lama 0 Postad 24 Augusti , 2006 Köpte en daycruiser i våras och gjorde en fullservice på den innan jag la iden(motorolja,filter tändstift,kylvatten,drev mm.Motorn är en Mercruiser 4,3 med alpha one drev sötvattenkyld,allt från 1999.Vad bör man göra ihöst när man tar upp den,motor? drev? Båten har gått ca max 20 timmar i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 24 Augusti , 2006 Kör motorn varm (till termostaten öppnar) med kylvattenmussla och koppla över kylvattenslangen till en dunk glykol. Stäng av motorn när glykolen kommer ut från propellern (ger ett bra rostskydd i kylsystemet över vintern). Jag vet inte om detta är nödvändigt i och med att du har sötvattenskylning, men på de flesta system så är ändå limporna havsvattenkylda. Spruta in konserveringsspray i cylindrarna och dra runt motorn några varv samtidigt som du sprutar konserveringsspray i förgasaren. Om du inte bytte impeller i våras eller vet när den är bytt så är det ett bra tips att byta den. Åsikterna om bensintanken ska vara tom eller full går isär, men jag tycker att risken för kondens bör vara minst om tanken är full. Om du har dricksvattentank, toalett och varmvattenberedare - töm dessa helt för att undvika frysning. Om drevet verkar vara i dåligt skick eller har läckt olja - öppna urtappningspluggen, tappa ur lite olja och kontrollera att det inte kommer vatten. I så fall kan drevet frysa sönder och behöver hur som helst lite kärlek och pengar under vintern... Gå sen in, ta en eller ännu hellre två muggar glögg och vänta på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 24 Augusti , 2006 Helt ratt det dar med att suga upp glykolblanding. Precis lika viktigt pa sjovattenkylning som pa sotvattenskylning. Dock, du maste ha tur/skicklighet om du skall lyckas fa oronmuffarna att sluta sa tatt kring drevet att det verkligen kommer att suga upp glykolblanding. Jag skulle koppla loss slangen fran drev till kylvattenkrets och pumpa in glykolblanding den vagen. Notera att du inte kan gora detta nar motorn ga da annars impellern (i drevet) skulle ga torr. (en av anledningarna tillatt jag foredrar VPs design med impellerpumpen fram pa motorn - detta jobb ar sa mycket lattare) Bortsett fran att kolla oljan i drevet, inspektera drev och avgasbalj for sprickor etc. Nar du sen parkerar batern for vintern, lat drevet vara nertiltat, mindre stress pa blajarna. Inspektera ocksa hydraulcylindar, och slangar/anslutningar till dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 20 September , 2006 Jag har en Mercury 90 Optimax utombordare. Tänkte sköja ur dem med spolmuff och sötvatten typ 15 min tills motorn blir varm. Är det bara på inombordare men bör spola med glykolblandning? Om jag ska spola med det så förstår jag inte rent praktiskt hur jag ska göra? /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 21 September , 2006 Fick tippset här på MG att ha en balja under brevet med glykol och en dränkbar pump (150:- Biltema) och koppla slangen från pumpen till spolmuffen. Utan pump så måste man ha tank med glykol över drevet. Med pumpen riskerar man inte att köra slut på glykoltanken. Fungerde kanon. Glykolen blev sedan kvar i baljan och går att använda fler gånger bara man spetsar den lite med ny glykol samt kollar fryspunktern. Har en Mercrusier 4,3L med Alpha One mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 21 September , 2006 Kan man inte fylla på glykol genom att lossa kylslangarna och fylla där utan att köra motorn? (Motor Mercruiser 4,3L) Hur tömmar man drevet på vatten lättast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 21 September , 2006 Dom gick igenom hur man vinterfixade inombordare på tv4 programmet Kasta loss den 6 september. För er som missade det så kan man titta på det(49 kr per månad för massa tv4 program) här: http://www.tv4-anytime.se/ Nej, jag jobbar inte på tv4:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser