knackhatten 0 Postad 24 Augusti , 2006 Hej! har en kompis som är intresserad att köpa en högarodd 470 han frågade mig om jag visste någon som har en som jag kan fråga om dessa båtar.(erfarenheter om dessa båtar)Alltid kan man väl hoppas på att någon vet. 1.hur beter dom sig i sjön.(dvs i grov sjö.och stilla vatten.kursstabilitet i lågfart/högfart.lättplanande osv) 2.funkar den med en 15-hästars motor.gräver den ner sig med den om man är ensam i båten eller planar den. 3. Är en hr 435 ett bättre köp med en 15-hkr motor i så fall varför? mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8 Postad 25 Augusti , 2006 Vi hade nyss en HR 430 S gjorde ca 10 knop 3 pers å en hund(och pakning). 470 Ska ju vara bättre (tycker man ju). Har högre fribord. Våran 430 S gick fint i vattnet. Men en 435 skulle nog jag köpa en 30 hk motor eftersom det är rekomenderat. Men 435E är det rek 20 hk. Tror att allihoppa går fint i vattnet. Är det så att ni har en 15 hk liggandes så kan (din kompis) köpa en 470 eftersom det är rek 15 på den. Därimot tror jag 15 hk på en 435 blir för lite. Men man gör som man vill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 25 Augusti , 2006 Det är ju lite olika båtmodeller, och framför allt olika planering i båten. 435 finns ju med/utan styrpulpet. Som tidigare, har Ni en 15 Hk liggandes så skulle jag välja 470. Den är stabilare och inte så rank som 435. Vare sig 470 eller 435 är lättplanande de är i fölrsta hand anpassade för fiske, trolling osv. Skall Du ha en raskare båt så är det 410 som gäller. Jag har (haft) två stycken Höga Rodd och båda har grävt ner sig vid acceleration, mer eller mycket mer.....men så småningom har de kommit upp ur vattnet. Jag har monterat Hydrofoil (300:- på Clas Olsson) och det hjälpt rejält. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 25 Augusti , 2006 Exakt!Trimfenor från Claes Olsson är grymt bra! Som du kan se i min sjöbod har jag en HR455S med en HONDA 40 4tkt.Innan jag skaffade trimfenorna var min enda negativa aspekt att den var trög att plana ut ... nu är planingströskeln TOTALT borta! HR är grymt bra kvalitetsbåtar! Dom är speciellt bra på insjöar, eftersom dom är anpassade för den oroligare sjön som ofta råder där! Jag har ingen erfarenhet från HR470, men håller den samma klass som min 455S så kan jag bara rekommendera ett köp! 1.Beteendet i sjön är säkerligen av högsta klass! Jag har varit ute på Vänern i min HR i GRYMT hög sjö utan minsta problem! Har även testat att dra max (30 knop) mot riktigt höga krabba vågor ... inga tendenser till sidokast eller våldsamma bottenslag ... bara snygga hopp och skärningar över vågorna . Samma sak medvågs eller sidovågs ... stabil och säker gång! 2-3.Köp inte för klen motor!15 hkr tyker jag verkar vara för lite om du tänker transportera fler än max 2 vuxna! Dessutom drar det mindre soppa om du köper en starkare motor som orkar plana på ekonomivarv!Eftersom din polare ändå ska lägga ett antal tusenlappar på paketet så är det riktigt dumsnålt att snåla in och köpa en snikmotor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 26 Augusti , 2006 Kan tillägga att jag hade 25 Hk, fyr takt påmin 410S innan jag tröttande på trögheten och satte dit 40 Hk. Men om Du inte skall ha något fartvidunder och inte siktar på att kunna plana annat än med vinden i ryggen så kan Du ha 15 Hk. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser