Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
stedal

Skovskador!

Rekommendera Poster

Hej!

Som nybliven båtägare (Ryds 500HT) har jag noterat en del skönhetsfel...

På en del ställen är det små skador (som enkronor) på skrovet, hur lagar men dessa så bra och lätt som möjligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att en fönsterlist läcker vatten, är det svårt att byta dessa fönsterlister? Kan man täta med silicone? Hur gör man smidigast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är listen torr och sprucken är det nog säkrast att byta. Tror dock inte det är några konstigheter att byta.

Jag undviker allt vad silicone heter på båten. Finns andra produkter som är betydligt bättre i marin miljö. Har själv limmat fast och tätat rutor med essve, kommer tyvärr inte ihåg exakt vilken men jag tror jag har tuben kvar hemma. Sikaflex har även bra tätningsmedel för marin miljö, lite dyrare kanske och lite kladdigare att jobba med.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä den är inte torr utan läcker i skarven, dessutom är skarven placerad högst upp i mitten.... på alla rutorna, dom borde ju iaf för en lekman som mig var placerade i underkant på fönstret....

Kan man kanske smälta ihop skarven?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix, skarven skall vara i ovankant eftersom det har en förmåga att samlas vatten vid nederkanten av glaslisten.

mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Små enkronor ?

Har du bild ?

Är gelcouten borta ?

Beskriv lite bättre så är det lättare för oss och att du inte får fel svar om skadorna.21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta en glad amatör....

Gelcouten?? Är det det yttre vita skiktet så ja, man kan se fiberglaset... Har tyvärr ingen bild!

Vid närmare eftertanke är skadorna inte större än en gammal 50 öring.

Vad kan man ta för att fyllaigen dessa ytskador?

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ytliga skador ovan vattenlinjen kan du använda gelcoatspackel, finns i olika färger. Har du ytliga skador under vattenlinjen så bör du använda epoxyspackel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp.... är så.

Men glöm inte att titta efter och varifrån skadorna kommer.

Kan ligga lösa fragment i kanterna på skadorna och sprickor som fortsätter.

1) Slipa ner och kolla.

2) Fyll i med gelcout och använd bred packteip (genomskinlig).

3) Ta inte för mycket utan upprepa i stället med teipen.

4) Sätt teipen under skadan och lägg i lagom med en liten sticka och ta sedan teipen och börja med att jobba dig uppåt från den punkt som du fäste teipen.

Blir inga sådana där droppar och hängningar om du formar med teipen.

Ta bort teipen efter härdning och bearbeta med sickel (skrapa).

Sprillans ny Sandviken som är som ett rakblad (nästan).

Hyvla försiktigt (sickla) av sånt som är onormalt utstående.

Fortsätt sedan med fint papper och avsluta med rubbing.

Har du gjort ett gott jobb, så kan du se dig själv i den blanka ytan 21.gif\.

Varning... Sandvikenskrapan är en jättehit, men farlig i händerna om man inte har jobbat med dom förut.

Nämnligen så att man kan skrapa jätteränder i omgivande gelcout om man slinter på snedden.

Slipa därför av bladets hörnen lite granna. Är en jättegardering.

Lycka till.

Tror att du kan söka på forumet för både jag och flera andra beskriver lagning å sånt.

Lycka till.

Ps. se till att underlaget är torrt och misstänker du att det finns fukt innanför gelcoutlagret (i glasfibret) så låt båten torka ut under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns s k gelcoatspackel i exakt kulör till de flesta båtar. T ex Jotun färgkod för din Ryds 500 HT.

En vanlig vit Ryds färgen är Jotun 3004 benvit.

I Watski katalogen finns artnr 68400-1 vit (Ryds -97), 68400-2 vit (Ryds 98- ), 68400-1014 vit (Ryds från -89)

Kolla med nån på Ryds, de vet säkert vilken färgkod du skall använda.

När man lagar små gelcoatskador kan man med fördel använda lite grövre transparent bred tejp och lägga ovanpå under härdningen så blir det slätt och fint. Lite större skador får man bygga upp ett lager och slipa ner med våtslippapper till finare och finare yta och siste kanske abralon samt avsluta med rubbing, polish och vax. Gör rent noga med aceton innan du lägger på gelcoatspackel och låt sen spacklet torka nån dag så det blir riktigt genomhärdat innan du ev sliper på det.

Har använt ovanstående metod på min båt (en Yamarin) när jag lagat småskråmor.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka tipps.....

Jag bockar och tacker...

Hur är det med kyla? klan man fixa sådant här under vinterhalvåret i minusgrader?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaenja  ja om du har en presenning och formar så att du kan värma upp lite med en cupevärmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...