strole 0 Postad 24 Augusti , 2006 Då forumet är lite dött ska jag starta en tråd som brukar vålla debatt nämligen motor olja ! Jag anser att man ska ha en fet vanlig mineral olja i en b20 som används på sommaren tex en vp 130. Syntet oljor är för nyare motorer och onödigt dyra i det här fallet. B18 är moder till b20 och är utvecklad på sent 50 tal och tidigt 60tal då vet i fan om ens syntet olja fans i alla fall är de konstruerade för vanlig mineral olja ! oljan jag kör på är 20-W50. Mobil 1 tex som annars är oljan no 1 är onödig varfören olja som är tunn i minusgrader på sommaren ? Jag tycker man borde våga lita på biltemas olja med ?!. Vad ska va farligt ? Själlv kör jag alltid på Mobil mineral olja då det säljs till bra pris här på orten. Jag kör bara på volvos orginala olje filter. Det får räcka med ett haveri ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 7 September , 2006 Kolla länken http://www.kastromol.se/Castrol3.htm här står det om20w/50 olja att det är för äldre bil motorer och mc. B20 är en i grunden äldre bilmotor som härstammar ur B18 och är utvecklad på sent 50 tal. Börja med vår rustningen redan i höst så blir det mindre att göra till våren om du nu har tid! M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 7 September , 2006 Du var klok du... Mobil brukar vara mycket dyrare än vad det är värt, men finns det till bra pris så är det bara att handla. Mineral! Hur det är med Biltemas oljor vet jag inte, vissa säger att dom är farliga då dom kan byta leverantör rätt vad det är, så man vet inte riktigt från gång till gång vad det är. Men hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte. Nog bara att använda! Jag kör på Agrol rakt av! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 7 September , 2006 Tackar Agrol har jag oxå använt fast i min förra bil. De säljs hos Svea maskin gamla lantmanna. Det var bättre pris än hos olje bolaget som säljer mobil. Ett tipps vi här kan lägga ut åk till Svea maskin och handla olja !! Traktor firman jag jobbade åt förut körde bara på agrol och det gick då bra i alla maskinerna fast de passerade 27 000 timmar vardera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser