Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
FredrikB

Hur gammal kan en AQAD40A bli?

Rekommendera Poster

Är spekulant på en båt med dubbla AQAD40A från 1979.

Motorerna är vad vi vet aldrig öppnade, men del arbeten är gjorda som byte av packboxar, renovering av värmeväxlare mm.

 

Båten är 32 fot, väger ca 4,5 ton och har gått mest i Mälaren och Stockholms skärgård.

 

Frågan är, hur många år kan man få ut av dessa motorer?

Vad kommer sannolikt att hända när de börjar tröttna?

Ras eller bara långsamt sämre och inneffektivare?

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

AQAD40 kom såvitt jag vet 1976 och 40 motorn blev känd som staketpissaren

2x130 Hk på 4,5 ton låter som dessa alkolister får slita men det beror ju på båttyp också.....

 

Dessa maskiner har ju några år på nacken, så mycket beror på vad som är renoverat.

 

Bästa fingervisningen är att provköra och se om du får ut vartalet

För dessa 40 or gäller 3600 rpm om detta är en båt där installationen är gjord korrekt?

 

Om du inte får ut varvet,motorerna går varma e,tc....tja då e nåt inte riktigt som det skall....För att få den bästa hjälpen på forumet så försök att beskriva så detaljerat som möjligt 

 

Tänk noga över att om du skulle behöva byta maskiner här!!

Vad är båtens totala värde?Ett nytt tandem paket 400-500kSEK lätt!!

 

Lycka till

 

//Thorax

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! det är nog inga AQAD40 du har utan AQD40 (pro 40). Jag tror inte att AQAD40 fanns 1979. Skillnaden är att AQAD40 har intercooler. Det där med varvtalet är ingen säker indikation. Propellerval mm. påverkar toppvarvet men det stämmer att motorn skall ha ett toppvarv på 3.600 varv med rätt propellerval. En sak du kan göra är att ta kompprov. Du kan även titta på röken från motorn, den ska inte svartryka. Detta kan tyda på slitna kolvringar. Jag har hört att man ta ut 5000 timmar ur en sådan motor utan någon större renovering. Självklart måste man serva spridare och annat under resans gång.

 

Hur många timmar har motorerna gått? Eller hur många distans har båten gått? Du bör kunna göra ett överslag på timmar med hjälp av totala distansen, räkna med machfart, lägg sedantill 20-30% procent för krypkörning o tomgångskörning så får du i alla fall någon form av indikation

 

/ jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt! AQD40A Sterndrive 280D är den korrekta benämningen.

Båten gör ca drygt 24 knop. Ska fråga om gångtimmar. Ser ni vad det står på bilden?

Det är denna båt: http://www.blocket.se/vi/8991993.htm?ca=11_s

 

Om man byter så tror jag man först försöker hitta renoverade utbytesmotorer.

Annars blir det nog ett singelmontage med en D4 på 260 hk (lika mycket som dessa två tillsammans) med duoprop. Då blir du av med ett par hundra kilo också. Kostar ca 350000:- 3.gif\

Eller så kastar man in två bensinare för 200000:- och köper bensin för pengarna 2.gif\ (ca 120000 liter får man för den skillnaden..)

 

/Fredrik

post-8232-1394234769,2475_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Babord. Notera den pikanta lilla oljepölen. Ena motorn ska lyftas för att fixa oljeläckaget innan han säljer. Seriöst.

post-8232-1394234769,3298_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal kan en AQAD40A bli?

Tja, hur långt är ett snöre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Flipperjens kan det här snöret vara så långt som 5000 timmar...

Väntade mig inget exakt svar, bara några kvalificerade gisningar och antaganden. Och det fick jag.

 

Varför kallas de staketpissaren?

 

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, någon högre potentat på den tidens VP pratade ofta över staketet med en granne, som också var i branschen. Tillsammans spånade de fram idén om en ny marinmotor och det blev VP:s Pro 40, sedermera AQD40/ TMD40, som blev första syskonet i skaran AQxxx, Txxx. Gubbarna gav konceptet arbetsnamnet staketmotorn och det smeknamnet fick den behålla. Staketpissaren har jag inte hört förut, men det är kanske en anspelning om hur de fick kontakt första gången.

 

Till frågan om hur gammal en diesel kan bli måste man bestämma sig för vad man menar egentligen. En dieselmotor skall gå 25000 timmar säger en bekant till mig, som jobbar med utveckling av lantbruksmakiner och det är kanske sant om man menar själva motorn. Men en AQD40 betår ju av motor, plus turbo, plus generator, plus värmeväxlare, plus pumpar, plus drev, plus allt som jag glömt. Var och en av de här prylarna har olika och begränsad livslängd. Om vi definierar livslängden: När det inte lönar sig att renovera mer tror jag att Flipper Jens hamnar ganska rätt. Jag har hört liknande siffror. Ett argument för detta är att jag från flera olika källor fått uppgiften att yrkesbåtar (taxibåtar, etc.) rutinmässigt byter(-te) motor efter 2500h för att vara säkra på att slippa driftstörningar. Dessa motorer hittar man på begagnatmarknaden för ytterligare lång, men kanske mindre trogen, tjänst. Under dessa resterande drifttimmar kommer en massa delar att behöva bytas ut, kompressionen kanske sjunker och därmed ventilerna slipas och kolvringarna bytas, värmeväxlaren bytas (ca 20.000 kr !!!), turbon bytas/renoveras osv. Strul och pengar i en omfattning som är svår att förutse och någonstans kring 5000 timmar är det kanske smärtgränsen nådd. I bästa fall har du kört 2000 av dessa 2500 timmar utan några större problem, i sämsta.....Delvis avgörande är ditt underhåll och din skötsel av motorn. Viktigt är då att få en uppfattning om förre ägarens omsorger. Man kan försöka med att smyga in några till synes oskyldiga testfrågor om oljebyten, vinterkonservering etc. Hur ser det ut i båt och motorrum? Snyggt och välskött, eller...? Den pikanta oljepölen är ju lite illavarslande. Båten ser ju annars fin ut på bilderna.

Sea Maniac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utförligt svar!

 

Att äga båt är ju alltid en chansning.

Köper man billigt får man vara beredd på lite högre omkostnader istället.

Ägaren har en pärm full med kvitton, några gällande på bl.a motorarbeten.

 

Vi måste sälja nuvarande båten först ändå...

 

/Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...