_Uffe_ 0 Postad 25 Augusti , 2006 Hej! Upptäckte att rufftaket sviktar lite (någon mm) när jag går på det - och tänkte försöka åtgärda det i höst när båten ligger på land. Problemet är att jag är båtägare för första gången och vet inte riktigt hur jag skall göra. Jag misstänker att distansmaterialet är balsa, men är inte säker. Jag har hittat något inlägg här på forumet där man lade in divinycell och plastade upp inifrån, men det känns lite avancerat då jag inte känner till detaljerna kring plastning osv. Finns det någon enkel fix för detta problem? Vilka material skall jag jobba med? Om man måste gå den långa vägen - är det någon som känner till någon bra bok/film som visar hur man beter sig med liknande plastarbeten? Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 25 Augusti , 2006 Om rufftaket bara sviktar ngn mm är det nog inget som är fel, rufftak/däck brukar svikta lite om man klampar runt på det. Däremot bör man kolla så att man inte har läckage vid ngn skruv, genomföring eller dylikt. Lossa ev innertak och kolla efter fuktskador runt beslag/skuvar mm. Hittar du tecken på läckage bör detta tätas (till våren efter att ha fått torka ur under vintern) eftersom det annars på sikt kommer att leda till delaminering. Om det är balsa ruttnar den ganska snabbt vid ev vatteninträngning. I större skruvhål/genomföringar kan man ofta lätt se vad det är för distansmaterial (om det finns ngt) samt om skikten har delaminerats. Om du har balsa som distansmaterial och det är genomblött, men ej delaminerats kan det lösa sig genom att borra många små hål på innerskiktet. tejpa sedan fast ett grovt nät el dylikt på en större yta. Täck sedan med en grov plast (typ fuktspärr till hus/bygge) och tejpa alla kanter sedan kopplar du en dammsugare till mitten av plasten. Låt dammsugaren gå så mycket som möjligt för att hjälpa till att få ut fukten. När du inte dammsuger skall du ta bort plasten så att materialet får lufttorka. Täta sedan alla genomföringar ordentligt på våren Men som sagt sviktar det ngn mm är allt nog ok! Lycka till! mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blom77 1 Postad 26 Augusti , 2006 Vill bara utfärda en liten varning...då jag hör att du har tankar på att plasta innertaket så skall jag bara dela med mej av detta eländiga jobb. Det är inte kul och inte lätt att plasta i tak. Är man ett blåbär är det inte ens värt att försöka....jo så man lär sej isåfall:-) Varför det är svårt: Plsten droppar och skvätter ner allt i båten. Mattan är svår att få till att sitta (det krävs att du blöter mattan ordentligt innan du applicerar den på taket). Arbetsställningen är allt ifrån bra! Men varför inte prova? Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Uffe_ 0 Postad 28 Augusti , 2006 Jag önskar att det var så bra att jag kan låta det vara, men problemet är att rufftaket på babords sida är hur stumt som helst medan det på styrbords sida sviktar något när jag går på det. Därav misstankarna. Jag skall montera bort takventilen och undersöka om distansmaterialet är fuktigt och om det har delaminerat. Tack för svar! mvh Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 28 Augusti , 2006 ok, sviktar det på bara ena sidan kanske man ska undersöka saken. Är det skumplastmaterial så kan det räcka med att låta det torka och sedan pumpa in epoxi på strategiska ställen! Berätta gärna sedan hur det går! mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Uffe_ 0 Postad 28 Augusti , 2006 Hej Patrik, och tack för att du är med fortfarande! Har du gjort ett sådant jobb förut? Kan du beskriva mer i detalj hur man gör? Vi skulle kanske kunna höras på telefon? mvh Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 28 Augusti , 2006 De e lugnt! Jag plastade om rufftaket samt fördäck (detta dock från ovansidan) från insidan på min förra båt pga ruttnat balsa. Inget lätt jobb kan jag lova. Körde ner det inre gamla plastskiktet och resterna av balsat med vinkelslip och sedan la jag dit divinycell istället och plastade fast. det svåra var att behålla polyestern kvar i taket innan det härdat ;-). för att få väven att hänga kvar rev jag remsor (ca 15x50cm) som jag blötte ordentligt med polyester. totalt blev inre skiktet ca 5-8mm. Viktigt är att få mjuka övergångar mellan gammalt material och nytt för att undvika svaga områden. Återkom när du vet mer om hur stor skadan är så ger jag den hjälp jag kan bistå med. Maila mig via min sjöbod och ge mig din mailadress så skickar jag mitt tel.nr. mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_J 0 Postad 28 Augusti , 2006 Hej! Alla försök att torka ut distansmaterialet och injicera expoy är ju dömda att misslyckas om balsaträet har upphört att vara trä och istället blivit äckligt före detta trä! Skrev om det i PB för drygt tre år sedan. Så här såg det ut i rufftaket på min båt, lyfte på locket och bytte mot Divinycell. Var dock noga med att att få bra övergångar, annars så spricker det igen och rinner en nytt vatten, jag har fått göra om en skarv mellan stumt däck och svajigt skarndäck. rätt besvärligt när man har en skarv just exakt på det stället där det rör sig mest. