Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
sabai

Funderingar kring soffa i segelbåt

Rekommendera Poster

Har lite funderingar kring soffa arrangemang i en segel båt. De flesta båtar jag sett har en soffa i plywood och på det skumgummi. Men om man undersöker våra soffor hemma är de uppbyggda av fjädrar för komfortens skulle och har aldrig sett en soffa med plywood på sitsen. Så då frågar man sig varför är det på det viset? Det är ju lätt att tro att det är av kostnadsskäl eller finns det någon andledning som jag inte ser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att oftast vill man lätt kunna lyfta på sitsen och använda stuven under. Gissar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart har du en poäng där men om man bortser från det och har kanske luckor istället. Jag har funderat lite över hur det blir när det går lite sjö och om det gungar så man inte kan sitta där tackvare fjädrarna. Bert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att man ser allt fler artiklar och anonser ang resårmadrasser för båtar.

Läs Gunnar Berndtson´ s artiket Komfortkoj på sidan 58 i SXK´ s medlemstidning På Kryss. Det är det senaste nr och finns att köpa som lösnr i kiosker mm om du inte är medlem i SXK. Om den är slut kan du köpa ett ex via SXK http://www.sxk.se/

Dessvärre skriver han inget om de olika leverantörena han kollat på, men han valde tydligen madrasser från Newtec i Lidköping http://www.newtec-lid.se/

ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste också den artikeln och måste säga att det ser skönt ut. Men... Rostar inte fjädrarna efter ett tag och missfärgar? Är de i rostfritt blir väl priset därefter...
Själv planerar jag att byta till dynor så smånongom, varför ämnet är mig kärt. Skriv på alle man! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att läsa era inlägg. Min plan är att bygga min soffa på samma vis som en soffa hemma. Det hela går ut på att skippa plywood skivan och istället använda fjädrar som fästes i framkant och andra delen i skrovet. Över det läggs först en fibermatta och sen kuddar i ett ganska mjukt material. Problemet är ju fjädrarna men får försöka skydda de på något vis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ikea ska finnas en fjädrande sängbåtten av träribbor, har hört ryckten om att båtägare testat dessa som botten i kojerna med gott resultat. På en stadig ram bör det gå att använda som lucka också!

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15558&catalogId=10103&storeId=2&productId=42683&langId=-11&categoryId=16714&chosenPartNumber=10072826

hoppas att länken fungerar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...