotor??

Rekommendera Poster

Har för närvarande en 60 Hk Yamaha 2 takt på min Ryds 475 gt,vilket jag inte kan använda vid trolling.

Undrar därför om de finns någon som har förslag på hur en mindre motor ska kunnas sättas på båten vid sidan av den stora.

Skickar med en bild...........

post-13098-1394234770,235_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej köp ett extra motorfäste som är höj o sänkbart. motor styrkan bör räcka med 6-8 hk till din båt .

MVH laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst AudiV8

Går det med(att köpa en 6-8 hk motor). Men det går ju med elmotor med finns upp till 5 hk tror jag(finns iaf el motorer till din båtstorlek).

Fråga närmsta återförsäljare av båtmotorer om tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

går säkert bra med elmotor ett tag men blir det lite tuffa tag på sjön så är en elmotor inte mycket att ha. har trolling fiskat i snart 20 år

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

varför går det inte trolla med motorn? har själv en 80hk och 15 tum stigning går utmärkt att trolla med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liknande båt, funderar med på trolling motor men hade då tänkt en 2-4hp. Skulle det vara för lite tror ni för en insjö?
Man vill ju ha så lätt motor som möjligt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter gädda möjligtvis, men inte gös.
Inte bra för motorn heller då den inte förbränner oljan helt och sotar igen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Inte för att jag är storfiskaren men brukar ändå ta en tur nästan varje kväll på någon timme med drag hängade efter och sittande på taket och lyssna på talbok i solnegången. 

Jag fattar fortfarande inte vitsen med att ha motor för trolling, både du och trådskaparen har ju hyffsat moderna motorer och dessa borde utan vidare gå bra att trolla med sänk ned tom gången och skaffa en propeller med mindre stigning, (provat 17tummare men det gick för fort 15 var perfekt på min pråm)  Vill du sitta där bak så sätt styrhandtag på motorn, när jag åker bland grunden så det ibland dunkar lite i plåten så kör jag bara med riggpinnen på max upptilt fenan lyfter mororn fint utan att propeler skadas. ang soppaförbrukningen så på låg tomgång drar nog inte din motor mer än vad en 4-5 hk skulle dragit i samma hastighet, min går otroligt snålt på tomgång, spjällen helt stängda motorn justerad med tomgång endast på blandskruvarna, 550 varv.

post-15930-1394234770,659_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att min motor är högljud även på tomgång och släpper ut mycket avgaser.
Min tomgång är nedställd så mycekt det går, jag har en 2-cyl motor så den går rätt ojämt så sänker jag mer så slår den ihjäl sig själv. Sen blir det rätt mycket ryck och vibrationer på tomgång så jag tror att alla muttrar i hela motorn kommer trilla av snart. 
Men framför allt så går den för snabbt även med 2 st 10 l hinkar efter. Jag vill ju inte byta propp bara för att man trollar ibland.

Men en mindre 4-t så kan man få ner hastigheten och den lär vara betydligt tystare och snålare = trevligare att fiska då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

inte ser gösen skillnad på vilken utombordare du åker med 14.gif\

ang skadligt så är detta mer än myt, rätt justerad så ska den klara lågtomgång, sota igen gör den inte om inte motståndet blir för högt och inte förbränningen klaras fullt ut, detta justerar du med passande propeller. eller kolla länken sprit och murcla21.gif\ 

Tror inte japanarna är så mycket sämre än en jänke motor att klara av tomgångskörning, min klara timmar på tomgång och det gjorde förra motorn med 40 hk , han som köpte den hade extra motor för trolling men efter att kört några rundor hamnade trolingmotorn i förådet.

Ska du ändå ha två motorer hängade på aktern lär ju inte båten bli lättare, inte orkar du väl skruva bort 60hk vid varje fiske tur.

Ta istället fram mejslen och justera upp motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

För att min motor är högljud även på tomgång och släpper ut mycket avgaser.

Min tomgång är nedställd så mycekt det går, jag har en 2-cyl motor så den går rätt ojämt så sänker jag mer så slår den ihjäl sig själv. Sen blir det rätt mycket ryck och vibrationer på tomgång så jag tror att alla muttrar i hela motorn kommer trilla av snart. 

Men framför allt så går den för snabbt även med 2 st 10 l hinkar efter. Jag vill ju inte byta propp bara för att man trollar ibland.

Men en mindre 4-t så kan man få ner hastigheten och den lär vara betydligt tystare och snålare = trevligare att fiska då.

Klart att en liten 4 taktare alltid är trevligare.

Men tror ändå du börjat lite fel med att få ned hastigheten, ska en 2 taktare gå bra på låga varv krävs litet motstånd och med 2 hinkar hängande efter båten blir ju inte motståndet så litet, då blir förbränningen lidande och det ruskar och ryker, skramlar och ev sotar igen.

Gär tvärt om upp med hinkar se till att allt går så lätt som möjligt ev tillta upp motorn åtminnstånne så den står 90 grader mot vatten ytan.

ställ blandskruvarna så den klarar tomgång med spjälen stängda den kommer ändå att få luft (beroende på modell) via tillluftmunstyckena eller små hålen i spjälen tror säker du klara av att få en bra tomgång ned mot 500 varv, när den går bra på detta i netralläge så öka på lite på blandskruvarna för att den ska klara gång och bli lite segare.

Lycka till21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för alla tipsen!!

Fick ett förslag av en annan medlem på detta forum att sätta fast elmotorn på badstegen, någon som testat det?, man slipper ju borra hål i akterspegeln. Har en Minn Kota 30, troligtvis är den för liten men de kan va värt ett försök.Sen måste man skaffa något stag så att man kan styra med ratten,någon som gjort ett sådant? Angående att trolla med 60Hk motorn så tror jag att de går lite för fort,speciellt för gös, men jag tänkte först testa med att inföskaffa ett drivankare, de borde sänka hastigheten lite. Hur stor är bränsleförbrukningen på en 60 Hk motor på tomgång, man borde väl minska soppakostnaderna genom att sätta på en 4-6 Hk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett höj och sänkbart fäste av lite krafigare modell blir nog rätt bra på den där, köp inte det enklaste och billigaste fästet bara, dom är ganska vingliga. Ett enkelt stag emellan motorerna så blir det kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

speciellt för gös, men jag tänkte först testa med att inföskaffa ett drivankare, de borde sänka hastigheten lite. Hur stor är bränsleförbrukningen

Läs tidigare inlägg.

Vad får du för napp med ett drivankare??  Bläckfisk eller mindre valar eller någon dykare.

Tror både hinkar och släpande ankare stör mat huggrutinerna för fisken.

går det för fort, kör i cirklar.

ang soppan så drar det mycket lite har ej riktigt kollat men tar med en 5 liters dunk varannan gång och den går ej åt och då kör jag några timmar så gissningsvis drar min 4 cyl 80hk  knappt en liter i timmen på tomgång 500-550 varv men detta är utan både släpande ankare och hinkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag skippar drivankaret, men som de är nu måste jag få båten att gå saktare, får testa att skruva ner tomgången så mycket som går, propellern är sprillans ny, så den vill jag inte byta. Som tomgången är ställd nu skakar det väldigt mycke i båt och motor och de blir ett väldigt oväsen, är inte risken störra att de skakar ännu mer om jag sänker tomgången?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

sprillans ny propeller?  varför inte kapa ner den gamla lite.

Rätt justerad motor ska inte ruska och skramla den är ju en gång i tiden avbalancerad och ska klara varvtral från tomgång och uppåt.

Vet fortfarande inte vad du har för motor men kolla datan på den vad rek tomgång är den ska den klara och den klarar även lägre. Om du har 2 cyl visst lever de lite mer än än stor 4 men tomgångsvarvet ska inte skilja för mycket.  jag gissar att du troligen kommer ner mot 500-600 varv.  låna en varvräknare eller hör med någon kompis som har motoröron kanske han även kan lägga en helande hand på din rova så blir nog allt bra.

Mitt enda problem är att min saknar tempstyrning och vid tomgång går den för kall och rycker en del i början, därför gjorde jag testet med e85 kanske inget att rekomendera enl vad andra skrivet i denna fråga men för mig så blev det rök och luktfritt samt att motorn fick mjukare gång, troligen kan jag uppnå samma effekt med mindre munstycken och ett ringbyte men enklast var att hälla i lite e85.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en yamaha 60 Hk 2 takt -95 3-cylindrar.

De där med att kapa ner den gamla propellern kan vara värt ett försök.

Har en varvräknare på båten, men det är för tillfället problem med den, det värkar som de är glapp någonstan, borde inte vara så svårt att fixa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nog mig du menade.

Sågade till en 2X3 träbit för att fixera elmotorn i bad stegen (lätt att sätta dit och ta bort), enklare kan det knappast bli och det funkade för mej.

lycka till

hälsningar

Paul

post-12889-1394234770,7672_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

El motor kan nog vara en bra ide.  Hur vore det om man hänger den i fören istället då kan man ju styra som vanligt med utombordaren som roder samt att avdriften måste bli minimal, en tanke bara9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt funderat på detta, men behöver i så fall troligtvis investera i en ny elmotor, finns ju specilla motorer för att sätta i fören, men det är möjligt att det går att göra någon liten konstruktion själv så det går att använda den motorn jag har nu, om den inte är för klen förstårs.

Lästa i en annan tråd att du testat det här med att köra på e85 i din motor, är detta nått du rekomenderar vid tex trolling, har för mig att jag läste att tyckte motorn gick bättre på låga varv eller är jag helt ute och cyklar nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Min gick mycket bättre på låga varv, enda problemet var att min gamla soppadunk började lösa upp sig och kletade ner motorn men det lossade nog efter lite körning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...