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 28 Augusti , 2006 Precis, att pumpa in epoxi funkar bara vid friskt (helt) distansmaterial och att det har fått torka under en längre tid! Det är oftast bara tillämpbart när materialet är divinycell just pga att balsa ruttnar så pass fort (konstigt att det använts till så många båtar). Usch får otrevliga flashbacks när jag ser din bild på gammal rutten balsa;-) Det tog mig ca 4-500h att fixa mina skador, men då fick jag även ta bort fönster mm. mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Uffe_ 0 Postad 28 Augusti , 2006 Oj! Ingen vacker syn! Antar att jag får skaffa mig någon bra bok (eller ett par!) om hur man reparerar plastbåtar (tips?) och knäppa händerna och hoppas på att den inte behöver användas till mer än kvällslektyr! 400-500 h för att reparera båten som Patrik skriver låter som ett extremfall, men oavsett omfattning verkar jobbet inte helt enkelt. Att jobba från undersidan verkar uteslutet, och att skära upp ovanifrån ger fula skarvar som man inte vill ha. Kanske kan man plocka bort takventilen och gröpa ur svampigt distansmaterial med nåt långt och spetsigt, för att sedan ersätta med exempelvis divinycell (styv skumplast, typ?) dränkt i polyester eller glasfiberspackel? Skadan är ca 20 x 60 cm alldeles i anslutning till takventilen mitt i salongen. Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_J 0 Postad 28 Augusti , 2006 Gröpa ur är nog lättare sagt än gjort, men om skadans utbredning är rimligt liten kanske det kan funka, det finns ju mycket och kladdigt jobb att spara! Något slags längre hovkrats i olika längder kanske? Men det är nog svårt att fylla med nytt distansmaterial på det viset, kanske kan man göra en lätt men krämig blandning av epoxi och mikroballonger (= mycket luft) och spruta in med slang? Det finns ett varv som reparerar båtar med dosborrmetoden, dvs man borrar ur rundlar med dosborr och så kratsar/torkar/injicerar man den vägen. Men ta epoxi och inte polyester! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Uffe_ 0 Postad 29 Augusti , 2006 Varför epoxi och inte polyester? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_J 0 Postad 29 Augusti , 2006 Mycket bättre vidhäftning mot polyesterlaminatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Uffe_ 0 Postad 29 Augusti , 2006 Okej, då verkar epoxi vara rätta valet! Men var hittar jag de grejer jag behöver för att kunna spruta in epoxin i taket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteX 4 Postad 29 Augusti , 2006 Hej, läste med intresse om sviktande rufftak.Mitt förslag är att börja med att fuktmäta. Är det fukt så betyder det att Du har fukt i distansmaterialet. Är det balsa så kan det ruttna. är det typ divinycell så kan det smulas sönder när vattnet fryser.Är det torrt så kan man prova sig frm genom att knacka och lyssna på ljudet. Är allt bra så hörs ett mer stumt ljud, är det delaminering så blir det mer klonk i ljudet. Även på min båt var det svikt i taket. Helt torrt, ingen delaminering (som tur är) så det var inga problem med distansmaterialet utan det var (är) bara ganska tunnt byggt. Jag satte kolfiberband med epoxy på undersidan. Jobbet gjordes när det var varmt, otroligt kladdigt men resultatet blev klart bättre än tidigare. Mitt största bryderi var hur jag skulle få det hela att fästa, men det var inga som helst problem banden fastnade ungefär som tejp. Se bara Nu är kolfiberband dyra och man måste inse att viktbesparingen kanske inte är så stor jämfört med glasfiberband eller glasfiberduk. Jag fick bra hjälp ev svenske representanten av West Epoxy som förklarade hur jag skulle göra min förstärkning Här kan ni läsa mer om min förstärkning: http://nf.broach.se/var-nf/projekt/tak-2006/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjansson 0 Postad 29 Augusti , 2006 En bok som beskriver hur man ska göra är Plastbåtsvård av Peter Behrens. Om det är balsa som är distansmaterial, så behöver man såga ut ett stort stycke. Torka, klippa till nytt distansmaterial och plasta fast. En genväg om det inte verkar fuktigt, kan vara att borra hål inifrån med tio centimeters mellanrum och trycka in sikaflex. Detta är inte skolboksmetoden, men löser problemet med svikt i däcket. Quick fix som nog inte löser problemet i längden, men som kanske klarar dig några år. Plastbåtsvård är en bibel i dessa sammanhang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Uffe_ 0 Postad 29 Augusti , 2006 Metoden med kolfiberband verkar i mina ögon vara mer för de som verkligen vill spara vikt, dvs racingseglare? Riktigt så noga är ju inte jag, men annars verkar metoden kunna lösa problemet med att däcket svajar. Däremot måste jag ju ändå ta reda på hur fukten kom in från början (om det nu är fuktigt), ersätta och *täta* till. Hur mäter jag fukten i distansmaterialet? Finns det apparater för överkomliga priser, eller ska man hyra in ett proffs? Tack fjansson för tipset på bok! En Peter Behrens beställd... Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_J 0 Postad 29 Augusti , 2006 SteX: Om det är som det var med balsan i min båt så behövs knappast någon fuktmätare, de bitar som kom ut efter en provborrning var mest av typen blöt Wettex-duk. Jag tror att i många fall så är fukt inte riktigt rätta ordet, snarare dyngsurt! Vill också passa på att tipsa om länken http://fiber.get.to/ av Lars Viebke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Uffe_ 0 Postad 30 Augusti , 2006 Anders: Tack för länken! Vilket nr av PB var det du skrev om din reparation? Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser