Brus 0 Postad 24 Augusti , 2006 Jag tänkte passa på och fråga, hur det går för er med kräftfisket i vättern i år? Får ni lika mycket och lika stora kräftor som under tidigare år? /Brus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 28 Augusti , 2006 Tjena Brus! Jag har varit ut två helger med min familj och fiskat och har väl fått runt 250 st lagliga på tio burar och slängt tilbaka minst lika mycke smått.Men man tappar sugen att fiska på grund av all hysteri. /jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brus 0 Postad 30 Augusti , 2006 Ja, det är lite som vildavästern. Som tur är så har mina burar fått vara kvar. Peppar peppar! Men jag har misstänkt några gånger att dom har blivit tjuv-vittjade. :-( Det verkar som att kräftorna i år finns på lite grundare vatten, omkring 9 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larry 0 Postad 5 September , 2006 hur länge får man fiska kräfor i vättern?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 5 September , 2006 Helgen som kommer, 8-10 sep, är sista helgen för det fria fisket i år... och jag tycker att storleken är mindre i år än tidigare... ////Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_mago 0 Postad 4 December , 2006 I år var det värsta fisket någonsin.. Jag var själv ute och fiskade en hel del och det gick skapligt. Men våra fiske gubbar som håller koll på allt där ute blev jagade med hagelgevär och fick båtar välta.. jag menar va F** är det för stil? man fiskar för att det är skojj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 4 December , 2006 Den tiden man fiskade kräftor Vättern för att det var skoj den är förbi. Nu försvinner burar, linor är kapade, tömda burar, stulna sumpar, obehöriga fiskar på arrenderat vatten, folk blir hotade och båtar är förtöjda överallt så många inte själva tar sig ut från sina egna båtplatser. Det har blivit rena vilda western detta. Släpp kräftfisket fritt istället så det inte blir så intensivt denna korta period det är tillåtet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 5 December , 2006 Var ute och testade en kväll i år. Lade ut burarna och stannade till vid en klippa för bad/äta och natta i båten. En trevlig sjö, djup och bra, 8m invid bergs-klippan(från aktergivare)...Fisket gick väl dock inge vidare, ca 100 kräftor, en tappad bur (som senare inkom till polisen i Jönköping).Mycket folk, båtar och sjön full med burar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
biff 1 Postad 5 December , 2006 Hej Jag har fiskat på några olika ställen i år från norr till söder det skiljer en hell del på storleken det har stor betydelse var man är och fiskar jag tror att om några år kommer det att finnas kräftor i hela sjö. Jag tycker att det är synd att en del ska förstöra för alla andra som sköter sig. Ska man fiska så läs på vad som gäller så slipper markägarna bli så upprörda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 11 Augusti , 2007 Jaha. Då var årets första kräftnatt över och naturligtvis fick jag mina burar tjuv vittjade. Att folk inte kan fiska med egna grejer utan måste ge sig på andras som då blir utan kräftor. Och jag var inte den enda som blev drabbad. Nej, det får nog bli att ankra upp vid burarna och ladda hagelbyssa med slugg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 11 Augusti , 2007 Har fixat burar o allt men får inte tag i fiskekulor(regeln säger minst 15 cm i diameter). Är dom noga med detta eller går det lika bra att märka ut buren med t.ex en fender? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 11 Augusti , 2007 Jajamän. Det går lika bra med 5 litersdunkar med. Senast ändrad av Gesse | 11 augusti 2007 | 16:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 11 Augusti , 2007 Biltema har i sitt sortiment, 30kr/st. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kema 0 Postad 18 Augusti , 2007 Blev lite nyfiken på kräftfisket i vättern efter att svågern sagt att det verkar var gott om dom och att många tycker att det är bra att bli av med några stycken eftersom kräftorna käkar upp rommen från fisken. Vad gäller för regler? Är det bara att köpa några burar traila upp och fiska och hoppas på det bästa. Eller måsta man ha tillstånd och annat? kema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 18 Augusti , 2007 Suck! Vad ni än gör, använd inte flytlinor. Det fastnar i min propeller, men motorn stannar inte, den sliter sönder så mycket den bara kan. Det är inte lätt att se alla kulor när det skymmer. Benny P.S Fiska så mycket ni bara vill. Ta upp varenda kräfta i sjön. D.S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 19 Augusti , 2007 Här är reglerna för kräftfisket. http://www.t.lst.se/t/amnen/Fiske/kraftfiske_vattern/ Och som ovanstående skrev så kör absolut inte med flytlinor. Det finns idioter som envisas med att åka ut mitt i natten för att vittja burar. Det är vanligt att linor blir avkörda nattetid så ta gärna en GPS position där du lägger burarna ifall du måste dragga efter dom då kulorna ev. är borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 10 September , 2007 Jaha... då var årets höjdpunkt över, dvs fria kräftfisket i Vättern.....med växlade väder, från riktigt blåsigt förra helgen till åska i helgen..... och kräftor finns i mängd, men mycket smått, min gissning är att det blir matbrist för dom och därför blir de små som tusenbröder.. Mitt förslag vore att under några år ta bort minimimåttet och ta upp alla man får så att de som blir kvar får bättre utrymme och kan bli större.. Så nu återstår väl bara att ta upp båten och gå i ide över vintern... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 10 September , 2007 Det vore det bästa. Men då finns risken att många inte vill ta hem småkräftor utan slänger tillbaka dom ändå fast de är tillåtna och vips så är problemet detsamma ändå. Förläng också tiden kraftigt för det fria fisket till alla dagar i veckan samt under en längre period. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 28 Februari , 2008 Jag har valt att köpa kräftor då två av mina vänner var misshandlade med järnrör av en galen käring i Olshammar. Synd på en sådant trevligt familjenöje. Men snart får hon domen. Ett tips till er som fiskar använd hockeyhandskar... MVH Magnus Rogerstam Senast ändrad av nyfiken11 | 05 mars 2008 | 22:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Batlos 0 Postad 4 Mars , 2008 Hoppas du fick fingrarna avslagna. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Ni var väl inte helt oskyldiga va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 5 Mars , 2008 Tjena Magnus Tycker själv att det har blivit väldigt spänt när man fiskar kräftor har också blivit drabbad av idioter ute på sjön.Men familjen försöker hålla ihop ändå o fiska för det är ett riktigt familjenöje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 22 April , 2008 Nya regler på flyktöppningar i burarna. Frågan är bara vad dessa ska vara bra för. Likagärna som de små kräftorna ska kunna ta sig ut genom dessa flyktöppningar så kan de även komma in genom dessa. Mycket underligt detta. Nya regler som gäller från den 1 juli 2008 (Obs! gäller även enskilt vatten) Kräftburar som har en maskstorlek som är mindre än 50 mm ska vara försedda med minst två runda flyktöppningar med en minsta diameter om 28 mm som ska vara placerade i den nedre kanten av redskapets sida så att flyktvägarna inte kan blockeras. Om redskapet inte har en plan botten ska flyktöppningarna vara placerade mitt emot varandra så att minst en flyktväg är oblockerad oavsett hur redskapet ligger på botten. Ryssjor som inte är högre än 1,5 meter och har en maskstorlek som är mindre än 50 mm ska vara försedda med minst två runda flyktöppningar som är minst 28 mm i diameter och placerade på vardera sidan av varje fiskhus. Se vidare förordningen (1994:1716) om fisket, vattenbruket och fiskerinäringen. http://www.e.lst.se/e/amnen/Fiske/Fiskebestammelser/Kraftfiske_i_Vattern.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 13 Augusti , 2009 Hej på dig looozer, nej jag har inte fått fingrarna avslagna. Vad tjänar du på att önska andra olycka? Har eget fiskevatten där vi kan fiska i godan ro. Skönt att en som du kan vara lite anonym här på MG. kram på dig MVH Magnus Senast ändrad av nyfiken11 | 13 augusti 2009 | 11:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser